Stowarzyszenie Pro Musica Antiqua zaprasza na koncerty jubileuszowego XXV Festiwalu „Tempus Paschale”, które tradycyjnie odbywać się będą w zabytkowych wnętrzach Lublina, a uczestniczyć w nich będą soliści i zespoły z kraju i zagranicy.
TEMPUS PASCHALE
Jeżeli Pan domu nie zbuduje, na próżno się trudzą ci, którzy go wznoszą (Ps 127)
KONCERT: SALVE REGINA
14.04.2019 r. godz.18.45
Wystąpią:
Iwona Sawulska - sopran
Akademicki Chór Politechniki Lubelskiej
Elżbieta Krzemińska - dyrygent
Jolanta Münch - fortepian
Stanisław Diwiszek - organy
Dariusz Kopiński - wizualizacja
Program:
A. Pärt, S. Moniuszko, C. Saint-Saëns, J. Maklakiewicz, S. Lipski, W. Kilar
Iwona Sawulska (sopran spinto) jest absolwentką Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Na tej uczelni uzyskała następnie stopnie doktora i doktora habilitowanego sztuki. Jest również licencjatem muzykologii i ukończyła studia podyplomowe w zakresie zarządzania kapitałem ludzkim na Wydziale Nauk Społecznych KUL. W latach 2015-2018 była dyrektorem naczelnym Teatru Muzycznego w Lublinie.
Po studiach debiutowała na scenie Teatru "Roma" w Warszawie jako Saffi w Baronie cygańskim Straussa. W Operze Bałtyckiej śpiewała Micaelę w Carmen Bizeta. Oprócz działalności operowej, od chwili debiutu w Requiem Gabriela Fauré u boku Andrzeja Hiolskiego występuje w licznych koncertach oratoryjnych, symfonicznych i recitalach. Jej rozległy repertuar obejmuje muzykę zróżnicowaną stylistycznie, od baroku poprzez klasycyzm i romantyzm po utwory kompozytorów współczesnych, w tym także prawykonania. Do jej najważniejszych osiągnięć należą koncerty w Filharmonii Narodowej, prawykonanie Rotary Cantata Lewandowskiego, recital pieśni słowiańskich w Wiedniu oraz udział w festiwalach: im. St. Moniuszki (Kudowa), Muzycznym Festiwalu w Łańcucie, im. I. J. Paderewskiego (Warszawa), im. J. Kiepury (Krynica), Tempus Paschale (Lublin), Festiwalu Filmowym i Artystycznym (Kazimierz Dolny). Współpracowała z filharmoniami: Lubelską, Rzeszowską, Łódzką, Zielonogórską, Warmińsko-Mazurską, Występowałą także na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater w Częstochowie, Muzycznym Festiwalu im. Adama Didura w Sanoku oraz wielokrotnie na Festiwalu Tempus Paschale w Lublinie.
Dokonała licznych prawykonań polskiej muzyki współczesnej, realizując solowe partie w utworach takich kompozytorów, jak Andrzej Nikodemowicz, Paweł Łukaszewski, Mariusz Dubaj, Stanisław Moryto, Edward Pałłasz, Miłosz Aleksandrowicz.
Dokonała licznych nagrań dla Telewizji Polskiej, TV Polonia i Polskiego Radia. Jest adiunktem w Instytucie Muzykologii KUL, autorką publikacji naukowych oraz wystąpień na międzynarodowych i krajowych konferencjach.
Akademicki Chór Politechniki Lubelskiej powstał w 1975 roku. Od 1987 r. do chwili obecnej dyrygentem i kierownikiem artystycznym jest prof. dr hab. Elżbieta Krzemińska. Członkami Chóru są studenci, absolwenci i pracownicy Politechniki Lubelskiej i innych uczelni Lublina.
W repertuarze Zespołu znajdują się utwory sakralne, jazzowe, pieśni ludowe różnych kultur oraz dzieła oratoryjne. Chór odnosi sukcesy na renomowanych festiwalach w kraju i za granicą: Academia Cantat ‘89, Eurotreff ‘89 i ‘94 (Niemcy), Cant Coral ‘90 (Hiszpania), Oskarshamn ‘93 (Szwecja), Riva del Garda ‘96 (Włochy) – Złoty Dyplom, Nagroda Specjalna dla Dyrygenta, Rodos ‘98 (Grecja) – Brązowy Medal, Grado ‘01 (Włochy) – Złoty Dyplom, I Miejsce w kategorii chórów mieszanych i Nagroda dla Najlepszego Dyrygenta, XVI Polifonica Oristanese ‘03 (Włochy), XI Międzynarodowy Festiwal Chórów Uniwersyteckich ‘05 – Coimbra (Portugalia), II Międzynarodowy Festiwal Pieśni Adwentowej i Bożonarodzeniowej w Bratysławie (Słowacja) ‘07 – Złote Pasmo i Nagroda dla Najlepszego Dyrygenta, I Międzynarodowy Festiwal Chóralny „Cantate Croatia” ‘09 – Pula (Chorwacja), I Ogólnopolski Przegląd Chórów Akademickich „Święty Krzyż 2014” – I Nagroda, V Międzynarodowy Festiwal i Konkurs Chóralny „Cançó Mediterrània 2015” – Lloret de Mar (Hiszpania) – Złoty Dyplom w kategorii „Muzyka sakralna”, Złoty Dyplom w kategorii „Folklor”, Srebrny Dyplom w kategorii „Muzyka katalońska”. Zespół odwiedził z koncertami większość krajów Europy m.in.: Słowację (Koszyce, Bratysława), Holandię (Enschede), Węgry (Miszkolc, Komarno), Hiszpanię (Zaragoza, Barcelona, Lloret de Mar), Niemcy (Wolfenbüttel, Hanower, Heidelberg, Münster), Francję (Calais, Marsylia), Austrię (Wiedeń), Walię (Carmarthen, Cardiff), Wyspy Kanaryjskie (Las Palmas) gdzie zawsze spotykał się z gorącym przyjęciem publiczności.
Od początku swego istnienia Chór bierze udział w życiu kulturalnym uczelni oraz miasta. Współpraca z orkiestrą Filharmonii Lubelskiej, Bałtyckiej, Świętokrzyskiej i Toruńską Orkiestrą Kameralną zaowocowała wykonaniami m.in. następujących dzieł: Stabat Mater G. Rossiniego, IX Symfonia L. van Beethovena, Gloria A. Vivaldiego, Te Deum M.A. Charpentiera, Stabat Mater i Msza Nelsońska J. Haydna, Wachet auf i Weinachtsoratorium J.S. Bacha, Carmina Burana C.Orffa, II i VIII Symfonia G. Mahlera, Msza Koronacyjna i Requiem W.A. Mozarta, Messa di Gloria G. Pucciniego, Requiem G. Fauré, Exodus, Angelus i Missa pro pace W. Kilara, Mesjasz i Dixit Dominus J.F. Haendla. Bardzo dobre recenzje z wykonań tych utworów wynikają ze znakomitych interpretacji takich m.in. dyrygentów jak: sir David Willcocks, László Heltay, Krzysztof Missona, Włodzimierz Szymański, Zygmunt Rychert, Jerzy Salwarowski, Tadeusz Wojciechowski, Marek Pijarowski, Ruben Silva, Wojciech Rodek, Sławek A. Wróblewski.
Akademicki Chór Politechniki Lubelskiej nagrał dotychczas cztery płyty kompaktowe. Największym atutem chóru, poza wysokim poziomem artystycznym, jest więź między śpiewakami, którzy po latach wspólnego tworzenia piękna pozostają ze sobą w przyjaźni.
Elżbieta Krzemińska - profesor zwyczajny sztuk muzycznych. Ukończyła z wyróżnieniem Wydział Artystyczny UMCS oraz Podyplomowe Studia przy Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w zakresie chórmistrzostwa i emisji głosu. Brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych w zakresie prowadzenia zespołów wokalnych i wykonawstwa muzyki dawnej prowadzonych przez Dirkiana Horringe’a, a także ukończyła kurs mistrzowski pod kierunkiem sir Davida Willcocksa i Michaela Glassera w zakresie chóralistyki i w zakresie emisji głosu pod kierunkiem Ruth Holton.
Pracuje na stanowisku profesora na Wydziale Artystycznym w Instytucie Muzyki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, gdzie prowadzi klasę dyrygentury chóralnej.
Od 1987 roku prowadzi Akademicki Chór Politechniki Lubelskiej. Pod jej dyrekcją zespół przygotował ponad 300 koncertów z muzyką a cappella i wokalno-instrumentalną w Polsce i wielu krajach europejskich. Chór Politechniki otrzymał liczne czołowe nagrody na konkursach chóralnych a dyrygentka otrzymała Specjalną Nagrodę dla Najlepszego Dyrygenta we Włoszech (1996 i 2001) i Słowacji (2007). Koncertowała w wielu krajach Europy, m.in.: Niemcy, Austria, Włochy, Francja, Hiszpania, Szwecja, Anglia, Walia, Węgry, Czechy, Słowacja, Portugalia, Wyspy Kanaryjskie, Ukraina, Grecja.
Bierze udział w pracach jury wielu konkursów i festiwali chóralnych.
Od 2013 r. do 2018 r. była dyrygentem Chóru Filharmonii im. H. Wieniawskiego „Lutnia Lubelska”.
Aktywnie współpracuje z Klasztorem oo. Dominikanów i Fundacją „Restaurare Basilicam”, gdzie w latach 2003-2017 realizowała, jako dyrektor artystyczny, dominikański projekt – Festiwal „Wielkopostne Śpiewanie”. Jej zainteresowania naukowe i publikacje dotyczą przede wszystkim chóralistyki, ale również emisji głosu w śpiewie i w mowie zawodowej. Dwukrotnie brała udział w pracach Kapituły przyznawania Nagrody Artystycznej Miasta Lublina. Została odznaczona Złotym Krzyżem Zasługi RP, Medalem Komisji Edukacji Narodowej, Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, Medalem Zasłużonego dla Lublina, Odznaką Zasłużonego Działacza Kultury, Nagrodą Prezydenta Miasta Lublina za działalność artystyczną i kulturalną oraz Medalem 700-lecia Miasta Lublin.
Jolanta Skorek-Münch jest pianistką, klawesynistką, organistką i muzykologiem. Studiowała fortepian na Wydziale Pedagogiki Instrumentalnej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Jej dorobek artystyczny obejmuje ponad 400 koncertów w wielu miastach Polski, w tym kilkakrotnie w Filharmonii Narodowej, Bałtyckiej, Krakowskiej i Podkarpackiej oraz na Muzycznym Festiwalu w Łańcucie i Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy. Koncertowała także w Niemczech, Francji, Bułgarii, Izraelu, we Włoszech, Macedonii i na Węgrzech.
W r. 2017 wystąpiła jako partnerka Doroty Laskowieckiej (sopran) w recitalu pieśni polskich, organizowanym przez Instytut Polski w Rzymie w ramach sesji Józef Piłsudski, un
grande statista della Polonia e dell’Europa.
Uzyskała stopień doktora sztuk muzycznych na podstawie rozprawy Związki muzyki Roberta Schumanna z literacko-filozoficznym programem romantyzmu. W 2010 r. Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku nadała jej stopień doktora habilitowanego sztuk muzycznych na podstawie monografii Partnerstwo w muzycznym dialogu. Fortepian w cyklicznej formie kameralnej od jej narodzin do szczytowych osiągnięć (Borodin, Mahler, Szostakowicz). W 2015 r. ukazała się wersja niemiecka tej książki Die Partnerschaft im musikalischen Dialog (wydawnictwo Peter Lang Verlag, Frankfurt a/M – Bern – Bruxelles – New York). Jolanta Skorek-Münch nagrała również 8 CD i dwa programy telewizyjne.
W latach 2014, 2016 i 2018 zorganizowała na Uniwersytecie Rzeszowskim międzynarodowe konferencje, poświęcone twórczości Wojciecha Kilara. Występowała z referatami na krajowych i międzynarodowych sesjach i konferencjach naukowych.
Dr hab. Jolanta Skorek-Münch od roku 2006 była adiunktem, a od 2012 r. - profesorem w Katedrze Dydaktyki Muzycznej Instytutu Muzykologii KUL. Od 2013 r. została zatrudniona na stanowisku profesora na Wydziale Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego. Jest powoływana przez Centralną Komisję ds. Tytułów i Stopni Naukowych do komisji w sprawach nadania stopnia doktora habilitowanego.
Minister Edukacji Narodowej i Sportu odznaczył ją Medalem Komisji Edukacji Narodowej za osiągnięcia pedagogiczne. W 2007 r. Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego nadał jej medal „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”. W roku 2017 r. otrzymała Dyplom Uznania z Medalem Wojewody Lubelskiego i Medal 700-lecia Miasta Lublin.
Honorowy patronat:
J. E. Arcybiskup Stanisław Budzik, Metropolita Lubelski
Jarosław Stawiarski, Marszałek Województwa Lubelskiego
Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin
Partnerzy:
Parafia pw. Świętej Rodziny w Lublinie
Kościół pw. Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej w Lublinie
Klasztor OO. Dominikanów w Lublinie
Szkoła Muzyczna im. Tadeusza Szeligowskiego w Lublinie
Dyrektor Artystyczny Festiwalu: Stefan Münch