Stowarzyszenie Pro Musica Antiqua zaprasza na koncerty jubileuszowego XXV Festiwalu „Tempus Paschale”, które tradycyjnie odbywać się będą w zabytkowych wnętrzach Lublina, a uczestniczyć w nich będą soliści i zespoły z kraju i zagranicy.

 

TEMPUS PASCHALE 14 04 2019 Afisze Tempus Paschale XXV 2019

Jeżeli Pan domu nie zbuduje, na próżno się trudzą ci, którzy go wznoszą (Ps 127)

 

KONCERT: SALVE REGINA

14.04.2019 r. godz.18.45

 

Wystąpią:

Iwona Sawulska - sopran

Akademicki Chór Politechniki Lubelskiej

Elżbieta Krzemińska - dyrygent

Jolanta Münch - fortepian

Stanisław Diwiszek - organy

Dariusz Kopiński - wizualizacja

 

Program:

A. Pärt, S. Moniuszko, C. Saint-Saëns, J. Maklakiewicz, S. Lipski, W. Kilar

 

Iwona Sawulska  (sopran spinto) jest absolwentką Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Na tej uczelni uzyskała następnie stopnie doktora i doktora habilitowanego sztuki. Jest również licencjatem muzykologii i ukończyła studia podyplomowe w zakresie zarządzania kapitałem ludzkim na Wydziale Nauk Społecznych KUL. W latach 2015-2018 była dyrektorem naczelnym Teatru Muzycznego w Lublinie.

Po studiach debiutowała na scenie Teatru "Roma" w Warszawie jako Saffi w Baronie cygańskim Straussa. W Operze Bałtyckiej śpiewała Micaelę w Carmen Bizeta. Oprócz działalności operowej, od chwili debiutu w Requiem Gabriela Fauré u boku Andrzeja Hiolskiego występuje w licznych koncertach oratoryjnych, symfonicznych i recitalach. Jej rozległy repertuar obejmuje muzykę zróżnicowaną stylistycznie, od baroku poprzez klasycyzm i romantyzm po utwory kompozytorów współczesnych, w tym także prawykonania. Do jej najważniejszych osiągnięć należą koncerty w Filharmonii Narodowej, prawykonanie Rotary Cantata Lewandowskiego, recital pieśni słowiańskich w Wiedniu oraz udział w festiwalach: im. St. Moniuszki (Kudowa), Muzycznym Festiwalu w Łańcucie, im. I. J. Paderewskiego (Warszawa), im. J. Kiepury (Krynica), Tempus Paschale (Lublin), Festiwalu Filmowym i Artystycznym (Kazimierz Dolny). Współpracowała z filharmoniami: Lubelską, Rzeszowską, Łódzką, Zielonogórską, Warmińsko-Mazurską, Występowałą także na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater w Częstochowie, Muzycznym Festiwalu im. Adama Didura w Sanoku oraz wielokrotnie na Festiwalu Tempus Paschale w Lublinie.

Dokonała licznych prawykonań polskiej muzyki współczesnej, realizując solowe partie w utworach takich kompozytorów, jak Andrzej Nikodemowicz, Paweł Łukaszewski, Mariusz Dubaj, Stanisław Moryto, Edward Pałłasz, Miłosz Aleksandrowicz.

Dokonała licznych nagrań dla Telewizji Polskiej, TV Polonia i Polskiego Radia. Jest adiunktem w Instytucie Muzykologii KUL, autorką publikacji naukowych oraz wystąpień na międzynarodowych i krajowych konferencjach.

 

Akademicki Chór Politechniki Lubelskiej powstał w 1975 roku. Od 1987 r. do  chwili obecnej dyrygentem i kierownikiem artystycznym jest prof. dr hab. Elżbieta Krzemińska. Członkami Chóru są studenci, absolwenci i pracownicy Politechniki Lubelskiej i innych uczelni Lublina.

W repertuarze Zespołu znajdują się utwory sakralne, jazzowe, pieśni ludowe różnych kultur oraz dzieła oratoryjne. Chór odnosi sukcesy na renomowanych festiwalach w kraju i za granicą: Academia Cantat ‘89, Eurotreff ‘89 i ‘94 (Niemcy), Cant Coral ‘90 (Hiszpania), Oskarshamn ‘93 (Szwecja), Riva del Garda ‘96 (Włochy) – Złoty Dyplom, Nagroda Specjalna dla Dyrygenta, Rodos ‘98 (Grecja) – Brązowy Medal, Grado ‘01 (Włochy) – Złoty Dyplom, I Miejsce w kategorii chórów mieszanych i Nagroda dla Najlepszego Dyrygenta, XVI Polifonica Oristanese ‘03 (Włochy), XI Międzynarodowy Festiwal Chórów Uniwersyteckich ‘05 – Coimbra (Portugalia), II Międzynarodowy Festiwal Pieśni Adwentowej i Bożonarodzeniowej w Bratysławie (Słowacja) ‘07 – Złote Pasmo i Nagroda dla Najlepszego Dyrygenta, I Międzynarodowy Festiwal Chóralny „Cantate Croatia” ‘09 – Pula (Chorwacja), I Ogólnopolski Przegląd Chórów Akademickich „Święty Krzyż 2014” – I Nagroda, V Międzynarodowy Festiwal i Konkurs Chóralny „Cançó Mediterrània 2015” – Lloret de Mar (Hiszpania) – Złoty Dyplom w kategorii „Muzyka sakralna”, Złoty Dyplom w kategorii „Folklor”, Srebrny Dyplom w kategorii „Muzyka katalońska”. Zespół odwiedził z koncertami większość krajów Europy m.in.: Słowację (Koszyce, Bratysława), Holandię (Enschede), Węgry (Miszkolc, Komarno), Hiszpanię (Zaragoza, Barcelona, Lloret de Mar), Niemcy (Wolfenbüttel, Hanower, Heidelberg, Münster), Francję (Calais, Marsylia), Austrię (Wiedeń), Walię (Carmarthen, Cardiff), Wyspy Kanaryjskie (Las Palmas) gdzie zawsze spotykał się z gorącym przyjęciem publiczności.

Od początku swego istnienia Chór bierze udział w życiu kulturalnym uczelni oraz miasta. Współpraca z orkiestrą Filharmonii Lubelskiej, Bałtyckiej, Świętokrzyskiej i Toruńską Orkiestrą Kameralną zaowocowała wykonaniami m.in. następujących dzieł: Stabat Mater G. Rossiniego, IX Symfonia L. van Beethovena, Gloria A. Vivaldiego, Te Deum M.A. Charpentiera, Stabat Mater i Msza Nelsońska J. Haydna, Wachet auf i Weinachtsoratorium J.S. Bacha, Carmina Burana C.Orffa, II i VIII Symfonia G. Mahlera, Msza Koronacyjna i Requiem W.A. Mozarta, Messa di Gloria G. Pucciniego, Requiem G. Fauré, Exodus, Angelus i Missa pro pace W. Kilara, Mesjasz i Dixit Dominus J.F. Haendla. Bardzo dobre recenzje z wykonań tych utworów wynikają ze znakomitych interpretacji takich m.in. dyrygentów jak: sir David Willcocks, László Heltay, Krzysztof Missona, Włodzimierz Szymański, Zygmunt Rychert, Jerzy Salwarowski, Tadeusz Wojciechowski, Marek Pijarowski, Ruben Silva, Wojciech Rodek, Sławek A. Wróblewski.

Akademicki Chór Politechniki Lubelskiej nagrał dotychczas cztery płyty kompaktowe. Największym atutem chóru, poza wysokim poziomem artystycznym, jest więź między śpiewakami, którzy po latach wspólnego tworzenia piękna pozostają ze sobą w przyjaźni.

 

Elżbieta Krzemińska - profesor zwyczajny sztuk muzycznych. Ukończyła z wyróżnieniem Wydział Artystyczny UMCS oraz Podyplomowe Studia przy Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w zakresie chórmistrzostwa i emisji głosu. Brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych w zakresie prowadzenia zespołów wokalnych i wykonawstwa muzyki dawnej prowadzonych przez Dirkiana Horringe’a, a także ukończyła kurs mistrzowski pod kierunkiem sir Davida Willcocksa i Michaela Glassera w zakresie chóralistyki i w zakresie emisji głosu pod kierunkiem Ruth Holton.

Pracuje na stanowisku profesora na Wydziale Artystycznym w Instytucie Muzyki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, gdzie prowadzi klasę dyrygentury chóralnej.

Od 1987 roku prowadzi Akademicki Chór Politechniki Lubelskiej. Pod jej dyrekcją zespół przygotował ponad 300 koncertów z muzyką a cappella i wokalno-instrumentalną w Polsce i wielu krajach europejskich. Chór Politechniki otrzymał liczne czołowe nagrody na konkursach chóralnych a dyrygentka otrzymała Specjalną Nagrodę dla Najlepszego Dyrygenta we Włoszech (1996 i 2001) i Słowacji (2007). Koncertowała w wielu krajach Europy, m.in.: Niemcy, Austria, Włochy, Francja, Hiszpania, Szwecja, Anglia, Walia, Węgry, Czechy, Słowacja, Portugalia, Wyspy Kanaryjskie, Ukraina, Grecja.

Bierze udział w pracach jury wielu konkursów i festiwali chóralnych.

Od 2013 r. do 2018 r. była dyrygentem Chóru Filharmonii im. H. Wieniawskiego „Lutnia Lubelska”.

Aktywnie współpracuje z Klasztorem oo. Dominikanów i Fundacją „Restaurare Basilicam”, gdzie w latach 2003-2017 realizowała, jako dyrektor artystyczny, dominikański projekt – Festiwal „Wielkopostne Śpiewanie”. Jej zainteresowania naukowe i publikacje dotyczą przede wszystkim chóralistyki, ale również emisji głosu w śpiewie i w mowie zawodowej. Dwukrotnie brała udział w pracach Kapituły przyznawania Nagrody Artystycznej Miasta Lublina. Została odznaczona Złotym Krzyżem Zasługi RP, Medalem Komisji Edukacji Narodowej, Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, Medalem Zasłużonego dla Lublina, Odznaką Zasłużonego Działacza Kultury, Nagrodą Prezydenta Miasta Lublina za działalność artystyczną i kulturalną oraz Medalem 700-lecia Miasta Lublin.

 

Jolanta Skorek-Münch jest pianistką, klawesynistką, organistką i muzykologiem. Studiowała fortepian na Wydziale Pedagogiki Instrumentalnej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Jej dorobek artystyczny obejmuje ponad 400 koncertów w wielu miastach Polski, w tym kilkakrotnie w Filharmonii Narodowej, Bałtyckiej, Krakowskiej i Podkarpackiej oraz na Muzycznym Festiwalu w Łańcucie i Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy. Koncertowała także w Niemczech, Francji, Bułgarii, Izraelu, we Włoszech, Macedonii i na Węgrzech.

W r. 2017 wystąpiła jako partnerka Doroty Laskowieckiej (sopran) w recitalu pieśni polskich, organizowanym przez Instytut Polski w Rzymie w ramach sesji Józef Piłsudski, un
grande statista della Polonia e dell’Europa. 

Uzyskała stopień doktora sztuk muzycznych na podstawie rozprawy Związki muzyki Roberta Schumanna z literacko-filozoficznym programem romantyzmu. W 2010 r. Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku nadała jej stopień doktora habilitowanego sztuk muzycznych na podstawie monografii Partnerstwo w muzycznym dialogu. Fortepian w cyklicznej formie kameralnej od jej narodzin do szczytowych osiągnięć (Borodin, Mahler, Szostakowicz). W 2015 r. ukazała się wersja niemiecka tej książki Die Partnerschaft im musikalischen Dialog (wydawnictwo Peter Lang Verlag, Frankfurt a/M – Bern – Bruxelles – New York). Jolanta Skorek-Münch nagrała również 8 CD i dwa programy telewizyjne.

W latach 2014, 2016 i 2018 zorganizowała na Uniwersytecie Rzeszowskim międzynarodowe konferencje, poświęcone twórczości Wojciecha Kilara. Występowała z referatami na krajowych i międzynarodowych sesjach i konferencjach naukowych.

Dr hab. Jolanta Skorek-Münch od roku 2006 była adiunktem, a od 2012 r. - profesorem w Katedrze Dydaktyki Muzycznej Instytutu Muzykologii KUL. Od 2013 r. została zatrudniona na stanowisku profesora na Wydziale Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego. Jest powoływana przez Centralną Komisję ds. Tytułów i Stopni Naukowych do komisji w sprawach nadania stopnia doktora habilitowanego.

Minister Edukacji Narodowej i Sportu odznaczył ją Medalem Komisji Edukacji Narodowej za osiągnięcia pedagogiczne. W 2007 r. Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego nadał jej medal „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”. W roku 2017 r. otrzymała Dyplom Uznania z Medalem Wojewody Lubelskiego i Medal 700-lecia Miasta Lublin.

 

Honorowy patronat:

J. E. Arcybiskup Stanisław Budzik, Metropolita Lubelski

Jarosław Stawiarski, Marszałek Województwa Lubelskiego

Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin

 

Partnerzy:

Parafia pw. Świętej Rodziny w Lublinie

Kościół pw. Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej w Lublinie

Klasztor OO. Dominikanów w Lublinie

Szkoła Muzyczna im. Tadeusza Szeligowskiego w Lublinie




 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 




Dyrektor Artystyczny Festiwalu: Stefan Münch

 

 

 

Stowarzyszenie Pro Musica Antiqua zaprasza na koncerty jubileuszowego XXV Festiwalu „Tempus Paschale”, które tradycyjnie odbywać się będą w zabytkowych wnętrzach Lublina, a uczestniczyć w nich będą soliści i zespoły z kraju i zagranicy.

 

TEMPUS PASCHALE 07 04 2019 Afisze Tempus Paschale XXV 2019 3 1

Jeżeli Pan domu nie zbuduje,na próżno się trudzą ci, którzy go wznoszą (Ps 127)

 

KONCERT: PŁACZCIE, ANIELI

7.04.2019 r. godz.18.45

 

Wystąpią:

Grażyna Jakubecka - aktorka

Chór im. św. Jana Pawła II

Ks. Tomasz Lisiecki - dyrygent

Program: tradycyjne polskie pieśni wielkopostne w opracowaniacj prof. Antoniego Zoły

Grażyna Jakubecka - absolwentka wrocławskiej Szkoły Teatralnej. Od 1981 roku związana z Teatrem Osterwy w Lublinie w którym zagrała wiele wspaniałych ról. Od Anieli w "Ślubach panieńskich" Klary w "Zemście" przez Tytanię w "Śnie nocy letniej" Radczynię w "Weselu" czy Arkadinę w "Czajce". Od 5 lat współpracuje z Radiem Lublin gdzie w słuchowisku "Bazarek" gra Helenę. Zasłużony Działacz Kultury. Wielokrotnie nagradzana między innymi Medalem Gloria Artis.

Chór św. Jana Pawła II powstał w maju 2011 r. Podczas wspólnego pielgrzymowania do Rzymu na beatyfikację Papieża Polaka wśród uczestników pielgrzymki zrodził się pomysł założenia zespołu wokalnego. Chór rozpoczął próby w kościele św. Wojciecha na Podwalu w Lublinie, gdzie funkcję organisty pełnił ks. Tomasz Lisiecki, będący jednocześnie dyrygentem nowego zespołu. Wkrótce dołączyły nowe osoby, związane z duszpasterstwem prowadzonym przez rodzonego brata dyrygenta – ks. Wojciecha Lisieckiego. Aktualnie chór pracuje przy Archidiecezjalnym Centrum Jana Pawła II w Lublinie. Zespół wykonuje utwory
sakralne różnych kompozytorów, m. in.: J. Rheinbergera, J. Pachelbela, A. Lottiego, J. Maklakiewicza, H. M. Góreckiego, S. Kwiatkowskiego, A. Koszewskiego i innych. 

 

Honorowy patronat:

J. E. Arcybiskup Stanisław Budzik, Metropolita Lubelski

Jarosław Stawiarski, Marszałek Województwa Lubelskiego

Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin

 

Partnerzy:

Parafia pw. Świętej Rodziny w Lublinie

Kościół pw. Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej w Lublinie

Klasztor OO. Dominikanów w Lublinie

Szkoła Muzyczna im. Tadeusza Szeligowskiego w Lublinie

 

Dyrektor Artystyczny Festiwalu: Stefan Münch

 

 

 

 

Wieczory muzyczne w Kościele Pobrygidkowskim 20190331plakat A3

Koncert Pasyjny Krzyżu Święty

 

31 marca 2019 r. (niedziela) godz. 18.45

 

Kościół Rektoralny pw. Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej  w Lublinie, ul. Gabriela Narutowicza 6

Wykonawcy:

Chór Cum Musica Stowarzyszenia Miłośników Śpiewu Chóralnego z Poniatowej

Ladies Quartet z Lublina

Agnieszka Sobczak skrzypce I

Marta Komza         skrzypce II

Justyna Żukowska       altówka

Małgorzata Pietroń wiolonczela

Elżbieta Charlińska    organy

Marcin Niezbecki       narracja

Dagmara Matysik       dyrygent

W programie:

współczesne opracowania chóralne a’cappella o tematyce pasyjnej, m.in.: A. Nikodemowicza, St. Stuligrosza, A. Zoły, J. Gałuszki, kompozycje organowe oraz  wokalno- instrumentalne - fragmenty Stabat Mater op.138 Josepha Rheinbergera oraz staropolskie pieśni wielkopostne w opracowaniu J. Kowalewskiego na chór z towarzyszeniem kwartetu smyczkowego. Całości dopełnią rozważania i poezja o tematyce wielkopostnej.

W koncercie wystąpi Chór Cum Musica działający w ramach Stowarzyszenia Miłośników Śpiewu Chóralnego Cum Musica z Poniatowej pod dyrekcją Dagmary MatysikChór Cum Musica powstał 15 lat temu z inicjatywy osób, którym śpiew chóralny był od zawsze bliski. Członkami zespołu są amatorzy - miłośnicy śpiewu chóralnego różnych zawodów oraz młodzież i studenci, dla których tworzenie piękna i bycie razem sprawia radość, stanowiąc jednocześnie oderwanie od
codziennych obowiązków.

Chór dał setki koncertów w całej Polsce oraz Europie. Jest również laureatem ogólnopolskich festiwali muzycznych.

Dyrygentem i założycielem zespołu  jest Dagmara Matysik, absolwentka PSM im. T. Szeligowskiego w Lublinie oraz Instytutu Wychowania Artystycznego UMCS w Lublinie a także Studium Chórmistrzowskiego na Akademii  Muzycznej im.F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Od kilkudziesięciu lat zawodowo zajmuje się chóralistyką zdobywając z prowadzonymi przez siebie zespołami najwyższe nagrody na najważniejszych festiwalach muzycznych o zasięgu krajowym i międzynarodowym. Od 15 lat prowadzi Stowarzyszenie Miłośników Śpiewu Chóralnego Cum Musica z Poniatowej, w ramach którego działa również Młodzieżowy i Dziecięcy Chór Carduelis a także prowadzone są zajęcia z nauki na gitarze oraz flecie podłużnym.

Chórom Stowarzyszenia Miłośników Śpiewu Chóralnego Cum Musica z Poniatowej  towarzyszyć będzie powstały w 2011 roku Ladies Quartet z Lublina: Agnieszka Sobczak (skrzypce), Marta Komza (skrzypce), Justyna Żukowska (altówka), Małgorzata Pietroń (wiolonczela). Ladies Quartet z takim samym powodzeniem wykonuje wielkie dzieła muzyki klasycznej, muzykę filmową oraz rozrywkę (polską i światową) zaaranżowaną na kwartet smyczkowy, co nadaje temu gatunkowi szczególnej jakości. Zespół na stałe współpracuje z liczącymi się formacjami i nazwiskami polskiej sceny muzycznej.

Partie organowe wykona wirtuoz organowy dr hab. Elżbieta Charlińska. Jest lublinianką, absolwentką Państwowej Szkoły Muzycznej im. K. Lipińskiego w klasie fortepianu Dawidowicza, a następnie Instytutu Muzykologii KUL i kursu wirtuozowskiego w klasie organów prof. G. Klauzy. Studia kontynuowała w poznańskiej Akademii Muzycznej w klasie organów prof. R. Sroczyńskiego i prof. S. Kamińskiego. Od 1993 roku jest wykładowcą gry organowej w Instytucie Muzykologii KUL. W maju 2000 roku uzyskała, w toku przewodu, kwalifikacje I stopnia sztuki muzycznej w dziedzinie instrumentalistyki. W kwietniu 2012 roku otrzymała tytuł doktora habilitowanego sztuki . Prowadzi działalność koncertową, dając recitale organowe oraz występując z zespołami wokalnymi, wokalno-instrumentalnymi i solistami. Brała udział w m.in. Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej w Wolsztynie, w Sandomierskich Wieczorach Organowych, w Koncertach Organowych KUL, w Staromiejskich Koncertach Organowych i Kameralnych w Poznaniu, w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Giżycku. Koncertowała również we Włoszech (Lecco), Niemczech (Neuenkirchen, Köln), Belgii (Antwerpia) i Francji (Lyon).

Poezję i rozważania wielkopostne przybliży słuchaczom Marcin Niezbecki, wieloletni członek chóru Carduelis z Poniatowej, z którym dał setki koncertów oraz brał udział w licznych projektach artystycznych.

 

PARTNERZY: ZREALIZOWANY DZIEKI WSPARCIU ML CMYK

Firma Usługowo - Handlowa HANDBUD Włodawa 

Lubelskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Lublinie                        

Wschodni Bank Spółdzielczy w Chełmie

Spółdzielczy Bank Powiatowy w Piaskach  

Powizytkowski Ośrodek Kultury w Lublinie

 

HANDBUD     LPEC     WBS     logo SBP Piaski

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stowarzyszenie Pro Musica Antiqua zaprasza na koncerty jubileuszowego XXV Festiwalu „Tempus Paschale”, które tradycyjnie odbywać się będą w zabytkowych wnętrzach Lublina, a uczestniczyć w nich będą soliści i zespoły z kraju i zagranicy.

 

Tegoroczny festiwal rozpocznie 24 marca 2019 r. o godz. 18.30 Koncert Inauguracyjny w kościele pw. Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej w Lublinie (ul. Narutowicza 6), a zakończy w dniu 18 maja br. Gala Jubileuszowa w kościele pw. Świętej Rodziny w Lublinie (ul. Jana Pawła II 11).24 03 2019 Afisze Tempus Paschale XXV 2019 1

 

TEMPUS PASCHALE

Jeżeli Pan domu nie zbuduje, na próżno się trudzą ci, którzy go wznoszą (Ps 127)

 

24 marca 2019 r.

 

godz. 18.00 - Msza św. dziękczynna za posługę artystyczną z prośbą o Boże błogosławieństwo dla organizatorów i artystów występujących w 25 edycji Festiwalu: TEMPUS PASCHALE

 

godz.18.45 - Inauguracja Festiwalu

 

Wystąpią:

Olga Prochazkova (Republika Czeska) - sopran

Piotr Kusiewicz - tenor

Frantisek Smid (Republika Czeska) - organy

 

 

Program:

C. Franck, Ch. Gounod, G. Caccini, F. Durante, F.G. Handel, L. Niedermayer, W.A. Mozart, A. Scarlatti, J. Haydn, Zd. Pololanik, S. Kwiatkowski

 

Olga Procházková /sopran/

Wybitna primadonna sceny operowej Teatru Śląskiego w Opawie (Czechy). Studiowała cztery lata w Konserwatorium w Brnie pod kierunkiem profesor Marii Jakoubkovéj. Naukę śpiewu kontynuowała w Akademii Muzycznej im. L. Janačka (JAMU) w klasie profesor Jarmily Hladíkovéj. Studia wokalne ukończyła w roku 1980. Jeszcze w trakcie studiów –  w roku 1978, odniosła znaczący sukces na XIII Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Antonína Dvořáka w Karlových Varach, gdzie została laureatką w kategorii głosów żeńskich. Po uzyskaniu dyplomu na JAMU, w tym samym roku wygrała konkurs do operowego zespołu Teatru Śląskiego w Opawie. W sezonie artystycznym 1980/81 została solistką ugruntowując swoją pozycję czołowego sopranu Opery w Opawie. Od tego czasu stworzyła ponad siedemdziesiąt ról operowych i ponad trzydzieści pięć ról w repertuarze operetkowym. Olga Procházková dała świadectwo swoim niespotykanym możliwościom wokalno-aktorskim. Od ról koloraturowych poprzez liryczne, sięgała po dramatyczne role czeskiego i światowego repertuaru. Ogromne sukcesy artystka odnosiła jako Królowa Nocy w Czarodziejskim flecie Mozarta, Rozyna w Cyruliku sewilskim Rossiniego, Olimpia w Opowieściach Hoffmanna Offenbacha. Ponadto stworzyła niezapomniane kreacje jako Blonda, Pamina, Fiordiligi, Norina, Violetta, Gilda, Mimi, Micaela. Z rodzimego repertuaru dała się poznać jako znakomita Terinka, Błarzenka, Marzenka oraz Rusałka. Nie można pominąć ról operetkowych, m.in.: Saffi w Baronie cygańskim, Lejla w Poławiaczach pereł, tytułowa Rose Marie, Adela w Zemście nietoperza, Janka w Węgierskim weselu. Przez okres dwóch sezonów Olga Procházková pracowała jako solistka w Operze w Ostravie (1981-1983). Gościnnie śpiewała również w Państwowej Operze w Pradze. Z dużym powodzeniem śpiewała tam Violettę w Traviacie oraz Anusię w Wolnym strzelcu. W brneńskiej Operze zadziwiała wirtuozowsko śpiewaną partią Olimpii, a w Ołomuńcu odniosła sukces jako Ilia w operze Idomeneo Mozarta. Wielbiciele talentu Procházkovej porównywali ją z wielką śpiewaczką słowacką – Editą Gruberovą. Olga Procházková posiada bogaty repertuar oratoryjno -kantatowy oraz pieśniarski. Nagrała kilka płyt CD. Łączy ją współpraca artystyczna z gdańskimi tenorami Piotrem Kusiewiczem i Pawłem Skałubą. Z wielką radością powraca z występem do Lublina, w którym przed laty zostawiła swoje serce śpiewając na Festiwalu Tempus Paschale...

 

Piotr Kusiewicz jest muzykiem uniwersalnym. Studiował w Akademii Muzycznej w Gdańsku grę na fortepianie (prof. Zbigniew Śliwiński) i śpiew solowy (prof. Jerzy Szymański, dyplom z wyróżnieniem). Występował na scenach operowych w Polsce (m.in. w Warszawskiej Operze Kameralnej, Teatrze Wielkim w Warszawie, Teatrze Wielkim w Łodzi, Operach Krakowskiej, Wrocławskiej i Bałtyckiej), we wszystkich filharmoniach w kraju oraz za granicą (m.in. w Berlinie, Monachium, Kolonii, Gewandhaus w Lipsku, Palais des Beaux Arts w Brukseli, Royal Festival Hall w Londynie, Musikverein w Wiedniu, Carnegie Hall w Nowym Jorku oraz w Alte Oper we Frankfurcie nad Menem, Théâtre de Champs Élysées w Paryżu). W swoim repertuarze posiada 140 dzieł oratoryjnych, 20 partii operowych,  jak również cykle pieśni. Artysta jest pierwszym polskim wykonawcą Paroles tissées Witolda Lutosławskiego, które nagrał z NOSPR pod dyrekcją Antoniego Wita dla firmy fonograficznej NAXOS (nagroda w kategorii "Best Buy" miesięcznika "Grammophone). Dla tej samej firmy dokonał nagrania Jutrzni Krzysztofa Pendereckiego z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej oraz Antonim Witem (nominacja do nagrody „Grammy Awards 2010”). Firma DUX wydała nagranie Pieśni o ziemi Gustawa Mahlera, zarejestrowane wspólnie z Jadwigą Rappé, WOSPR pod dyrekcją Michaela Zilma (nagroda „Prix de l'Academie du Disque Lyrique”). Jednym z najważniejszych wydarzeń w życiu artystycznym Piotra Kusiewicza był udział w wykonaniu opery Król Roger Szymanowskiego pod dyrekcją Charlesa Dutoit w Paryżu, Montrealu, nowojorskiej Carnegie Hall a także w Tokio w latach 1996-2002. Wielokrotnie brał udział w koncertach Festiwalu Tempus Paschale w Lublinie. Nagrał 40 płyt CD oraz  4 DVD. Piotr Kusiewicz jest profesorem śpiewu i kierownikiem Katedry Wokalistyki Akademii Muzycznej w Gdańsku. Prowadzi klasę śpiewu solowego na kierunku Wokalistyka na Wydziale Edukacji Muzycznej w Akademii Sztuki w Szczecinie. W marcu 2008 roku otrzymał Krzyż Pro Ecclesia et Pontifice – najwyższe odznaczenie dla osób świeckich, które przyznane zostało przez papieża Benedykta XVI. W 2016 roku w uznaniu wybitnych osiągnięć artystycznych otrzymał medal Gloria Artis.

 

Stowarzyszenie Pro Musica Antiqua powstało w 1994 r. w środowisku akademickim Lublina. Jego założycielem i prezesem jest dr Stefan Münch, badacz dziejów opery oraz dziennikarz muzyczny. SPMA jest organizacją pozarządową non-profit, która koncentruje się na promocji muzyki dawnej, jej założeń stylistycznych i specyficznych praktyk wykonawczych. Od 1995 r. SPMA było współorganizatorem Festiwalu „Lublin – Muzyka, Zabytki, Plastyka”, a od 1997 r. jest wyłącznym organizatorem Festiwalu „Tempus Paschale”.

 

Honorowy patronat:

J. E. Arcybiskup Stanisław Budzik, Metropolita Lubelski
Jarosław Stawiarski, Marszałek Województwa Lubelskiego
Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin

 

Partnerzy:

Parafia pw. Świętej Rodziny w Lublinie
Kościół Rektoralny pw. Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej w Lublinie
Klasztor OO. Dominikanów w Lublinie
Szkoła Muzyczna im.Tadeusza Szeligowskiego w Lublinie

 

Dyrektor Artystyczny Festiwalu: Stefan Münch

 

ZREALIZOWANY DZIEKI WSPARCIU ML CMYK

 

%MCEPASTEBIN%

 

 

Wieczory Muzyczne w Kościele Pobrygidkowskim 24.11.koncert zaproszenie A6 1

Koncert: Muzyka J. S. Bacha 

Kościół Rektoralny pw. Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej w  Lublinie

ul. Gabriela Narutowicza 6

24 listopada (sobota) 2018 roku, o godz. 19.00.

 

Wykonawcy:

Maciej Hankus – flet

Andżelika Gmińska – alt

Piotr Gryniewicki – tenor

Kamil Górzyński – bas 

realizacja basso continuo:

Małgorzata Pietroń – wiolonczela

Tomasz Bielski – klawesyn, organy             

Chór i Orkiestra Trybunału Koronnego w Lublinie

Przemysław Stanisławski – dyrygent

Wstęp wolny. Zapraszamy

Koncert zrealizowano dzięki wsparciu Miasta Lublin

Patronat honorowy: Elżbieta KRUK – Przewodnicząca Sejmowej Komisji Kultury i Środków Przekazu

Mecenas koncertu:  Grupa Azoty PUŁAWYZA PUŁAWY logo

 

Folder do pobrania