- Szczegóły
- Kategoria: Koncerty
Wieczory muzyczne w Kościele Pobrygidkowskim
KONCERT: CZŁOWIEK SUMIENIA
W hołdzie Świętemu Janowi Pawłowi II
Kościół Rektoralny pw. Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej w Lublinie
ul. Gabriela Narutowicza 6
20 października 2019 r. godz. 18.45
Muzyka klasyczna i fragmenty homilii Jana Pawła II z V Pielgrzymki do Polski
Program koncertu: CZŁOWIEK SUMIENIA
Barka
=======
zapowiedź koncertu
=======
S. Bach - Alla breve BWV 589
=======
fragment homilii Jana Pawła II wygłoszonej w czasie Mszy św. odprawianej na wzgórzu "Kaplicówka" w dniu 22 maja 1995 r. w Skoczowie
=======
Stieler - Andante non troppo
Reger - Liebestraum
Maszyński - Andante mosso (Petite Berceuse)
=======
fragment homilii Jana Pawła II wygłoszonej w czasie Mszy św. odprawianej na wzgórzu "Kaplicówka" w dniu 22 maja 1995 r. w Skoczowie
=======
A. Mozart - Adagio i fuga KV 546
=======
fragment homilii Jana Pawła II wygłoszonej w czasie Mszy św. odprawianej na wzgórzu "Kaplicówka" w dniu 22 maja 1995 r. w Skoczowie
=======
Mendelssohn-Bartholdy - V Symfonia B-dur na ork. smyczkową
Boże coś Polskę
Wykonawcy:
Orkiestra Trybunału Koronnego w Lublinie
Przemysław Stanisławski - dyrygent
Jacek Brzeziński - narracja
Orkiestra Trybunału Koronnego powstała w Lublinie w 1995 roku. Pomysłodawcą powołania zespołu był lubelski altowiolista Renaldo Wójtowicz. Pozostając pod jego kierownictwem do 2010 roku, orkiestra od początku występowała pod obecną nazwą, nawiązującą do dziedzictwa kulturowego Lublina. Swoje istnienie Orkiestra zainaugurowała wykonaniem Mszy Nelsońskiej J. Haydna w lubelskiej Archikatedrze. Trzon Orkiestry Trybunału Koronnego stanowi kwintet smyczkowy, zaś instrumenty dęte, organy i klawesyn dobierane są do składu podstawowego w zależności od potrzeb repertuarowych. Na początku działalności nawiązana została trwająca do chwili obecnej stała współpraca z zespołami chóralnymi Lublina. Orkiestra podczas swej działalności współpracowała z różnymi dyrygentami. Działalność Orkiestry Trybunału Koronnego od 2010 roku wspierana jest przez Stowarzy-szenie o tej samej nazwie którego prezesem jest Dariusz Dąbrowski. Kierownictwo artystyczne objął Przemysław Stanisławski.Na przestrzeni kilkunastu lat działania zespół wystąpił w kilkudziesięciu koncertach. Brał udział w lubelskich festiwalach takich jak: Dni Muzyki Organowej, Żakeria, Wielkopostne Śpiewanie; występował we Wrocławiu w ramach festiwalu Wratislavia Cantans, w Helu na Letnim Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej, na Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie oraz festiwalu Gdynia Classica Nova; uczestniczył w licznych koncertach wokalno-instrumentalnych i instrumentalnych, takich jak koncerty prezydenckie, koncerty realizowane we współpracy z Miastem Lublin, gale jubileuszowe chórów lubelskich. Ważnym projektem Orkiestry był koncert z okazji Prezydencji Polski w Unii Europejskiej (w programie: oratorium Mesjasz G. F. Haendla, dyr. P. Stanisławski), który odbył się w grudniu 2011 roku. Kolejne projekty, zrealizowane we współpracy z Miastem Lublin w 2012 roku, to koncert muzyki Mozarta (Symfonia g-moll KV 550, Msza Koronacyjna KV 317, Exsultate, jubilate KV 165) w odrestaurowanym Wirydarzu lubelskiego Klasztoru Dominikanów oraz koncert muzyki na orkiestrę smyczkową (w programie m.in. Serenada C-dur op. 48 P. Czajkowskiego), pod dyrekcją szefa artystycznego zespołu. W tym samym roku, wspólnie z wrocławską Akademią Muzyczną, zespół wziął udział w realizacji spektaklu operowego Agatka, czyli przyjazd pana Jana Dawida Hollanda. Pod dyrekcją Marka Toporowskiego zaprezentował go w Tarnowie i Krakowie. 15 sierpnia 2012 r. Orkiestra Trybunału Koronnego wystąpiła w Kościele Świętego Krzyża w Warszawie na koncercie pod patronatem Prymasa Seniora Polski – Józefa Glempa. Wiosną 2013 roku Orkiestra uczestniczyła w koncertach Gorzkich żali R. Rozmusa oraz nagraniu CD. Następnie towarzyszyła chórom uczestniczącym w I Festiwalu Miast Partnerskich Lublina podczas koncertu Te Deum W. Kilara (maj 2013). W czerwcu 2013 r. razem z Cameratą Lubelską wykonała koncert Przedziwny, Święty Antoni, patronie Miasta Lublina oraz w składzie smyczkowym koncert z okazji 100 rocznicy urodzin Witolda Lutosławskiego – Lutosławski i jemu współcześni. Również we współpracy z Cameratą Lubelską zespół wziął udział w XVI Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej – Gdynia Classica Nova, gdzie przedstawił prawykonania litanii Jana Wańskiego i Józefa Zeidlera. W ostatnich latach we współpracy z Urzędem Miasta Lublin zrealizowanych zostało kilka następnych projektów: Kantaty Jana Sebastiana Bacha (2014), koncert A. Vivaldi – Cztery pory roku (2014), koncert Orkiestra Trybunału Koronnego mieszkańcom Lublina (2014), koncert Saksofon i smyczki (2015), koncert oratorium G. F. Haendla Baltazar (2015), koncert Orkiestra Trybunału Koronnego mieszkańcom Lublina (2015), J. Haydn: Siedem ostatnich słów Chrystusa – Koncert Wielkopostny (2016), Noc Kultury 2016 – W kręgu zapomnianej pieśni polskiej (2016), Orkiestra Trybunału Koronnego mieszkańcom Lublina (2016) oraz koncert Muzyka Jana Sebastiana Bacha (2016). We współpracy z Chórem Akademickim KUL zespół orkiestry dokonała nagrania płyty CD „Tryumfy Króla Niebieskiego” – kolędy i pastorałki.
W 2017 roku orkiestra wzięła udział w realizacji projektu Zakochani w Lublinie z okazji 700-lecia lokacji miasta Lublin, wykonała koncert Muzyka religijna z XIX-wiecznych rękopisów – odkrycia lubelskich muzykologów oraz koncert Orkiestra Trybunału Koronnego Mieszkańcom Lublina – 50-lecie pracy artystycznej Przemysława Stanisławskiego.
W lutym 2018 roku Orkiestra wzięła udział w projekcie „Biblia Audio” – Koncert „Ja Jestem” z okazji 100-lecia Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.
Przemysław Stanisławski – urodził się w Poznaniu. Edukację muzyczną rozpoczął w wieku sześciu lat. Ukończył teorię muzyki w Akademii Muzycznej w Poznaniu i dyrygenturę symfoniczno-operową w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Henryka Czyża. Od 1966 do 1986 roku śpiewał w Poznańskim Chórze Chłopięcym Jerzego Kurczewskiego.W 1983 roku utworzył męski zespół wokalny „A abre Concinui”. Od powstania do 1992 roku był kierownikiem artystycznym tego zespołu występując na wielu estradach w kraju i poza granicami. W latach 1986-1991 pracował w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy pełniąc funkcję asystenta dyrygenta. W tym czasie założył Polski Chór Kameralny specjalizujący się w wykonawstwie muzyki wokalno-instrumentalnej baroku i klasycyzmu.Jako dyrygent koncertował z orkiestrami: Camerata Academia, Warszawska Orkiestra Kameralna, Polish Sinfonietta, Filharmonii – Bałtycka, Koszalińska, Lubelska, Olsztyńska, Pomorska, Polska Filharmonia Kameralna Sopot, a także poza granicami (Belgia, Francja, Hiszpania, Japonia, USA).W roku 1991 został zaproszony na Flandryjski Festiwal Muzyczny do wykonania z orkiestrą i chórem BRT, Philharmonia Choir i Polskim Chórem Kameralnym dzieła G. Ligetiego „Requiem”. W 1992 roku otrzymał zaproszenie z Nantes, by wraz z Orchestre de Pays de la Loire wykonać IX Symfonię L. van Beethovena. W tymże roku był o cjalnym reprezentantem kraju w „Dniu Pol-skim” na światowej wystawie EXPO 92 w Sewilli.Znaczącym wydarzeniem było zaproszenie w 1993 roku na Międzynarodowy Festiwal Muzyczny w Kyoto, gdzie z tamtejszą orkiestrą wykonał „Koncerty brandenburskie” J.S. Bacha i „Historię żołnierza” I. Strawińskiego. Od października 1993 roku prowadzi zespoły kantatowo-oratoryjne i zespoły operowe na Wydziale Wokalno-Aktorskim w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Przygotował kilkadziesiąt premier operowych i oratoryjnych (H. Purcell, J.S. Bach, G.F. Haendel – polska premiera oratorium „Susanna”, „Belshazzar” – polska premiera, J.A. Hasse „Cleo de” – polska premiera, G. Pergolesi, D. Cimarosa, J. Haydn, W.A. Mozart, G. Rossini, S. Moniuszko, G. Donizetti, G. Puccini, H. Czyż, T.Z. Kassern „The comedy of the dumb wife“ – światowa prapremiera, G.C. Menotti – polska premiera „The old maid and the thief”, M. Rimski-Korsakow – polska premiera „Carska narzeczona” i in.).Dokonał wielu nagrań dla polskich i zagranicznych RTV, a także CD (Muzyka polskiego Renesansu; G.F.Haendel – Mesjasz; W.A.Mozart – Requiem; T.Z. Kassern – Comedy of the dumb wife; J. M. Poniatowski – Mass in F „World Premiere Recording”; W. Żeleński – Sacred Choral Works „World Premiere Recording”). W latach 1995-2000 współpracował z orkiestrą Akademii Muzycznej im. Fryderyka Cho-pina w Warszawie, z którą często koncertował w krajach Beneluksu, Francji i Hiszpanii.Od 2010 jest kierownikiem artystycznym Chóru i Orkiestry Trybunału Koronnego w Lublinie, a od kwietnia 2011 do kwietnia 2015 był dyrygentem zespołu Camerata Lubelska. Z tymi zespołami dokonał kilkunastu światowych prawykonań dzieł Jana Wańskiego, Józefa Zeidlera, Józefa Michała Poniatowskiego, Władysława Żeleńskiego i w 2014 roku z Polską Filharmonią Kameralną Sopot, solistami i Zespołem Wokalnym Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Gdańsku dzieł: Missa in Dis „Die Zauber öte” (sygnowana nazwiskiem W.A. Mozart) i Floriana Schoena. W 2015 roku uchwałą Rady Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie uzyskał stopień doktora habilitowanego.
Jacek Brzeziński – w 1977 roku ukończył studia magisterskie na kierunku lologia polska UMCS. W latach 1977 – 81 pracował jako asystent w zakładzie logopedii UMCS. W tym czasie też odbył dwuletnie Podyplomowe Studia Logopedyczne. W Centrum Języka i Kultury Polskiej dla Polonii i Cudzoziemców UMCS pracuje od 1991 roku, gdzie prowadzi lektorat języka polskiego a także zajęcia z kultury żywego słowa. Współpracował z Wyższą Szkołą Dziennikarstwa im. M. Wańkowicza w Lublinie (1998/99) oraz z Katolickim Uniwersytetem Lubelskim (2011-2012). Owocem długoletniej pracy z cudzoziemcami jest stworzony przez niego Chór i Teatr ponad Granicami CJKP z UMCS prezentujący spektakle oparte na polskiej dramaturgii (np., „Dziady”, „Odprawa posłów greckich”, „Brat naszego Boga” czy „Historyja o chwalebnym zmartwychwstaniu Pańskim”), jasełka i koncerty kolęd czy wieczory pieśni patriotycznych i biesiadnych. Organizuje Dwujęzyczne Konkursy Recytatorskie, w których biorą udział wyłącznie cudzoziemcy. Od 1974 roku jako aktor związany jest z Teatrem „Provisorium”. Uczestniczył w kilkudziesięciu festiwalach teatralnych o zasięgu krajowym i międzynarodowym w Polsce i wielu krajach Europy. Występował też w Japonii, Korei Płd., syberyjskiej części Rosji, Egipcie i USA. Prowadził wspólnie z innymi warsztaty teatralne w kilku ośrodkach uniwersyteckich w USA, Niemczech i w Polsce. Współpracował przy adaptacjach teatralnych kilku powieści. Jest laureatem wielu nagród ogólnopolskich i międzynarodowych (m.in. dwukrotnie otrzymane Fringe First na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Edynburgu (1992, 2001), Grand Prix Festiwalu Teatralnego „Klasyka Polska” w Opolu (1999), Nagrodę Artystyczną Miasta Lublina (1999), wyróżnienie na Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Aktorskiej w Kaliszu (1999), Grand Prix w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2004) czy Nagroda Prezydenta Lublina (1996, 2001, 2004, 2014). Jako aktor uczestniczył w telewizyjnych nagraniach kilku spektakli. W 2002 roku odznaczony został Medalem Komisji Edukacji Narodowej. W 2010 roku otrzymał Nagrodę Specjalną Ministra Kultury i Sztuki, a w roku 2012 – Srebrny Krzyż Zasługi.
Sponsorzy i Partnerzy koncertu:
Firma Handlowo-Usługowa HANDBUD Włodawa
Lubelski Węgiel "Bogdanka" S.A.
Lubelskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Lublinie
Wschodni Bank Spółdzielczy w Chełmie
Spółdzielczy Bank Powiatowy w Piaskach
Powizytkowski Ośrodek Kultury w Lublinie
- Szczegóły
- Kategoria: Koncerty
Wieczory muzyczne w Kościele Pobrygidkowskim
KONCERT: SaxophoneOrgano Meditation
8 września 2019 r. godz.18.45
Kościół Rektoralny pw.Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej w Lublinie
ul. Gabriela Narutowicza 6
Wykonawcy:
JOANNA WRÓBLEWSKA
MONIKA HOŁOWNIA
Program:
T. Dubois, Messe de Mariage: Invocation
P. Maurice, Tableaux de Provence: II. Cansoun per ma Mio; III. La Boumiano
H. Heilmann, Sonata breve
G. de Lioncourt, Trois melodies gregoriennes: Clemens rector
J. Alain, Choral Dorien
H. Heilmann, Pastorale
K. Haidmayer, Altorgano
J. Sengstschmid, Meditation, op. 43c
R. Noda, Improvisation
T. Dubois, Messe de Mariage: Laus Deo (Sortie)
JOANNA WRÓBLEWSKA – saksofon altowy i sopranowy. Absolwentka Krakowskiej Akademii Muzycznej. Swój warsztat muzyczny doskonaliła podczas kursów z pedagogami z Polski i zagranicy. Uczestniczyła w wielu festiwalach jako solistka i kameralistka, m. in. Festiwal Kultury Żydowskiej w Krakowie, Ladies Jazz Festiwal w Gdyni, Hot Jazz Spring w Częstochowie, Złota Tarka w Iławie, Internacional de Bandes de Musica (Hiszpania), Beijing International Teenager Art Week – Beijing International Band Festiwal (Chiny). Współpracowała z Teatrem Juliusza Słowackiego w Krakowie, Teatrem Sztuk w Oleśnicy, Filharmonią Krakowską, Centrum Muzyki i Muzykoterapii „Gaia”. Współtworzy żeński kwartet Saksofonarium oraz FantAsMa Duo. Współpracuje również z zespołami Standard Brass Band oraz Klucze.
MONIKA HOŁOWNIA – organistka, muzykolog. Absolwentka Instytutu Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II w klasie organów dr hab. szt. muz. Elżbiety Charlińskiej. W roku 2014 zdobyła dyplom na międzynarodowym konkursie muzycznym Študentská umelecká činnosť (Słowacja). Aktualnie obejmuje stanowisko organistki w Kościele Rektoralnym pw. Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej w Lublinie.
Sponsorzy i Partnerzy koncertu:
Lubelski Węgiel "Bogdanka" S.A.
Firma Handlowo-Usługowa HANDBUD Włodawa
Lubelskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Lublinie
Wschodni Bank Spółdzielczy w Chełmie
Spółdzielczy Bank Powiatowy w Piaskach
Powizytkowski Ośrodek Kultury w Lublinie
- Szczegóły
- Kategoria: Koncerty
KONCERT: ZDERZENIE ŚWIATÓW ZAKRZEWSKI & BAROK w dniu 23.06.2019 r. godz. 18.45
Program koncertu przedstawia utwory dwóch skrajnych epok – okresu Baroku i współczesności. Pierwszą reprezentują kompozytorzy różnych szkół narodowych m.in. Pietro Baladassare, Henry Purcell, Jeremiach Clarke oraz Johann Sebastian Bach.
Nasze czasy są reprezentowane przez utwory młodego polskiego kompozytora Macieja Zakrzewskiego, który opowiada o dzisiejszym świecie głównie za pomocą organów, wykorzystując własne, często odkrywcze i śmiałe zasoby kompozytorskie, operując pojęciem nieskończoności czasu w muzyce. W swojej twórczości gdański kompozytor zwraca się do różnych tematów egzystencjalnych oraz religijnych.
Celem koncertu jest przedstawienie melomanom ich młodego rodaka, propagowanie organowej i kameralnej muzyki polskiej. Przedstawienie muzyki naszych czasów na tle muzyki barokowej. Pokazanie nowej techniki kompozytorskiej, która odchodzi od klasycznego myślenia formą i harmonią, a jednocześnie jest nimi inspirowana i z nimi konfrontowana.
Wykonawcy:
Maksym Bevskiy (ur.1999) – trębacz, absolwent Tarnopolskiej Uczelni Muzycznej im. S. Kruszelnicskiej (Ukraina). Zdobywca Grand Prix na Ogólnoukraińskim konkursie młodych trębaczy (2013) oraz III nagrody na Międzynarodowym Konkursie im. M. Starowieckiego (2016). Uczestnik licznych festiwali i warsztatów muzycznych prowadzonych m.in. przez Tomasza Ślusarczyka, Paula Archibalda oraz Ottiego Saufera. Aktualnie jest związany z Instytutem Muzykologii KUL.
Dymitr Harelau (ur. 1986) – organista, muzykolog. Absolwent Instytutu Muzykologii KUL w klasie organów prof. Jadwigi Kowalskiej. Kształcił się również w Nowopołockiej Uczelni Muzycznej (Białoruś) w klasie fortepianu prof. Tatsiany Ivashkinej oraz w klasie organów prof. Neli Borovik w Połockiej Szkole Sztuk Pięknych. Uczestnik wielu konkursów, festiwali oraz warsztatów muzycznych. Zdobywca III nagrody na III Konkursie Organowym Sancta Caecilia w Moskwie (2013). Aktualnie pracuje nad rozprawą doktorską w Instytucie Muzykologii KUL.
Utwory prezentowane będą w wersji instrumentalnej. Wystąpi 2 instrumentalistów solistów.
PROGRAM:
G.F. Händel Antyfona F-dur, HWV 270
P. Baldassare Sonata F-dur
M. Zakrzewski Experience, 2014
J.S. Bach Passcaglia, BWVAnh 182
M. Zakrzewski, Suite nouvelle, 2017: Prelude, Psalm 117, Toccata
J.S. Bach, Aria Mache dich, mein Herze rein z Pasji wg św. Mateusza, BWV 244
M. Zakrzewski Nic dwa razy się nie zdarza
M. Zakrzewski Eripe me, Domine z Psałterza Dawidowego, 2017
MACIEJ ZAKRZEWSKI - Organista, kompozytor, improwizator, wykładowca AM im. St. Moniuszki w Gdańsku. Doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie instrumentalistyka. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie organów prof. R. Peruckiego i dr H. Dys. Współpracuje m.in. z Polską Filharmonią Bałtycką w Gdańsku, Orkiestrą Polskiej Filharmonii Kameralnej, Operą Bałtycką w Gdańsku, Orkiestrą Kameralną Progress. W swym dorobku posiada wiele nagrań płytowych m.in.: Liszt&Widor organ works /Soliton 2014/, oraz Naji Hakim – organ works /Ars Sonora 2018/. W dorobku kompozytorskim Macieja Zakrzewskiego główne miejsce zajmują utwory organowe oraz dzieła na orkiestrę kameralną. Nominowany do wielu nagród m.in. Gryfa Pomorskiego w kategorii „Pomorska Nadzieja Artystyczna”, nagrody miasta Gdańska Młodzi Twórcy Kultury oraz Splendor Gedanensis. Koncertuje jako solista i kameralista w kraju i za granicą (Irlandia, Niemcy, Austria, Litwa, Łotwa, Szwecja).
Partnerzy koncertu:
Firma Handlowo-Usługowa HANDBUD Włodawa
Lubelski Węgiel "Bogdanka" S.A.
Lubelskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Lublinie
Wschodni Bank Spółdzielczy w Chełmie
Spółdzielczy Bank Powiatowy w Piaskach
Powizytkowski Ośrodek Kultury w Lublinie
- Szczegóły
- Kategoria: Koncerty
Wieczory muzyczne w Kościele Pobrygidkowskim
KONCERT: MUZYCZNE ZAKĄTKI ŚWIATA U BRYGIDEK
9 czerwca 2019 r. godz. 18.45
Kościół Rektoralny pw. Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej w Lublinie
ul. Gabriela Narutowicza 6
Wykonawcy:
Anna Barska - sopran
Natalia Kozub - skrzypce
Mirosław Kozub - wiolonczela
Zygmunt Skwierz - trąbka
Margaryta Nagaieva - organy, pianino
W programie:
1) J. S. Bach Chorał "In Dulci Jubilo"
2) Bernard Fitzgelard "English Suite" (Anglia)
3) Johann Pachelbel "Canon" (Niemcy)
4) Mons Takle "Medytacja" (Norwegia)
5) William Gomez "Ave Maria" (Hiszpania)
6) Ennio Morricone "Obój Gabriela" (Włochy)
7) Claude Francois "My way" (Francja)
8) Mirosław Skorik "Melodia" (Ukraina)
9) Karl Jenkins "Ave Verum" (Anglia)
10) "Panie, proszęprzyjdź" na mel. Abby (Szwecja)
11) Franciszek Schubert "Ave Maria" (Austria)
12) Stanisław Moniuszko "Prząśniczka"
Anna Barska - solistka Teatru Muzycznego w Lublinie. Jedna z najaktywniejszych śpiewaczek Lubelszczyzny. Dysponując lirycznym sopranem o bogatych właściwościach interpretacyjnych i wielokierunkowym wykształceniem posiada w swoim repertuarze muzykę należącą do różnych epok i stylów - od baroku po dzieła po dzieła współczesnych kompozytorów. Ponadto stale współpracuje ze Stowarzyszeniem Polskich Artystów Muzyków i z Centrum Inicjatyw Muzycznych w Lublinie. Poza działalnością artystyczną ważną część jej dorobku stanowi prowadzenie zajęć i warsztatów edukacyjnych związanych z indywidualnym i zbiorowym kształceniu emisji głosu.
Natalia Kozub - skrzypaczka, studia muzyczne ukończyła w klasie prof. L. Oniszczenko we Lwowskim Konserwatorium im. M. Łysenko . W roku 2005 ukończyła Studia Podyplomowe na Akademii Muzycznej im. Fr. Chopina w Warszawie w zakresie kameralistyki w klasie prof. M. Nosowskiej . Od 1991 roku pracuje w orkiestrze Filharmonii Lubelskiej jako solistka , równocześnie prowadzi klasę skrzypiec w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. im. K . Lipińskiego w Lublinie . Uczniowie jej odnoszą liczne sukcesy na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych
Mirosław Kozub - wiolonczelista, studia muzyczne ukończył z wyróżnieniem w 1989r. w klasie prof. W. Hermana na Akademii Muzycznej w Krakowie. W 1996r. ukończył Międzywydziałowe Studium Pedagogiczne przy Akademii Muzycznej w Krakowie. Studia Podyplomowe odbył na Akademii Muzycznej im. Fr. Chopina w Warszawie w zakresie kameralistyki w klasie prof. M. Nosowskiej. Od 1989 roku pracuje w orkiestrze Filharmonii Lubelskiej jako muzyk solista, równocześnie prowadząc klasę wiolonczeli w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. im. K. Lipińskiego w Lublinie. Jego uczniowie są laureatami wielu pierwszych nagród na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych.
Zygmunt Skwierz – trębacz , absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach. Współpracował z wieloma orkiestrami symfonicznymi, obecnie od 1998 r. solista Filharmonii Lubelskiej, prowadzi klasę trąbki w Szkole Muzycznej im. Rodziny Wiłkomirskich w Świdniku.
Margaryta Nagaieva - ur. 1990 r. Pochodzi z Ukrainy (miasto Łuck). Jest absolwentką Wołyńskiego Uniwersytetu Wschodnio–Europejskiego im. Łesi Ukrainki na kierunku Muzykologia (w klasie fortepian i organy). Obecnie mieszka i pracuje w Lublinie, gdzie pełni funkcję pierwszej organistki w kościele rektoralnym pw. św. Wojciecha oraz drugiej organistki w dwóch kościołach rektoralnych pw. Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny Zwycięskiej i pw. św. Judy Tadeusza. Prowadzi aktywną solową działalność artystyczną,jako akompaniator współpracuje z solistami i zespołami. Ma w swoim dorobku nagraną płytę utworów Jerzy Gablenza (Leading Label Polish Music&Musicians) Acle Prealable 2018.
Partnerzy koncertu:
Firma Handlowo-Usługowa HANDBUD Włodawa
Lubelski Węgiel "Bogdanka" S.A.
Lubelskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Lublinie
Wschodni Bank Spółdzielczy w Chełmie
Spółdzielczy Bank Powiatowy w Piaskach
Powizytkowski Ośrodek Kultury w Lublinie
- Szczegóły
- Kategoria: Koncerty
KONCERT: TOTUS TUUS
w ramach
IV Festiwalu Chórów Miast Partnerskich Lublina 2019
31 maja 2019 r. godz. 18.45
Kościół Rektoralny pw. Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej w Lublinie
ul. Gabriela Narutowicza 6
Wykonawcy:
CHÓR AKADEMICKI UMCS IM. JADWIGI CZERWIŃSKIEJ
CHÓR AKADEMICKI WILEŃSKIEJ AKADEMII SZTUK PIĘKNYCH
CHÓR KAMERALNY „DABRAWEST” BIAŁORUSKI PAŃSTWOWY UNIWERSYTET KULTURY I SZTUKI
CHÓR MIESZANY „GAUDEAMUS” PAŃSTWOWEGO UNIWERSYTETU PEDAGOGICZNEGO IM. IWANA FRANKI W DROHOBYCZU
W programie:
CHÓR AKADEMICKI UMCS IM. JADWIGI CZERWIŃSKIEJ
1. Mikołaj Gomółka – „Nieście Chwałę Mocarze”
2. Komitas Vardapet – „Yel, Yel”
3. Ola Gjeilo – „Ave generosa”
CHÓR AKADEMICKI WILEŃSKIEJ AKADEMII SZTUK PIĘKNYCH
4. Giuseppe Pitoni “LAUDATE DOMINUM”
5. Leonidas Abaris, Ramutė Skučaitė „LAKŠTINGALŲ PILIS“ („THE
6. „SIYAHAMBA“
CHÓR KAMERALNY „DABRAWEST” BIAŁORUSKI PAŃSTWOWY UNIWERSYTET KULTURY I SZTUKI
7. «Bohorodyce dievo, radujsjа» – kompozytor Artem Wedel"
8. «Swjaty boża» - kompozytor Nikolaj Kulikovicz
9. «Alliluja» - kompozytor Romuald Twardowski
CHÓR MIESZANY „GAUDEAMUS” PAŃSTWOWEGO UNIWERSYTETU PEDAGOGICZNEGO IM. IWANA FRANKI W DROHOBYCZU
10. Romuald Twardowski – „Otcze Nasz” – Z Liturgii „Kyjiwska”
11. Dmytro Bortnianskyi – “Chaj woskresne Boh” – Chorowyj koncert № 34
12. Kryrlo Stecenko – „Mylist myru”. Z Liturhii
CHÓR AKADEMICKI UMCS IM. JADWIGI CZERWIŃSKIEJ
Chór Akademicki UMCS im. Jadwigi Czerwińskiej jest reprezentacyjnym zespołem uczelni. Początki historii Chóru Akademickiego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie sięgają 1949 roku, kiedy zespół został oficjalnie powołany z inicjatywy grupy studentów kierowanych przez prof. Adama Wyleżyńskiego, byłego rektora Konserwatorium Wileńskiego. Zmiany w strukturze uczelni powodowały czasowe przerwy w pracy artystycznej zespołu. Działalność Chóru została reaktywowana w 1969 roku pod kierownictwem Kazimierza Górskiego. Od tego czasu datuje się nieprzerwana aktywność i artystyczny rozwój zespołu.
Od 1973 roku kierownictwo Chóru objęła Jadwiga Czerwińska. Rozpoczął się okres ożywionej działalności koncertowej zespołu w kraju i za granicą. Efektami pracy były nagrody i wyróżnienia na konkursach i festiwalach: I nagroda na Międzynarodowym Młodzieżowym Festiwalu Chóralnym w Neerpelt w Belgii (1974), wyróżnienie na festiwalu w Llangollen w Walii (1975), II i IV nagroda na festiwalu w Gorizii we Włoszech (1978). Nawiązano współpracę z Państwową Filharmonią Lubelską, uczestnicząc w wykonaniach dzieł oratoryjnych.
Rozwój działalności artystycznej i koncertowej przerwała w 1980 roku przedwczesna śmierć Jadwigi Czerwińskiej, która odeszła w pełni sił twórczych, mając przed sobą wiele planów i zamierzeń artystycznych. W uznaniu jej zasług i na prośbę chórzystów Senat uczelni nadał Chórowi Akademickiemu UMCS imię Jadwigi Czerwińskiej. Kierownictwo zespołu objął chórzysta i wychowanek Patronki Chóru Karol Borsuk, podejmując się niełatwego zadania kontynuacji dzieła zmarłej dyrygentki.
W 1982 roku funkcję dyrygenta i kierownika artystycznego Chóru Akademickiego powierzono Andrei Jaworskiej. Pod jej kierownictwem reaktywowana została współpraca z Filharmonią Lubelską. Wznowieniu uległy kontakty zagraniczne. W 1984 roku Chór wziął udział w festiwalu w Nuoro na Sardynii, a następnie odbył trasę koncertową po Włoszech, zakończoną w Watykanie przyjęciem zespołu na prywatnej audiencji przez papieża Jana Pawła II. W tym samym roku Chór zdobył wyróżnienie na festiwalu w Międzyzdrojach.
Rok 1985 stanowi kolejną kluczową datę w dziejach Chóru Akademickiego UMCS. Dyrygentem i kierownikiem artystycznym Chóru została Urszula Bobryk. Od tego czasu działalność zespołu jest nieprzerwanie związana z jej osobą. Celem działań artystycznych nowej dyrygentki stało się nie tylko utrzymanie wysokiego poziomu artystycznego, ale jego nieustanne podnoszenie, co miało nadać zespołowi odpowiednią rangę na poziomie krajowym i ułatwić współzawodnictwo międzynarodowe.
Pod jej kierownictwem rozpoczął się nowy etap działalności artystycznej Chóru, co zaowocowało aktywną współpracą z Państwową Filharmonią Lubelską i wykonaniem dzieł oratoryjnych J.S. Bacha, W.A. Mozarta, L. van Beethovena, G. Mahlera, C. Orffa, W. Kilara, H.M. Góreckiego, M. Palmeriego, R.T. Twardowskiego, L. Możdżera.
Chór intensywnie koncertuje w kraju i za granicą, biorąc udział w międzynarodowych festiwalach i konkursach chóralnych we Francji, Włoszech, Niemczech, Finlandii, Grecji, Austrii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Belgii, Turcji, Izraelu i USA.
Chór UMCS jest laureatem pierwszych nagród i Złotych Dyplomów w konkursach krajowych i zagranicznych: Moers-Repelen (Niemcy, 1992), Vaasie (Finlandia, 1998), Fort Lauderdale na Florydzie (USA, 1999), Prevezie (Grecja, 2000), Bruk (Austria, 2001), Linz (Austria, 2003), Šiauliai (Litwa, 2004), Fürstenwald, Berlin (Niemcy, 2004), Torrevieja (Hiszpania, 2008), Montecatini Terme (Włochy, 2016), Agrigento na Sycylii (Włochy, 2016).
Dyrygent Urszula Bobryk była dwukrotnie wyróżniona jako osobowość artystyczna i najlepszy dyrygent na konkursach w Niemczech (1992) i USA (1999).
Po siedemdziesięciu latach od swego powstania Chór Akademicki UMCS im. Jadwigi Czerwińskiej znajduje się w czołówce polskich chórów uniwersyteckich i nieustannie potwierdza swój wysoki poziom, zdobywając uznanie publiczności oraz liczne nagrody w konkursach i festiwalach w kraju i za granicą.
Pod kierownictwem Urszuli Bobryk zespół wyróżnia się dbałością o wysoki poziom wykonawczy, a biorąc udział w wielu międzynarodowych projektach muzycznych, nade wszystko promuje współczesną polską muzykę chóralną za granicą.
CHÓR AKADEMICKI WILEŃSKIEJ AKADEMII SZTUK PIĘKNYCH
Chór Akademicki Wileńskiej Akademii Sztuk Pięknych rozpoczął działalność w roku 1982. Założycielem chóru był Kastytis Barisas. Od roku 1993, dyrygentami chóru są Arvydas Adamonis i Asta Rauduvaitė. Chór ma charakter amatorski. Członkami chóru są studenci oraz absolwenci różnych specjalności – malarze, drukarze, rzeźbierze, architekci, projektanci itd. Chór koncertował na całej Litwie i poza jej granicami. Będąc w trasie, członkowie często prezentują również swoje dzieła. Chór brał również udział w wielu festiwalach i konkursach chórowych, jak choćby World Lithuanian Song Festival and competition; Baltic Students Festival “Gaudeamus” (Estonia, Łotwa, i Litwa); konkurs chórowy “Hora Cantavi” (Polska); International Youth choir festival and competition in Veldhoven (Holandia); choir festival and competition in Ohrid (Macedonia Północna); International festival of student and Academic choirs “Vesnushka” Yaroslavl (Rosja); International choir festival Mundus Cantat in Sopot (Polska); International Prague Spring Choral Meeting (Czechy).
Arvydas Adamonis.
Urodzony w roku 1959. W roku 1987 ukończył Litewską Akademię Muzyczną, gdzie uczył się sztuki dyrygenckiej od profesora Antanasa Jozėnasa. W roku
CHÓR KAMERALNY „DABRAWEST” BIAŁORUSKI PAŃSTWOWY UNIWERSYTET KULTURY I SZTUKI
Zespół powstał w 1993 roku. Obecnie zrzesza 45 młodych mężczyzn i dziewcząt w różnym wieku - studentów wydziału sztuki chóralnej i wokalnej Białoruskiego Państwowego Uniwersytetu Kultury i Sztuki. Repertuar chóru „Dabrawest” obejmuje utwory muzyki sakralnej różnych stylów i gatunków, klasykę rosyjską i zagraniczną, a także dzieła współczesnych kompozytorów białoruskich. W twórczej biografii zespołu jest wiele interesujących stron.
Chór kameralny „Dabrawest” prowadzi aktywną działalność koncertową, występuje w różnych miastach Białorusi, a także w Rosji, Niemczech, Polsce i Turcji. Bierze udział w transmisjach radiowych i telewizyjnych, występuje na festiwalach muzyki sakralnej, uczestniczy w spotkaniach twórców i pokazach mistrzowskich z personami sztuki wokalnej i chóralnej Republiki Białoruś oraz krajów bliskiej i dalekiej zagranicy. Zespół często występuje w kościołach i katedrach w Mińsku.
W 1995 r. został laureatem festiwalu śpiewów prawosławnych, w 1998 r. zwyciężył w III Międzynarodowym Festiwalu Młodzieży „Sesja Sztuki
W 2011 r. zespół zdobył Grand Prix XXII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Sakralnej „Anima Mundi” w Polsce oraz zwyciężył w Międzynarodowym Festiwalu „Susstrakanne Haroy” w mieście Chełm (Polska). W 2013 roku – grupa wygrała V Międzynarodowy Festiwal Muzyki Chóralnej w Antalyi w Turcji. W 2015 roku – została laureatem pierwszego stopnia Międzynarodowego Festiwalu „Dni Muzyki Kościelnej w Hajnówce” (Polska).
Dziś zespół jest mile widzianym gościem na wielu prestiżowych wydarzeniach w kraju: corocznym święcie „Dnia Miasta”, corocznym czytaniu Cyryla i Metodego poświęconemu dniom pisma i kultury słowiańskiej, festiwalu „Ave Maria”, festiwalu „Koladnaya zorka”, Prezydenckim Balu absolwentów uniwersytetów. Umiejętności zespołu z każdym rokiem są coraz większe.
Zespół zawdzięcza swój sukces organizatorowi i stałemu kierownikowi – Honorowemu Pracownikowi na rzecz Edukacji – profesor Albinie Vasilyevnie Pekutko, która otrzymała dyplomy Eufrozyny Połockiej w latach 2009, 2011 na poziomie I-II, za wykonywanie programów sakralnych w roku 2000. W 2013 r. Pani Albina otrzymała specjalną nagrodę Prezydenta Republiki Białoruś za znaczący wkład osobisty w wychowanie kreatywnej młodzieży oraz zachowanie i rozwój tradycji białoruskiej szkoły śpiewu akademickiego.
Profesor Pekutko otrzymała także nagrodę specjalną i dyplom V Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Chóralnej w Antalyi w Turcji dla „Najlepszego dyrygenta i wykonawcy muzyki polifonicznej” (2013) oraz dyplom najlepszego dyrygenta na Międzynarodowym Festiwalu „Hajnowskie Dni Muzyki Cerkiewnej” (Polska, 2015).
CHÓR MIESZANY „GAUDEAMUS” PAŃSTWOWEGO UNIWERSYTETU PEDAGOGICZNEGO IM. IWANA FRANKI W DROHOBYCZU
Chór Mieszany „Gaudeamus” został założony przez docenta Wasyla Jizhaka w 1965 roku. Od tego czasu do 1980 r. chórem kierowali: Zenon Antonishak oraz Hryhorij Holyk. Od 1980 roku chórem dyryguje zasłużony pracownik kultury Ukrainy, profesor Stepan Daciuk.
Repertuar chóru mieści w sobie koncerty: Artema Wedla, Maksyma Berezovskoho, Dmytra Bortnianskoho; kantaty: Mykoly Lysenka, Denysa Sichynskoho, Levka Revuckoho, «Requiem» Luidzhi Kerubini oraz V.A. Mozarta, „Gloria” Antonino; kompozycje sakralne: Mychaja Werbyckoho, Mykoy Leontowycza, Kyryla Stecenka, Serhija Rahmaninova, Andrija Hnatyshyna; utwory: Lesi Dychko, Bohdany Filc, Hanny Havlylec, Volodymyra Stecenka, Oleksandra Jakovycha; kompozycje: Felice Anerio, Francisa Pulenka, Giuseppe Werdi, Antonina Dvorzhaka, Randalla Tomsona, Józefa Świdra, Romualda Twardowskiego; współczesną muzykę chóralną oraz obróbki pieśni ludowych.
Chór „Gaudeamus” uczestniczył w kilku edycjach Międzynarodowego Uniwersyteckiego Festiwalu Muzyki (FIMU) w mieście Belfort we Francji. Był laureatem nagród na międzynarodowych konkursach chórów studenckich ”Akademiczna Banska Bystrycia” (Słowacja), „AD GLORIAM DEL” w mieście Pińczów (Polska); Grand prix I-go Międzynarodowego Turnieju Chórów Kameralnych w Rzeszowie (Polska). Uczestniczył w IV edycji Jesiennych koncertów muzyki cerkiewnej w Giżycku (Polska), Międzynarodowego Festiwalu Chórów „Advent –
Laureat I nagrody Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Młodzież i muzyka we Wiedniu” (Austria). Uzyskał wyróżnienie w Międzynarodowym Konkursie Chórów im. Franca Szuberta we Wiedniu; był laureatem I nagrody na Ogólnoukraińskim Festiwalu Sztuki Chóralnej poświęconym 175-leciu Państwowego Uniwersytetu Pedagogicznego im. M.P. Drahmanowa; uczestnikiem Ogólnoukraińskiego koncertu-rekwiem „Czarnobyl – młodzież będzie pamiętać” (Kijów), Międzynarodowego Festiwalu Chórów Uniwersyteckich «Universitas cantat» (Poznań). Chór brał również udział w projektach wspólnego wykonywania tworów m.in. – razem z chórem Wydziału Muzyki Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach oraz orkiestrą symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach (Polska) wykonali utwory A. Vivaldiego, V.A. Mozarta, L. Kerubini, JU. Haidna. Z Akademickim Chórem Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej oraz orkiestrą symfoniczną Filharmonii Lubelskiej wykonali wspólnie twory Romualda Twardowskiego oraz Martini Palmeri.
„Gaudeamus” był dwukrotnym uczestnikiem Festiwalu Chórów Miast Partnerskich Lublina – podczas II i III jego edycji. Dyrektor artystyczny – Stepan Daciuk.