Stowarzyszenie Pro Musica Antiqua zaprasza na koncerty jubileuszowego XXV Festiwalu „Tempus Paschale”, które tradycyjnie odbywać się będą w zabytkowych wnętrzach Lublina, a uczestniczyć w nich będą soliści i zespoły z kraju i zagranicy.

 

Tegoroczny festiwal rozpocznie 24 marca 2019 r. o godz. 18.30 Koncert Inauguracyjny w kościele pw. Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej w Lublinie (ul. Narutowicza 6), a zakończy w dniu 18 maja br. Gala Jubileuszowa w kościele pw. Świętej Rodziny w Lublinie (ul. Jana Pawła II 11).24 03 2019 Afisze Tempus Paschale XXV 2019 1

 

TEMPUS PASCHALE

Jeżeli Pan domu nie zbuduje, na próżno się trudzą ci, którzy go wznoszą (Ps 127)

 

24 marca 2019 r.

 

godz. 18.00 - Msza św. dziękczynna za posługę artystyczną z prośbą o Boże błogosławieństwo dla organizatorów i artystów występujących w 25 edycji Festiwalu: TEMPUS PASCHALE

 

godz.18.45 - Inauguracja Festiwalu

 

Wystąpią:

Olga Prochazkova (Republika Czeska) - sopran

Piotr Kusiewicz - tenor

Frantisek Smid (Republika Czeska) - organy

 

 

Program:

C. Franck, Ch. Gounod, G. Caccini, F. Durante, F.G. Handel, L. Niedermayer, W.A. Mozart, A. Scarlatti, J. Haydn, Zd. Pololanik, S. Kwiatkowski

 

Olga Procházková /sopran/

Wybitna primadonna sceny operowej Teatru Śląskiego w Opawie (Czechy). Studiowała cztery lata w Konserwatorium w Brnie pod kierunkiem profesor Marii Jakoubkovéj. Naukę śpiewu kontynuowała w Akademii Muzycznej im. L. Janačka (JAMU) w klasie profesor Jarmily Hladíkovéj. Studia wokalne ukończyła w roku 1980. Jeszcze w trakcie studiów –  w roku 1978, odniosła znaczący sukces na XIII Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Antonína Dvořáka w Karlových Varach, gdzie została laureatką w kategorii głosów żeńskich. Po uzyskaniu dyplomu na JAMU, w tym samym roku wygrała konkurs do operowego zespołu Teatru Śląskiego w Opawie. W sezonie artystycznym 1980/81 została solistką ugruntowując swoją pozycję czołowego sopranu Opery w Opawie. Od tego czasu stworzyła ponad siedemdziesiąt ról operowych i ponad trzydzieści pięć ról w repertuarze operetkowym. Olga Procházková dała świadectwo swoim niespotykanym możliwościom wokalno-aktorskim. Od ról koloraturowych poprzez liryczne, sięgała po dramatyczne role czeskiego i światowego repertuaru. Ogromne sukcesy artystka odnosiła jako Królowa Nocy w Czarodziejskim flecie Mozarta, Rozyna w Cyruliku sewilskim Rossiniego, Olimpia w Opowieściach Hoffmanna Offenbacha. Ponadto stworzyła niezapomniane kreacje jako Blonda, Pamina, Fiordiligi, Norina, Violetta, Gilda, Mimi, Micaela. Z rodzimego repertuaru dała się poznać jako znakomita Terinka, Błarzenka, Marzenka oraz Rusałka. Nie można pominąć ról operetkowych, m.in.: Saffi w Baronie cygańskim, Lejla w Poławiaczach pereł, tytułowa Rose Marie, Adela w Zemście nietoperza, Janka w Węgierskim weselu. Przez okres dwóch sezonów Olga Procházková pracowała jako solistka w Operze w Ostravie (1981-1983). Gościnnie śpiewała również w Państwowej Operze w Pradze. Z dużym powodzeniem śpiewała tam Violettę w Traviacie oraz Anusię w Wolnym strzelcu. W brneńskiej Operze zadziwiała wirtuozowsko śpiewaną partią Olimpii, a w Ołomuńcu odniosła sukces jako Ilia w operze Idomeneo Mozarta. Wielbiciele talentu Procházkovej porównywali ją z wielką śpiewaczką słowacką – Editą Gruberovą. Olga Procházková posiada bogaty repertuar oratoryjno -kantatowy oraz pieśniarski. Nagrała kilka płyt CD. Łączy ją współpraca artystyczna z gdańskimi tenorami Piotrem Kusiewiczem i Pawłem Skałubą. Z wielką radością powraca z występem do Lublina, w którym przed laty zostawiła swoje serce śpiewając na Festiwalu Tempus Paschale...

 

Piotr Kusiewicz jest muzykiem uniwersalnym. Studiował w Akademii Muzycznej w Gdańsku grę na fortepianie (prof. Zbigniew Śliwiński) i śpiew solowy (prof. Jerzy Szymański, dyplom z wyróżnieniem). Występował na scenach operowych w Polsce (m.in. w Warszawskiej Operze Kameralnej, Teatrze Wielkim w Warszawie, Teatrze Wielkim w Łodzi, Operach Krakowskiej, Wrocławskiej i Bałtyckiej), we wszystkich filharmoniach w kraju oraz za granicą (m.in. w Berlinie, Monachium, Kolonii, Gewandhaus w Lipsku, Palais des Beaux Arts w Brukseli, Royal Festival Hall w Londynie, Musikverein w Wiedniu, Carnegie Hall w Nowym Jorku oraz w Alte Oper we Frankfurcie nad Menem, Théâtre de Champs Élysées w Paryżu). W swoim repertuarze posiada 140 dzieł oratoryjnych, 20 partii operowych,  jak również cykle pieśni. Artysta jest pierwszym polskim wykonawcą Paroles tissées Witolda Lutosławskiego, które nagrał z NOSPR pod dyrekcją Antoniego Wita dla firmy fonograficznej NAXOS (nagroda w kategorii "Best Buy" miesięcznika "Grammophone). Dla tej samej firmy dokonał nagrania Jutrzni Krzysztofa Pendereckiego z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej oraz Antonim Witem (nominacja do nagrody „Grammy Awards 2010”). Firma DUX wydała nagranie Pieśni o ziemi Gustawa Mahlera, zarejestrowane wspólnie z Jadwigą Rappé, WOSPR pod dyrekcją Michaela Zilma (nagroda „Prix de l'Academie du Disque Lyrique”). Jednym z najważniejszych wydarzeń w życiu artystycznym Piotra Kusiewicza był udział w wykonaniu opery Król Roger Szymanowskiego pod dyrekcją Charlesa Dutoit w Paryżu, Montrealu, nowojorskiej Carnegie Hall a także w Tokio w latach 1996-2002. Wielokrotnie brał udział w koncertach Festiwalu Tempus Paschale w Lublinie. Nagrał 40 płyt CD oraz  4 DVD. Piotr Kusiewicz jest profesorem śpiewu i kierownikiem Katedry Wokalistyki Akademii Muzycznej w Gdańsku. Prowadzi klasę śpiewu solowego na kierunku Wokalistyka na Wydziale Edukacji Muzycznej w Akademii Sztuki w Szczecinie. W marcu 2008 roku otrzymał Krzyż Pro Ecclesia et Pontifice – najwyższe odznaczenie dla osób świeckich, które przyznane zostało przez papieża Benedykta XVI. W 2016 roku w uznaniu wybitnych osiągnięć artystycznych otrzymał medal Gloria Artis.

 

Stowarzyszenie Pro Musica Antiqua powstało w 1994 r. w środowisku akademickim Lublina. Jego założycielem i prezesem jest dr Stefan Münch, badacz dziejów opery oraz dziennikarz muzyczny. SPMA jest organizacją pozarządową non-profit, która koncentruje się na promocji muzyki dawnej, jej założeń stylistycznych i specyficznych praktyk wykonawczych. Od 1995 r. SPMA było współorganizatorem Festiwalu „Lublin – Muzyka, Zabytki, Plastyka”, a od 1997 r. jest wyłącznym organizatorem Festiwalu „Tempus Paschale”.

 

Honorowy patronat:

J. E. Arcybiskup Stanisław Budzik, Metropolita Lubelski
Jarosław Stawiarski, Marszałek Województwa Lubelskiego
Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin

 

Partnerzy:

Parafia pw. Świętej Rodziny w Lublinie
Kościół Rektoralny pw. Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej w Lublinie
Klasztor OO. Dominikanów w Lublinie
Szkoła Muzyczna im.Tadeusza Szeligowskiego w Lublinie

 

Dyrektor Artystyczny Festiwalu: Stefan Münch

 

ZREALIZOWANY DZIEKI WSPARCIU ML CMYK

 

%MCEPASTEBIN%