Poniżej prezentujemy ważne wydarzenia, które wpisały się w życie i najnowszą historię Kościoła Pobrygidkowskiego.

KONCERT: TOTUS TUUS

w ramach

IV Festiwalu Chórów Miast Partnerskich Lublina 2019

 

31 maja 2019 r. godz. 18.45

Kościół Rektoralny pw. Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej w Lublinie

ul. Gabriela Narutowicza 6

 

Wykonawcy:

CHÓR AKADEMICKI UMCS IM. JADWIGI CZERWIŃSKIEJ

CHÓR AKADEMICKI WILEŃSKIEJ AKADEMII SZTUK PIĘKNYCH

CHÓR KAMERALNY „DABRAWEST” BIAŁORUSKI PAŃSTWOWY UNIWERSYTET KULTURY I SZTUKI

CHÓR MIESZANY „GAUDEAMUS” PAŃSTWOWEGO UNIWERSYTETU PEDAGOGICZNEGO IM. IWANA FRANKI W DROHOBYCZU

 

W programie:

 

CHÓR AKADEMICKI UMCS IM. JADWIGI CZERWIŃSKIEJ

1. Mikołaj Gomółka – „Nieście Chwałę Mocarze”

2. Komitas Vardapet – „Yel, Yel”

3. Ola Gjeilo – „Ave generosa”

 

CHÓR AKADEMICKI WILEŃSKIEJ AKADEMII SZTUK PIĘKNYCH

4. Giuseppe Pitoni “LAUDATE DOMINUM”

5. Leonidas Abaris, Ramutė Skučaitė „LAKŠTINGALŲ PILIS“ („THE CASTLE OF NIGHTINGALES“)

6.   „SIYAHAMBA“

 

CHÓR KAMERALNY „DABRAWEST” BIAŁORUSKI PAŃSTWOWY UNIWERSYTET KULTURY I SZTUKI

7. «Bohorodyce dievo, radujsjа» – kompozytor Artem Wedel"

8. «Swjaty boża» - kompozytor Nikolaj Kulikovicz 

9. «Alliluja» - kompozytor Romuald Twardowski 

 

CHÓR MIESZANY „GAUDEAMUS” PAŃSTWOWEGO UNIWERSYTETU PEDAGOGICZNEGO IM. IWANA FRANKI W DROHOBYCZU

10. Romuald Twardowski – „Otcze Nasz” – Z Liturgii „Kyjiwska”

11. Dmytro Bortnianskyi – “Chaj woskresne Boh” – Chorowyj koncert № 34

12. Kryrlo Stecenko – „Mylist myru”. Z Liturhii

 

CHÓR AKADEMICKI UMCS IM. JADWIGI CZERWIŃSKIEJ

Chór Akademicki UMCS im. Jadwigi Czerwińskiej jest reprezentacyjnym zespołem uczelni. Początki historii Chóru Akademickiego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie sięgają 1949 roku, kiedy zespół został oficjalnie powołany z inicjatywy grupy studentów kierowanych przez prof. Adama Wyleżyńskiego, byłego rektora Konserwatorium Wileńskiego. Zmiany w strukturze uczelni powodowały czasowe przerwy w pracy artystycznej zespołu. Działalność Chóru została reaktywowana w 1969 roku pod kierownictwem Kazimierza Górskiego. Od tego czasu datuje się nieprzerwana aktywność i artystyczny rozwój zespołu.

Od 1973 roku kierownictwo Chóru objęła Jadwiga Czerwińska. Rozpoczął się okres ożywionej działalności koncertowej zespołu w kraju i za granicą. Efektami pracy były nagrody i wyróżnienia na konkursach i festiwalach: I nagroda na Międzynarodowym Młodzieżowym Festiwalu Chóralnym w Neerpelt w Belgii (1974), wyróżnienie na festiwalu w Llangollen w Walii (1975), II i IV nagroda na festiwalu w Gorizii we Włoszech (1978). Nawiązano współpracę z Państwową Filharmonią Lubelską, uczestnicząc w wykonaniach dzieł oratoryjnych.

Rozwój działalności artystycznej i koncertowej przerwała w 1980 roku przedwczesna śmierć Jadwigi Czerwińskiej, która odeszła w pełni sił twórczych, mając przed sobą wiele planów i zamierzeń artystycznych. W uznaniu jej zasług i na prośbę chórzystów Senat uczelni nadał Chórowi Akademickiemu UMCS imię Jadwigi Czerwińskiej. Kierownictwo zespołu objął chórzysta i wychowanek Patronki Chóru Karol Borsuk, podejmując się niełatwego zadania kontynuacji dzieła zmarłej dyrygentki.

W 1982 roku funkcję dyrygenta i kierownika artystycznego Chóru Akademickiego powierzono Andrei Jaworskiej. Pod jej kierownictwem reaktywowana została współpraca z Filharmonią Lubelską. Wznowieniu uległy kontakty zagraniczne. W 1984 roku Chór wziął udział w festiwalu w Nuoro na Sardynii, a następnie odbył trasę koncertową po Włoszech, zakończoną w Watykanie przyjęciem zespołu na prywatnej audiencji przez papieża Jana Pawła II. W tym samym roku Chór zdobył wyróżnienie na festiwalu w Międzyzdrojach.

Rok 1985 stanowi kolejną kluczową datę w dziejach Chóru Akademickiego UMCS. Dyrygentem i kierownikiem artystycznym Chóru została Urszula Bobryk. Od tego czasu działalność zespołu jest nieprzerwanie związana z jej osobą. Celem działań artystycznych nowej dyrygentki stało się nie tylko utrzymanie wysokiego poziomu artystycznego, ale jego nieustanne podnoszenie, co miało nadać zespołowi odpowiednią rangę na poziomie krajowym i ułatwić współzawodnictwo międzynarodowe.

Pod jej kierownictwem rozpoczął się nowy etap działalności artystycznej Chóru, co zaowocowało aktywną współpracą z Państwową Filharmonią Lubelską i wykonaniem dzieł oratoryjnych J.S. Bacha, W.A. Mozarta, L. van Beethovena, G. Mahlera, C. Orffa, W. Kilara, H.M. Góreckiego, M. Palmeriego, R.T. Twardowskiego, L. Możdżera.

Chór intensywnie koncertuje w kraju i za granicą, biorąc udział w międzynarodowych festiwalach i konkursach chóralnych we Francji, Włoszech, Niemczech, Finlandii, Grecji, Austrii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Belgii, Turcji, Izraelu i USA.

Chór UMCS jest laureatem pierwszych nagród i Złotych Dyplomów w konkursach krajowych i zagranicznych: Moers-Repelen (Niemcy, 1992), Vaasie (Finlandia, 1998), Fort Lauderdale na Florydzie (USA, 1999), Prevezie (Grecja, 2000), Bruk (Austria, 2001), Linz (Austria, 2003), Šiauliai (Litwa, 2004), Fürstenwald, Berlin (Niemcy, 2004), Torrevieja (Hiszpania, 2008), Montecatini Terme (Włochy, 2016), Agrigento na Sycylii (Włochy, 2016).

Dyrygent Urszula Bobryk była dwukrotnie wyróżniona jako osobowość artystyczna i najlepszy dyrygent na konkursach w Niemczech (1992) i USA (1999).

Po siedemdziesięciu latach od swego powstania Chór Akademicki UMCS im. Jadwigi Czerwińskiej znajduje się w czołówce polskich chórów uniwersyteckich i nieustannie potwierdza swój wysoki poziom, zdobywając uznanie publiczności oraz liczne nagrody w konkursach i festiwalach w kraju i za granicą.

Pod kierownictwem Urszuli Bobryk zespół wyróżnia się dbałością o wysoki poziom wykonawczy, a biorąc udział w wielu międzynarodowych projektach muzycznych, nade wszystko promuje współczesną polską muzykę chóralną za granicą.

 

CHÓR AKADEMICKI WILEŃSKIEJ AKADEMII SZTUK PIĘKNYCH

Chór Akademicki Wileńskiej Akademii Sztuk Pięknych rozpoczął działalność w roku 1982. Założycielem chóru był Kastytis Barisas. Od roku 1993, dyrygentami chóru są Arvydas Adamonis i Asta Rauduvaitė. Chór ma charakter amatorski. Członkami chóru są studenci oraz absolwenci różnych specjalności – malarze, drukarze, rzeźbierze, architekci, projektanci itd. Chór koncertował na całej Litwie i poza jej granicami. Będąc w trasie, członkowie często prezentują również swoje dzieła. Chór brał również udział w wielu festiwalach i konkursach chórowych, jak choćby World Lithuanian Song Festival and competition; Baltic Students Festival “Gaudeamus” (Estonia, Łotwa, i Litwa); konkurs chórowy “Hora Cantavi” (Polska); International Youth choir festival and competition in Veldhoven (Holandia); choir festival and competition in Ohrid (Macedonia Północna); International festival of student and Academic choirs “Vesnushka” Yaroslavl (Rosja); International choir festival Mundus Cantat in Sopot (Polska); International Prague Spring Choral Meeting (Czechy).

Arvydas Adamonis.

Urodzony w roku 1959. W roku 1987 ukończył Litewską Akademię Muzyczną, gdzie uczył się sztuki dyrygenckiej od profesora Antanasa Jozėnasa.  W roku 1983, A. Adamonis zwyciężył w Ogólnolitewskim Konkursie Młodych Dyrygentów. W latach 1985 – 1994, wykładał również w Wyższej Szkole Muzycznej w Wilnie im. Juozasa Tallat-Kelpša. Od roku 1993, A. Adamonis jest dyrygentem Chóru Akademickiego Wileńskiej Akademii Sztuk Pięknych.

 

CHÓR KAMERALNY „DABRAWEST” BIAŁORUSKI PAŃSTWOWY UNIWERSYTET KULTURY I SZTUKI

Zespół powstał w 1993 roku. Obecnie zrzesza 45 młodych mężczyzn i dziewcząt w różnym wieku - studentów wydziału sztuki chóralnej i wokalnej Białoruskiego Państwowego Uniwersytetu Kultury i Sztuki. Repertuar chóru „Dabrawest” obejmuje utwory muzyki sakralnej różnych stylów i gatunków, klasykę rosyjską i zagraniczną, a także dzieła współczesnych kompozytorów białoruskich. W twórczej biografii zespołu jest wiele interesujących stron.

Chór kameralny „Dabrawest” prowadzi aktywną działalność koncertową, występuje w różnych miastach Białorusi, a także w Rosji, Niemczech, Polsce i Turcji. Bierze udział w transmisjach radiowych i telewizyjnych, występuje na festiwalach muzyki sakralnej, uczestniczy w spotkaniach twórców i pokazach mistrzowskich z personami sztuki wokalnej i chóralnej Republiki Białoruś oraz krajów bliskiej i dalekiej zagranicy. Zespół często występuje w kościołach i katedrach w Mińsku.

W 1995 r. został laureatem festiwalu śpiewów prawosławnych, w 1998 r. zwyciężył w  III Międzynarodowym Festiwalu Młodzieży „Sesja Sztuki 1998”. W listopadzie 2010 r. oraz  w maju 2011 r. we współpracy z  towarzystwem „Magnum Bonum” oraz Uniwersytetem Lubelskim odbyły się koncerty chóru Dabrawest w Polsce w miastach Krasnystaw, Lublin, Chełm, Zamość i Kielce. 

W 2011 r. zespół zdobył Grand Prix XXII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Sakralnej „Anima Mundi” w Polsce oraz zwyciężył w Międzynarodowym Festiwalu „Susstrakanne Haroy” w mieście Chełm (Polska). W 2013 roku – grupa wygrała V Międzynarodowy Festiwal Muzyki Chóralnej w Antalyi w Turcji. W 2015 roku – została laureatem pierwszego stopnia Międzynarodowego Festiwalu „Dni Muzyki Kościelnej w Hajnówce” (Polska). 

Dziś zespół jest mile widzianym gościem na wielu prestiżowych wydarzeniach w kraju: corocznym święcie „Dnia Miasta”, corocznym czytaniu Cyryla i Metodego poświęconemu  dniom pisma i kultury słowiańskiej, festiwalu „Ave Maria”, festiwalu „Koladnaya zorka”, Prezydenckim Balu absolwentów uniwersytetów. Umiejętności zespołu z każdym rokiem są coraz większe.

Zespół zawdzięcza swój sukces organizatorowi i stałemu kierownikowi – Honorowemu Pracownikowi na rzecz Edukacji – profesor Albinie Vasilyevnie Pekutko, która otrzymała dyplomy Eufrozyny Połockiej w latach 2009, 2011 na poziomie I-II, za wykonywanie programów sakralnych w roku 2000. W 2013 r. Pani Albina otrzymała specjalną nagrodę Prezydenta Republiki Białoruś za znaczący wkład osobisty w wychowanie kreatywnej młodzieży oraz zachowanie i rozwój tradycji białoruskiej szkoły śpiewu akademickiego.

Profesor Pekutko otrzymała także nagrodę specjalną i dyplom V Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Chóralnej w Antalyi w Turcji dla  „Najlepszego dyrygenta i wykonawcy muzyki polifonicznej” (2013) oraz dyplom najlepszego dyrygenta na Międzynarodowym Festiwalu „Hajnowskie Dni Muzyki Cerkiewnej” (Polska, 2015).

 

CHÓR MIESZANY „GAUDEAMUS” PAŃSTWOWEGO UNIWERSYTETU PEDAGOGICZNEGO IM. IWANA FRANKI W DROHOBYCZU

Chór Mieszany „Gaudeamus” został założony przez docenta Wasyla Jizhaka w 1965 roku. Od tego czasu do 1980 r. chórem kierowali: Zenon Antonishak oraz Hryhorij Holyk. Od 1980 roku chórem dyryguje zasłużony pracownik kultury Ukrainy, profesor Stepan Daciuk.

Repertuar chóru mieści w sobie koncerty: Artema Wedla, Maksyma Berezovskoho, Dmytra Bortnianskoho; kantaty: Mykoly Lysenka, Denysa Sichynskoho, Levka Revuckoho, «Requiem» Luidzhi Kerubini oraz V.A. Mozarta, „Gloria” Antonino; kompozycje sakralne: Mychaja Werbyckoho, Mykoy Leontowycza, Kyryla Stecenka, Serhija Rahmaninova, Andrija Hnatyshyna; utwory: Lesi Dychko, Bohdany Filc, Hanny Havlylec, Volodymyra Stecenka, Oleksandra Jakovycha; kompozycje: Felice Anerio, Francisa Pulenka, Giuseppe Werdi, Antonina Dvorzhaka, Randalla Tomsona, Józefa  Świdra, Romualda Twardowskiego; współczesną muzykę chóralną oraz obróbki pieśni ludowych.

Chór „Gaudeamus” uczestniczył w kilku edycjach Międzynarodowego Uniwersyteckiego Festiwalu Muzyki (FIMU) w mieście Belfort we Francji. Był laureatem nagród na międzynarodowych konkursach chórów studenckich ”Akademiczna Banska Bystrycia” (Słowacja), „AD GLORIAM DEL” w mieście Pińczów (Polska); Grand prix I-go Międzynarodowego Turnieju Chórów Kameralnych w Rzeszowie (Polska). Uczestniczył w IV edycji Jesiennych koncertów muzyki cerkiewnej w Giżycku (Polska), Międzynarodowego Festiwalu Chórów „Advent – 2004” we Wiedniu (Austria).

Laureat I nagrody  Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Młodzież i muzyka we Wiedniu” (Austria). Uzyskał wyróżnienie w Międzynarodowym Konkursie Chórów im. Franca Szuberta we Wiedniu; był laureatem I nagrody na Ogólnoukraińskim Festiwalu Sztuki Chóralnej poświęconym 175-leciu Państwowego Uniwersytetu Pedagogicznego im. M.P. Drahmanowa; uczestnikiem Ogólnoukraińskiego koncertu-rekwiem „Czarnobyl – młodzież będzie pamiętać” (Kijów), Międzynarodowego Festiwalu Chórów Uniwersyteckich «Universitas cantat» (Poznań). Chór brał również udział w projektach wspólnego wykonywania tworów m.in. – razem z chórem Wydziału Muzyki Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach oraz orkiestrą symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach (Polska) wykonali utwory A. Vivaldiego, V.A. Mozarta, L. Kerubini, JU. Haidna. Z Akademickim Chórem Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej oraz orkiestrą symfoniczną Filharmonii Lubelskiej wykonali wspólnie twory Romualda Twardowskiego oraz Martini Palmeri.

„Gaudeamus” był dwukrotnym uczestnikiem Festiwalu Chórów Miast Partnerskich Lublina – podczas II i III jego edycji.  Dyrektor artystyczny – Stepan Daciuk.

%MCEPASTEBIN%

Zespół "La Folia" jest kameralnym zespołem instrumentalno-wokalnym działającym od wielu lat przy Młodzieżowym Domu Kultury nr 2 w Lublinie. Tworzą go młodzi adepci muzyki klasycznej, uczniowie i absolwenci lubelskich szkół muzycznych; kierownikiem artystycznym i dyrygentem zespołu jest Piotr Gawryjołek. Zespół wykonuje i popularyzuje muzykę świecką i religijną  dawnych epok: średniowiecza, renesansu i baroku, a także dawne i współczesne kolędy (wykonywane w okresie  świąt  Bożego Narodzenia). 28.05.2019. koncert zaproszenie A6 1

W celu jak najdokładniejszego przekazania ducha tamtych czasów, zespół gra na replikach instrumentów dawnych, takich jak gitara barokowa, fidel, skrzypce barokowe, wiolonczela, flety proste. W repertuarze "La Folii" słuchacze znaleźć mogą utwory Mikołaja Gomółki oraz tańce z tabulatury Jana z Lublina, zachodnioeuropejskie
tańce dworskie, arie włoskie, pieśni, hymny, antyfony i motety autorstwa światowej sławy  kompozytorów, m.in. Dowlanda, Vivaldiego, Bacha, Haendla, Pergolesiego i in.

Zespół współpracuje z Zespołem Tańca Dawnego „Belriguardo”.

 

Program koncertu:

Jeszcze Marcinie - z tabulatury Jana z Lublina

Hajducki - z tabulatury Jana z Lublina

Kleszczmy rękoma - Mikołaj Gomółka

Szewczyk idzie po ulicy - z tabulatury Jana z Lublina

Nieście chwałę mocarze - Mikołaj Gomółka

Polnisher Tanz - ze zbioru Haussmana (1608)

Dobry taniec polski - Christian Loeffelhol z tabulatury organowej (1585)

Come again - John Dowland

4 Tańce Polskie - Valentin Hausmann

 

KOMPOZYTORZY: 28.05.2019. koncert zaproszenie A6 2

Mikołaj Gomółka,(ur. ok. 1535 w Radoszkach, zm. po 30 kwietnia 1591, prawd. 5 marca 1609 w Jazłowcu) – polski kompozytor renesansowy i instrumentalista. Jego najbardziej znane, wydrukowane za życia i jedyne zachowane do dziś dzieło to Melodie na psałterz polski” (oryginalnie: „Melodiæ ná psalterz polski, przez Mikoláiá Gomólke vczynioné”; wydane w drukarni Łazarza Andrysowicza w Krakowie w 1580), skomponowane do poetyckiego tłumaczenia psalmów biblijnych, dokonanego przez Jana Kochanowskiego; Poeta poprosił Gomółkę o dokomponowanie do jego Psałterza Dawidowego muzyki, a ten przyniósł gotowe dzieło ledwie kilka miesięcy później. Melodie zawierają 150 krótkich
utworów utrzymanych w układzie czterogłosowym, w technice nota contra notam.

Posiłkując się rytmiczną siłą akcentową kompozytor zachował niezwykłą wierność akcentacji języka polskiego.

Melodie są wyjątkowe w muzyce europejskiej z dwóch względów:

  • jest to jeden z nielicznych tak wczesnych przykładów, w którym zarówno tekst jak i muzyka są najwyższej próby;
  • jest to pierwsze znane opracowanie muzyczne wszystkich 150 psalmów.

Wyjątkowa prostota wykonawcza (nota contra notam, budowa zwrotkowa, melodie poszczególnych głosów utrzymane w średnim rejestrze), była zamierzeniem, o którym sam kompozytor pisze w przedmowie:

Są łacniuchno uczynione

Prostakom nie zatrudnione

Nie dla Włochów, dla Polaków

Dla naszych, prostych domaków

Mimo prostoty, pieśni nie są schematyczne – wiele z nich wykazuje wpływy różnorodnych tańców obcych i polskich (pawany, galiardy i in.), przy czym – co jest zupełną nowością w tym czasie – każda stara się oddać wiernie charakter tekstu.

 

Tabulatura organowa Jana z Lublina pochodzi z ok. 1538-1548 roku. Zbiór ten, stanowiący najcenniejszy zabytek muzyczny XVI-wiecznej Polski, przechowywany jest obecnie w oddziale Polskiej Akademii Nauk w Krakowi.

Jan z Lublina żył w XVI wieku, działał w Kraśniku, prawdopodobnie był członkiem zakonu kanoników regularnych laterańskich, ale nie posiadamy żadnych konkretnych wiadomości o jego życiu. ''Nie wiadomo kim był naprawdę: kopistą, spisującym utwory w tabulaturze zakonnikiem, bakałarzem, organistą, kolekcjonerem, teoretykiem czy kompozytorem?'' pisała Mieczysława Demska-Trębaczowa.

Zabytek pochodzi z klasztoru kanoników regularnych w Kraśniku, został sporządzony prawdopodobnie przez jednego z tamtejszych organistów. Tabulatura stanowi zbiór swobodnie zestawionych utworów, bez wyraźnie zaznaczonego planu tematycznego. We wstępie umieszczony jest traktat teoretyczny o opracowywaniu melodii chorałowych oraz przedstawione zostały reguły strojenia organów. Na repertuar zbioru składają się dzieła instrumentalne, a także transkrypcje utworów wokalnych oraz świeckie pieśni (polskie, niemieckie i francuskie), włoskie madrygały oraz tańce.

Niezwykłą wartość przedstawiają zawarte w Tabulaturze tańce. Zapisał ich Jan Lubelczyk aż trzydzieści sześć. Główni kompozytorzy reprezentowani w zbiorze to twórcy zagraniczni: Girolamo Cavazzoni, Henricus Finck, Clément Janequin, Josquin des Prés, Philippe Verdelot. Rodzimą twórczość reprezentują dzieła Mikołaja z Krakowa, Mikołaja z Chrzanowa oraz liczne utwory anonimowe.

Tabulatura sporządzona została starszym typem notacji organowej niemieckiej (na systemie kilkuliniowym zapisany jest nutami głos najwyższy kompozycji, pozostałe głosy zapisane są literami ułożonymi w rzędy pod nutami).

 

Valentin Haussmann (ur. w 1560 lub pomiędzy 15651570 w Gerbstedtprzed 11 listopada 1613 lub ok. 1614) – niemiecki kompozytor i organista. Wykształcenie muzyczne otrzymał od swojego ojca. Przyczynił się do rozpowszechnienia w muzyce niemieckiej elementów stylu włoskiego, zwłaszcza w muzyce tanecznej i towarzyskiej. Wydawał opracowania włoskich pieśni w języku niemieckim. Pisał także własneutwory – pieśni, muzykę instrumentalną i utwory sakralne.

Istotne są związki artystyczne Valentina Haussmanna z Polską, gdzie przebywał przez jakiś czas przed 1602. Ponieważ kompozytor szczególnie interesował się muzyką taneczną, podróżował wiele i zbierał popularne melodie taneczne, które wykorzystywał w swoich utworach. W przedmowie do jednego ze swoich zbiorów Haussmann pisze, że tańce polskie „zebrał w Prusach i Polsce, gdzie z przyjemnością słuchał ich wykonywanych na instrumentach smyczkowych”. Prawdopodobnie chodzi tu o Prusy Książęce, którego
trzecią część ludności stanowili wówczas Polacy.

 

bogdanka sa

 

HANDBUDLPECWBSlogo SBP PiaskiLogo

 

 

 

 

 

KONCERT: MAGICZNY LUBLIN JAGIELLONÓW w dniu 28.05.2019 r.

Wykonawca koncertu Zespół Muzyki Dawnej „La Folia” działający przy MDK2 w Lublinie. "La Folia" jest kameralnym zespołem instrumentalno-wokalnym działającym od wielu lat przy Młodzieżowym Domu Kultury nr 2 w Lublinie. 28.05.2019. koncert zaproszenie A6 1

Tworzą go młodzi adepci muzyki klasycznej, uczniowie i absolwenci lubelskich szkół muzycznych; kierownikiem artystycznym i dyrygentem zespołu jest Piotr Gawryjołek.

Zespół wykonuje i popularyzuje przede wszystkim muzykę świecką i religijną  dawnych epok: średniowiecza, renesansu i baroku, a także dawne i współczesne kolędy (wykonuje w okresie świąt  Bożego Narodzenia).

W celu jak najdokładniejszego przekazania ducha tamtych czasów, zespół gra na replikach instrumentów, takich jak gitara barokowa, fidel, skrzypce barokowe, wiolonczela, flet poprzeczny.

W repertuarze "La Folii" słuchacze znaleźć mogą polskie i zachodnioeuropejskie tańce dworskie, arie włoskie, pieśni, hymny, antyfony i motety autorstwa światowej sławy  kompozytorów, m.in. Dowlanda, Vivaldiego, Bacha, Haendla, Pergolesiego i innych. Repertuar polskiego Renesansu stanowią głównie utwory kompozycji Mikołaja Gomółki, Mikołaja z Krakowa oraz z Tabulatury Jana z Lublina. 

Poprzez różnorodny program koncertu wykonawcy pragną ukazać publiczności wielobarwność muzyki dawnej.

Koncert skierowany jest m.in. do uczestników konkursu "Magiczny Lublin Jagiellonów" - edycja 2019, współorganizowany z IV Liceum Ogólnokształcące im. Stefanii Sempołowskiej w Lublinie oraz Oddział Miejski PTTK im. Aleksandra Janowskiego w Lublinie. 

Patronat nad konkursem sprawują: Prezydent Miasta Lublin Krzysztof Żuk, Marszałek Województwa Lubelskiego Sławomir Sosnowski, Lubelski Kurator Oświaty Teresa Misiuk. 

 

PROGRAM KONCERTU:

Jeszcze Marcinie - z tabulatury Jana z Lublina

Hajducki - z tabulatury Jana z Lublina

Kleszczmy rękoma - Mikołaj Gomółka 28.05.2019. koncert zaproszenie A6 2

Szewczyk idzie po ulicy - z tabulatury Jana z Lublina

Nieście chwałę mocarze - Mikołaj Gomółka

Polnisher Tanz - ze zbioru Haussmana (1608)

Dobry taniec polski - Christian Loeffelhol z tabulatury organowej (1585)

Come again - John Dowland

4 Tańce Polskie - Valentin Hausmann

 

KOMPOZYTORZY:

Mikołaj Gomółka,(ur. ok. 1535 w Radoszkach, zm. po 30 kwietnia 1591, prawd. 5 marca 1609 w Jazłowcu) – polski kompozytor renesansowy i instrumentalista. Jego najbardziej znane, wydrukowane za życia i jedyne zachowane do dziś dzieło to Melodie na psałterz polski” (oryginalnie: „Melodiæ ná psalterz polski, przez Mikoláiá Gomólke vczynioné”; wydane w drukarni Łazarza Andrysowicza w Krakowie w 1580), skomponowane do poetyckiego tłumaczenia psalmów biblijnych, dokonanego przez Jana Kochanowskiego; Poeta poprosił Gomółkę o dokomponowanie do jego Psałterza Dawidowego muzyki, a ten przyniósł gotowe dzieło ledwie kilka miesięcy później. Melodie zawierają 150 krótkich
utworów utrzymanych w układzie czterogłosowym, w technice nota contra notam.

Posiłkując się rytmiczną siłą akcentową kompozytor zachował niezwykłą wierność akcentacji języka polskiego.

Melodie są wyjątkowe w muzyce europejskiej z dwóch względów:

  • jest to jeden z nielicznych tak wczesnych przykładów, w którym zarówno tekst jak i muzyka są najwyższej próby;
  • jest to pierwsze znane opracowanie muzyczne wszystkich 150 psalmów.

Wyjątkowa prostota wykonawcza (nota contra notam, budowa zwrotkowa, melodie poszczególnych głosów utrzymane w średnim rejestrze), była zamierzeniem, o którym sam kompozytor pisze w przedmowie:

Są łacniuchno uczynione

Prostakom nie zatrudnione

Nie dla Włochów, dla Polaków

Dla naszych, prostych domaków

Mimo prostoty, pieśni nie są schematyczne – wiele z nich wykazuje wpływy różnorodnych tańców obcych i polskich (pawany, galiardy i in.), przy czym – co jest zupełną nowością w tym czasie – każda stara się oddać wiernie charakter tekstu.

Tabulatura organowa Jana z Lublina pochodzi z ok. 1538-1548 roku. Zbiór ten, stanowiący najcenniejszy zabytek muzyczny XVI-wiecznej Polski, przechowywany jest obecnie w oddziale Polskiej Akademii Nauk w Krakowi.

Jan z Lublina żył w XVI wieku, działał w Kraśniku, prawdopodobnie był członkiem zakonu kanoników regularnych laterańskich, ale nie posiadamy żadnych konkretnych wiadomości o jego życiu. ''Nie wiadomo kim był naprawdę: kopistą, spisującym utwory w tabulaturze zakonnikiem, bakałarzem, organistą, kolekcjonerem, teoretykiem czy kompozytorem?'' pisała Mieczysława Demska-Trębaczowa.

Zabytek pochodzi z klasztoru kanoników regularnych w Kraśniku, został sporządzony prawdopodobnie przez jednego z tamtejszych organistów. Tabulatura stanowi zbiór swobodnie zestawionych utworów, bez wyraźnie zaznaczonego planu tematycznego. We wstępie umieszczony jest traktat teoretyczny o opracowywaniu melodii chorałowych oraz przedstawione zostały reguły strojenia organów. Na repertuar zbioru składają się dzieła instrumentalne, a także transkrypcje utworów wokalnych oraz świeckie pieśni (polskie, niemieckie i francuskie), włoskie madrygały oraz tańce.

Niezwykłą wartość przedstawiają zawarte w Tabulaturze tańce. Zapisał ich Jan Lubelczyk aż trzydzieści sześć. Główni kompozytorzy reprezentowani w zbiorze to twórcy zagraniczni: Girolamo Cavazzoni, Henricus Finck, Clément Janequin, Josquin des Prés, Philippe Verdelot. Rodzimą twórczość reprezentują dzieła Mikołaja z Krakowa, Mikołaja z Chrzanowa oraz liczne utwory anonimowe.

Tabulatura sporządzona została starszym typem notacji organowej niemieckiej (na systemie kilkuliniowym zapisany jest nutami głos najwyższy kompozycji, pozostałe głosy zapisane są literami ułożonymi w rzędy pod nutami).

Valentin Haussmann (ur. w 1560 lub pomiędzy 15651570 w Gerbstedtprzed 11 listopada 1613 lub ok. 1614) – niemiecki kompozytor i organista. Wykształcenie muzyczne otrzymał od swojego ojca. Przyczynił się do rozpowszechnienia w muzyce niemieckiej elementów stylu włoskiego, zwłaszcza w muzyce tanecznej i towarzyskiej. Wydawał opracowania włoskich pieśni w języku niemieckim. Pisał także własneutwory – pieśni, muzykę instrumentalną i utwory sakralne.

Istotne są związki artystyczne Valentina Haussmanna z Polską, gdzie przebywał przez jakiś czas przed 1602. Ponieważ kompozytor szczególnie interesował się muzyką taneczną, podróżował wiele i zbierał popularne melodie taneczne, które wykorzystywał w swoich utworach. W przedmowie do jednego ze swoich zbiorów Haussmann pisze, że tańce polskie „zebrał w Prusach i Polsce, gdzie z przyjemnością słuchał ich wykonywanych na instrumentach smyczkowych”. Prawdopodobnie chodzi tu o Prusy Książęce, którego
trzecią część ludności stanowili wówczas Polacy.

 

bogdanka sa

 

HANDBUDLPECWBSlogo SBP PiaskiLogo

 

 

 

 

 

 

 

 

Zyczenia Wielkanocne 2019 1

Wieczory Muzyczne w Kościele Pobrygidkowskim


KONCERT PIEŚNI PATRIOTYCZNYCH: „WIWAT 3 MAJA”Koncert 3.05.2019

Piątek, 3 maja 2019 roku godz. 18.45

WYKONAWCA:

MŁODZIEŻOWA ORKIESTRA DĘTA

MAJDAN - GRABINA gm. ZAKRZÓWEK

 

Młodzieżowa Orkiestra Dęta Majdan Grabina założona została we wrześniu 2012 r., jako nawiązanie do istniejącej od 1926 roku orkiestry dętej Majdan Grabina.  Większość członków orkiestry pochodzi ze wsi Majdan Grabina ale występuje w niej też młodzież z innych miejscowości gminy Zakrzówek.

Orkiestra Majdan corocznie występuje podczas dożynek parafialnych, gminnych i powiatowych, prezentuje się na festynach gminnych oraz zapraszana jest na przeglądy i spotkania orkiestr dętych. Zapraszana jest na występy do innych miejscowości spoza powiatu Kraśnik.

Dużym zaangażowaniem wykazują się rodzice członków orkiestry którzy starają się pomagać organizacyjnie i finansowo, zapewniają transport na koncerty oraz wspierają Stowarzyszenie Dla Rozwoju Wsi Majdan Grabina, które też formalnie wspiera orkiestrę. 

Od 2014 roku orkiestra występuje w strojach galowych zakupionych dzięki funduszom pozyskanym przez Stowarzyszenie Dla Rozwoju Wsi Majdan Grabina. 

Kapelmistrzem od początku jest Pan Wojciech Durak, który obecnie otrzymuje wynagrodzenie z GDK Zakrzówek a opiekunem jest Zygmunt Rząd.

 

PROGRAM: 

1. Ojczyzno ma

2. Hymn Państwowy

3. Białe róże

4. Mazurek 3 Maja

5. O mój rozmarynie

6. Warszawianka

7. Hej, hej ułani

8. Wiązanka pieśni patriotycznych i żołnierskich:

     - Wojenko, wojenko

     - Przybyli ułani

     - Jak to na wojence ładnie

9. Warszawskie dzieci

10. Serce w plecaku

11. Marsz I Brygady

 

 

PARTNERZY: ZREALIZOWANY DZIEKI WSPARCIU ML CMYK

Firma Handlowo-Usługowa HANDBUD Włodawa

Lubelskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Lublinie

Wschodni Bank Spółdzielczy w Chełmie

Spółdzielczy Bank Powiatowy w Piaskach

Powizytkowski Ośrodek Kultury w LublinieUMWL

                                                                                   

                                                                                                     Zrealizowano przy pomocy finansowej Urzędu Marszałkowskiego w Lublinie  

 

HANDBUDLPECWBSlogo SBP PiaskiLogo

 

 

%MCEPASTEBIN%