Z życia kościoła
- Szczegóły
- Kategoria: Z życia kościoła 2018
Monika Grajewska
KONCERT POLSKICH KOLĘD I PASTORAŁEK:
LEĆ KOLĘDO W ŚWIAT
Dariusz Janus - fortepian elektryczny,
Bartek Szetela - gitara basowa,
Grzegorz Poliszak - perkusja
28 grudnia 2019 r. o godz. 18.45.
Kościół Rektoralny pw. Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej w Lublinie
ul. Gabriela Narutowicza 6
Wspólne kolędowanie, śpiewanie kolęd jest kultywowaniem polskiej tradycji, ale też i okazją do zaprezentowania nowych utworów i możliwości w muzyce sakralnej okresu Bożego Narodzenia. Rozlegające się kolędy w czasie koncertu wytworzą świąteczną, podniosą atmosferę, przybliżającą nam klimat wigilijnego wieczoru i świątecznych dni.
SPONSOR:
- Szczegóły
- Kategoria: Z życia kościoła 2018
Wieczory muzyczne w Kościele Pobrygidkowskim. Koncerty Patriotyczne.
KONCERT:
PIOTR SELIM
DLA CIEBIE OJCZYZNO
Kościół Rektoralny pw. Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej w Lublinie
ul. Gabriela Narutowicza 6
10 listopada 2019 r. godz. 18.45
Wykonawcy:
Piotr Selim - fortepian, śpiew
Hanna Lewandowska - teksty, narracja
Magdalena Celińska - śpiew
Ladies Quartet
Anna Witkowska-Piątek - I skrzypce
Marta Komza - II skrzypce
Justyna Żukowska - aktówka
Małgorzata Pietroń - wiolonczela
PROGRAM: DLA CIEBIE OJCZYZNO
1. Sam widzisz jak jest
- tekst – Stąd ten lęk
2. Modlitwa o wschodzie słońca
3. Dona dona
4. Stary Sizet
5. Modlitwa
6. Zielonym szliśmy łanem
7. Tylko tu tyle barw
- tekst – Kochaj dalej
8. Jestem tu jestem z tobą
9. Warto wierzyć w nas
10. Szukam twoich śladów
11. Ja człowiek ufam Tobie
12. Daj się kształtować miłości
- tekst – Do ciebie
13. Serce do pary
14. Mięta i czekolada
15. Tu i teraz
…………………………………………………………………….
Słowa: Hanna Lewandowska
Muzyka: Piotr Selim
(2) muzyka: Przemysław Gintrowski słowa: Natan Tenenbaum
(3) muzyka, słowa: trad. – tłum. Tymoteusz Kondrak
(4) muzyka, słowa: Lluis Llach – tłum. Filip Łobodziński
(5) muzyka, słowa: Bułat Okudźawa – tłum. Andrzej Mandalian
(12) słowa: Jan Paweł II, Albert Chmielowski
Projekt koncertów w ramach cyklu: "Wieczory muzyczne w Kościele Pobrygidkowskim. Koncerty Patriotyczne" zrealizowano dzięki wsparciu Miasta Lublin i Samorządu Województwa Lubelskiego
Koncert: "Dla Ciebie Ojczyzno" został przygotowany z myślą o uczczeniu 101 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości i o prezentacji piosenek przybliżających pojęcie patriotyzmu w rozumieniu bliskim współczesnemu człowiekowi. Opartego na takich wartościach jak miłość i dobro, bliskość, otwartość na drugiego człowieka, poszanowanie różnic, a przede wszystkim dbałość o relacje, budowanie więzi w swoich środowiskach, w rodzinie, szkole, pracy, w swoich "małych Ojczyznach" i swoim kraju. Dla Ciebie Ojczyzno to nowy, autorski program artystów od wielu lat związanych z Lublinem oraz nagradzanych za swoją działalność artystyczną – Hanny Lewandowskiej i Piotra Selima. W programie koncertu znajdzie się 10 najnowszych kompozycji Piotra Selima napisanych do słów Hanny Lewandowskiej. Koncert uzupełnią utwory znane i szczególnie ulubione przez miłośników piosenki literackiej na najwyższym poziomie; pieśni jak najbardziej wpisujące się w tematykę koncertu. W koncercie wystąpią: Piotr Selim - śpiew, fortepian, Magdalena Celińska - śpiew, Hanna Lewandowska - narracje, Ladies Quartet.
Kościół Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej, zwany Kościołem Pobrygidkowskim pełni funkcję Lubelskiego Sanktuarium Pamięci Narodowej w którym przechowujemy w naszej pamięci osoby związane ze świątynią: króla Władysława Jagiełły – fundatora naszej świątyni i walczących pod Grunwaldem, jeńców Krzyżackich wznoszących mury tego kościoła, Ojców Brygidów, Siostry Brygidki, Siostry Wizytki i Siostry Urszulanki Unii Rzymskiej, księży pracujących w naszym kościele, poległych w obronie niepodległości Ojczyzny i na Golgocie Wschodu, pochowanych w grobach ziemnych i kryptach naszej świątyni, na dawnym cmentarzu wokół kościoła, dobrodziejów i wiernych, którzy odeszli już do Pana, przekraczając próg wieczności.
Piotr Selim - kompozytor, wokalista, aranżer, producent muzyczny, pianista ze stopniem doktora sztuki, akompaniator dla niezliczonej ilości piosenkarzy i kilkudziesięciu chórów, wykonawca muzyki klasycznej w repertuarze składającym się utworów Fryderyka Chopina, Johannesa Brahmsa czy Sergiusza Prokofiewa, jeden z muzyków tworzących Kwintet Tanguillo wykonujący tanga Astora Piazzolli. Brał udział na nagraniach ponad 50 płyt. Od 20 lat współtworzy Lubelską Federację Bardów, zespół z którym nagrał 13 płyt CD i DVD. Jest jednym z wokalistów zaproszonych przez laureata Grammy 2014 Włodka Pawlika do koncertu-spektaklu „Wieczorem", w którym zaśpiewał wiersz J. Czechowicza „Elegia uśpienia”. Jest także autorem muzyki do spektaklu teatralnego „Machia” według scenariusza i w reżyserii Juliusza Machulskiego. Piotr Selim to laureat Nagrody Artystycznej Miasta Lublin za 2014 rok. W 2016 otrzymał także Medal Prezydenta Miasta Lublin a w roku 2017 Medal 700-lecia Miasta Lublin. To również stypendysta Stowarzyszenia ZAiKS oraz stypendysta Prezydenta Miasta Lublin w dziedzinie kultury na 2015 i 2017 rok. Od 27 lat komponuje i wykonuje muzykę przede wszystkim do tekstów poetki piosenki Hanny Lewandowskiej.
Hanna Lewandowska – Poetka piosenki. Z wyróżnieniem ukończyła studia prawnicze na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Od ponad 26 lat współpracuje z Piotrem Selimem – kompozytorem i wokalistą, dla którego pisze teksty piosenek. Piosenki tej autorsko – kompozytorskiej spółki wielokrotnie były nagradzane - na Studenckim Festiwalu Piosenki w Krakowie, Spotkaniach Zamkowych „Śpiewajmy Poezję” w Olsztynie, "Łaźni" w Radomiu, "Spotkaniach Bardów" we Włocławku, Spotkaniach Młodych Autorów i Kompozytorów SMAK w Myśliborzu, "Oranżerii" w Radzyniu Podlaskim, Spotkań z Piosenką Autorską w Biłgoraju, "Kamieniu Wiary" w Siedlcach, Festiwalu Kultury Ekologicznej w Józefowie, Festiwalu "Złota Kropla" w Świnoujściu i innych konkursach o zasięgu ogólnopolskim.
Teksty Hanny Lewandowskiej z muzyką i w wykonaniu Piotra Selima znalazły się na autorskich płytach Lubelskiej Federacji Bardów wydanych przez firmę fonograficzną Dalmafon: „Na żywo w Hadesie” (1999 r.), Imperium (2004 r.) „Tygiel” (2007 r.), „Dycha w Trójce” (2009 r.), „Koncert Jubileuszowy” (2014 r.), „Bardziej (2018 r.). Utwór „Szukam Twoich śladów” stanowiący III część skomponowanej przez Piotra Selima kantaty „Z ziemi wiernej” został opublikowany w wydawnictwie Jan Paweł II: „Wyrażam radość, że Lublin żyje…” (Gaudium, Lublin 2012). Piosenki: „Ty nie jesteś ty bywasz’ oraz „Bądź wyłącznie dlatego” zostały opublikowane w albumie „Tryptyk dla Fryderyka” (Polihymnia, 2010 r.). Debiutancka, solowa płyta Piotra Selima "W rytmie bolera" wydana przez firmę Dalmafon w 2012 r. zawiera 14 tekstów Hanny Lewandowskiej. Hanna Lewandowska jest stypendystką Stowarzyszenia ZAiKS za tekst Tryptyku „Moje miejsca – Mój dom, Moje miasto, Moja ojczyzna”.
Autorka i pomysłodawca programu „Jestem tu, jestem z Tobą” którego premierowe wykonanie miało miejsce w Centrum Spotkania Kultur w roku 2018.
Magdalena Celińska – pieśniarka nagradzana na wielu ogólnopolskich festiwalach piosenki artystycznej. Ceniona za wrażliwość i niezwykłe, niepowtarzalne interpretacje utworów. Z Piotrem Selimem współpracuje od 15 lat. Jest również dyrygentem działających w Świdniku chórów - Męskiego Chóru „Arion” oraz Chóru „Świętej Kingi”.Głosami mieszkańców wybrana Świdniczanką 2015 roku.
Ladies Quartet to cztery niezwykłe kobiety:Anna Witkowska-Piątek (skrzypce), Marta Komza (skrzypce), Justyna Żukowska (altówka), Małgorzata Pietroń (wiolonczela). Każda z nich odebrała klasyczne wykształcenie i na co dzień związana jest z orkiestrami filharmonii i teatrów muzycznych. Niedosyt uprawiania muzyki w formie „zinstytucjonalizowanej” sprowokował dziewczyny do utworzenia zespołu niezależnego, realizującego własną wizję twórczości i wykonawstwa. Idea została zrealizowana w 2011 roku.
Ladies Quartet to działanie intergatunkowe, gdzie zarówno muzyka klasyczna, jak i muzyka rozrywkowa istnieją na tym samym poziomie ważności. Zespół z powodzeniem wprowadza klasyczne struktury i metody na pole muzyki dla mas. Wszystko to z pełnym profesjonalizmem, podparte doświadczeniem, ale przede wszystkim pasją i niesamowitą energią, którą wysłyszeć można w każdym dźwięku wypływającym spod zmysłowych kobiecych dłoni.
Ladies Quartet z takim samym powodzeniem wykonuje wielkie dzieła muzyki klasycznej, muzykę filmową oraz rozrywkę (polską i światową) zaaranżowaną na kwartet smyczkowy, co nadaje temu gatunkowi szczególnej jakości.
Dotychczas Ladies Quartet brał udział w wielu projektach klasycznych (koncerty symfoniczne, kameralne), projektach z muzyką rozrywkową oraz wielkich produkcjach telewizyjnych.
Zespół na stałe współpracuje z liczącymi się formacjami i nazwiskami polskiej sceny rozrywkowej: VooVoo, Bajm, Perfect, Raz Dwa Trzy, Zakopower, Pectus, Perfect, Girls'n'Friends Orchestra Wojciecha Zielińskiego, Mateusz Pospieszalski, Karim Matusewicz, Zbigniew Wodecki, Małgorzata Walewska i wielu innych.
Obecnie Ladies Quartet współpracuje w dwóch projektach z zespołem Voo Voo: „Przy lampce” i „Harmonia” oraz najnowszym projektem Voo Voo i Matyldy Damięckiej -„Bowie First Step”, a także z zespołem Perfect , Beatą Kozidrak i zespołem Bajm,Wojciechem Zielińskim, Tomaszem Korpantym,Dodą-Dorotą Rabczewską, Piotrem Selimem. Zespół, poszerzając swoje horyzonty, realizuje także projekty z muzyką improwizowaną, czego efektem jest współpraca z zespołem Tatvamasi.
Grupa Ladies Quartet realizuje projekty niewykluczające żadnego z odbiorców. Ten nowy pozytywizm promowany przez Ladies pozawala na wprowadzenie wartościowej muzyki w dowolną przestrzeń. Ladies Quartet z powodzeniem wybrzmiewa podczas różnych imprez kulturalnych, wernisaży, pokazów mody, bankietów, spotkań towarzyskich, firmowych i prywatnych. Żywiołem Ladies są koncerty okolicznościowe i kameralne, co jednak nie przeszkadza im zaprezentowa swojego programu podczas uroczystości rodzinnych. Ladies Quartet zaprasza do współpracy!
Koncerty Patriotyczne" zrealizowano dzięki wsparciu Miasta Lublin i Samorządu Województwa Lubelskiego
Sponsorzy i Partnerzy koncertu:
Firma Handlowo-Usługowa HANDBUD Włodawa
Lubelski Węgiel "Bogdanka" S.A.
Lubelskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Lublinie
Wschodni Bank Spółdzielczy w Chełmie
Spółdzielczy Bank Powiatowy w Piaskach
Powizytkowski Ośrodek Kultury w Lublinie
Sponsorzy i Partnerzy koncertu:
Firma Handlowo-Usługowa HANDBUD Włodawa
Lubelski Węgiel "Bogdanka" S.A.
Lubelskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Lublinie
Wschodni Bank Spółdzielczy w Chełmie
Spółdzielczy Bank Powiatowy w Piaskach
Powizytkowski Ośrodek Kultury w Lublinie
- Szczegóły
- Kategoria: Z życia kościoła 2018
Wieczory muzyczne w Kościele Pobrygidkowskim
KONCERT: CZŁOWIEK SUMIENIA
W hołdzie Świętemu Janowi Pawłowi II
Kościół Rektoralny pw. Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej w Lublinie
ul. Gabriela Narutowicza 6
20 października 2019 r. godz. 18.45
Muzyka klasyczna i fragmenty homilii Jana Pawła II z V Pielgrzymki do Polski
Program koncertu: CZŁOWIEK SUMIENIA
Barka
=======
zapowiedź koncertu
=======
J. S. Bach - Alla breve BWV 589
=======
fragment homilii Jana Pawła II wygłoszonej w czasie Mszy św. odprawianej na wzgórzu "Kaplicówka" w dniu 22 maja 1995 r. w Skoczowie
=======
B. Stieler - Andante non troppo
M. Reger - Liebestraum
P. Maszyński - Andante mosso (Petite Berceuse)
=======
fragment homilii Jana Pawła II wygłoszonej w czasie Mszy św. odprawianej na wzgórzu "Kaplicówka" w dniu 22 maja 1995 r. w Skoczowie
=======
W. A. Mozart - Adagio i fuga KV 546
=======
fragment homilii Jana Pawła II wygłoszonej w czasie Mszy św. odprawianej na wzgórzu "Kaplicówka" w dniu 22 maja 1995 r. w Skoczowie
=======
F. Mendelssohn-Bartholdy - V Symfonia B-dur na ork. smyczkową
=======
Boże coś Polskę
Wykonawcy:
Orkiestra Trybunału Koronnego w Lublinie
Przemysław Stanisławski - dyrygent
Jacek Brzeziński - narracja
Orkiestra Trybunału Koronnego powstała w Lublinie w 1995 roku. Pomysłodawcą powołania zespołu był lubelski altowiolista Renaldo Wójtowicz. Pozostając pod jego kierownictwem do 2010 roku, orkiestra od początku występowała pod obecną nazwą, nawiązującą do dziedzictwa kulturowego Lublina. Swoje istnienie Orkiestra zainaugurowała wykonaniem Mszy Nelsońskiej J. Haydna w lubelskiej Archikatedrze. Trzon Orkiestry Trybunału Koronnego stanowi kwintet smyczkowy, zaś instrumenty dęte, organy i klawesyn dobierane są do składu podstawowego w zależności od potrzeb repertuarowych. Na początku działalności nawiązana została trwająca do chwili obecnej stała współpraca z zespołami chóralnymi Lublina. Orkiestra podczas swej działalności współpracowała z różnymi dyrygentami. Działalność Orkiestry Trybunału Koronnego od 2010 roku wspierana jest przez Stowarzy-szenie o tej samej nazwie którego prezesem jest Dariusz Dąbrowski. Kierownictwo artystyczne objął Przemysław Stanisławski.Na przestrzeni kilkunastu lat działania zespół wystąpił w kilkudziesięciu koncertach. Brał udział w lubelskich festiwalach takich jak: Dni Muzyki Organowej, Żakeria, Wielkopostne Śpiewanie; występował we Wrocławiu w ramach festiwalu Wratislavia Cantans, w Helu na Letnim Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej, na Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie oraz festiwalu Gdynia Classica Nova; uczestniczył w licznych koncertach wokalno-instrumentalnych i instrumentalnych, takich jak koncerty prezydenckie, koncerty realizowane we współpracy z Miastem Lublin, gale jubileuszowe chórów lubelskich. Ważnym projektem Orkiestry był koncert z okazji Prezydencji Polski w Unii Europejskiej (w programie: oratorium Mesjasz G. F. Haendla, dyr. P. Stanisławski), który odbył się w grudniu 2011 roku. Kolejne projekty, zrealizowane we współpracy z Miastem Lublin w 2012 roku, to koncert muzyki Mozarta (Symfonia g-moll KV 550, Msza Koronacyjna KV 317, Exsultate, jubilate KV 165) w odrestaurowanym Wirydarzu lubelskiego Klasztoru Dominikanów oraz koncert muzyki na orkiestrę smyczkową (w programie m.in. Serenada C-dur op. 48 P. Czajkowskiego), pod dyrekcją szefa artystycznego zespołu. W tym samym roku, wspólnie z wrocławską Akademią Muzyczną, zespół wziął udział w realizacji spektaklu operowego Agatka, czyli przyjazd pana Jana Dawida Hollanda. Pod dyrekcją Marka Toporowskiego zaprezentował go w Tarnowie i Krakowie. 15 sierpnia 2012 r. Orkiestra Trybunału Koronnego wystąpiła w Kościele Świętego Krzyża w Warszawie na koncercie pod patronatem Prymasa Seniora Polski – Józefa Glempa. Wiosną 2013 roku Orkiestra uczestniczyła w koncertach Gorzkich żali R. Rozmusa oraz nagraniu CD. Następnie towarzyszyła chórom uczestniczącym w I Festiwalu Miast Partnerskich Lublina podczas koncertu Te Deum W. Kilara (maj 2013). W czerwcu 2013 r. razem z Cameratą Lubelską wykonała koncert Przedziwny, Święty Antoni, patronie Miasta Lublina oraz w składzie smyczkowym koncert z okazji 100 rocznicy urodzin Witolda Lutosławskiego – Lutosławski i jemu współcześni. Również we współpracy z Cameratą Lubelską zespół wziął udział w XVI Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej – Gdynia Classica Nova, gdzie przedstawił prawykonania litanii Jana Wańskiego i Józefa Zeidlera. W ostatnich latach we współpracy z Urzędem Miasta Lublin zrealizowanych zostało kilka następnych projektów: Kantaty Jana Sebastiana Bacha (2014), koncert A. Vivaldi – Cztery pory roku (2014), koncert Orkiestra Trybunału Koronnego mieszkańcom Lublina (2014), koncert Saksofon i smyczki (2015), koncert oratorium G. F. Haendla Baltazar (2015), koncert Orkiestra Trybunału Koronnego mieszkańcom Lublina (2015), J. Haydn: Siedem ostatnich słów Chrystusa – Koncert Wielkopostny (2016), Noc Kultury 2016 – W kręgu zapomnianej pieśni polskiej (2016), Orkiestra Trybunału Koronnego mieszkańcom Lublina (2016) oraz koncert Muzyka Jana Sebastiana Bacha (2016). We współpracy z Chórem Akademickim KUL zespół orkiestry dokonała nagrania płyty CD „Tryumfy Króla Niebieskiego” – kolędy i pastorałki.
W 2017 roku orkiestra wzięła udział w realizacji projektu Zakochani w Lublinie z okazji 700-lecia lokacji miasta Lublin, wykonała koncert Muzyka religijna z XIX-wiecznych rękopisów – odkrycia lubelskich muzykologów oraz koncert Orkiestra Trybunału Koronnego Mieszkańcom Lublina – 50-lecie pracy artystycznej Przemysława Stanisławskiego.
W lutym 2018 roku Orkiestra wzięła udział w projekcie „Biblia Audio” – Koncert „Ja Jestem” z okazji 100-lecia Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.
Przemysław Stanisławski – urodził się w Poznaniu. Edukację muzyczną rozpoczął w wieku sześciu lat. Ukończył teorię muzyki w Akademii Muzycznej w Poznaniu i dyrygenturę symfoniczno-operową w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Henryka Czyża. Od 1966 do 1986 roku śpiewał w Poznańskim Chórze Chłopięcym Jerzego Kurczewskiego.W 1983 roku utworzył męski zespół wokalny „A abre Concinui”. Od powstania do 1992 roku był kierownikiem artystycznym tego zespołu występując na wielu estradach w kraju i poza granicami. W latach 1986-1991 pracował w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy pełniąc funkcję asystenta dyrygenta. W tym czasie założył Polski Chór Kameralny specjalizujący się w wykonawstwie muzyki wokalno-instrumentalnej baroku i klasycyzmu.Jako dyrygent koncertował z orkiestrami: Camerata Academia, Warszawska Orkiestra Kameralna, Polish Sinfonietta, Filharmonii – Bałtycka, Koszalińska, Lubelska, Olsztyńska, Pomorska, Polska Filharmonia Kameralna Sopot, a także poza granicami (Belgia, Francja, Hiszpania, Japonia, USA).W roku 1991 został zaproszony na Flandryjski Festiwal Muzyczny do wykonania z orkiestrą i chórem BRT, Philharmonia Choir i Polskim Chórem Kameralnym dzieła G. Ligetiego „Requiem”. W 1992 roku otrzymał zaproszenie z Nantes, by wraz z Orchestre de Pays de la Loire wykonać IX Symfonię L. van Beethovena. W tymże roku był o cjalnym reprezentantem kraju w „Dniu Pol-skim” na światowej wystawie EXPO 92 w Sewilli.Znaczącym wydarzeniem było zaproszenie w 1993 roku na Międzynarodowy Festiwal Muzyczny w Kyoto, gdzie z tamtejszą orkiestrą wykonał „Koncerty brandenburskie” J.S. Bacha i „Historię żołnierza” I. Strawińskiego. Od października 1993 roku prowadzi zespoły kantatowo-oratoryjne i zespoły operowe na Wydziale Wokalno-Aktorskim w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Przygotował kilkadziesiąt premier operowych i oratoryjnych (H. Purcell, J.S. Bach, G.F. Haendel – polska premiera oratorium „Susanna”, „Belshazzar” – polska premiera, J.A. Hasse „Cleo de” – polska premiera, G. Pergolesi, D. Cimarosa, J. Haydn, W.A. Mozart, G. Rossini, S. Moniuszko, G. Donizetti, G. Puccini, H. Czyż, T.Z. Kassern „The comedy of the dumb wife“ – światowa prapremiera, G.C. Menotti – polska premiera „The old maid and the thief”, M. Rimski-Korsakow – polska premiera „Carska narzeczona” i in.).Dokonał wielu nagrań dla polskich i zagranicznych RTV, a także CD (Muzyka polskiego Renesansu; G.F.Haendel – Mesjasz; W.A.Mozart – Requiem; T.Z. Kassern – Comedy of the dumb wife; J. M. Poniatowski – Mass in F „World Premiere Recording”; W. Żeleński – Sacred Choral Works „World Premiere Recording”). W latach 1995-2000 współpracował z orkiestrą Akademii Muzycznej im. Fryderyka Cho-pina w Warszawie, z którą często koncertował w krajach Beneluksu, Francji i Hiszpanii.Od 2010 jest kierownikiem artystycznym Chóru i Orkiestry Trybunału Koronnego w Lublinie, a od kwietnia 2011 do kwietnia 2015 był dyrygentem zespołu Camerata Lubelska. Z tymi zespołami dokonał kilkunastu światowych prawykonań dzieł Jana Wańskiego, Józefa Zeidlera, Józefa Michała Poniatowskiego, Władysława Żeleńskiego i w 2014 roku z Polską Filharmonią Kameralną Sopot, solistami i Zespołem Wokalnym Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Gdańsku dzieł: Missa in Dis „Die Zauber öte” (sygnowana nazwiskiem W.A. Mozart) i Floriana Schoena. W 2015 roku uchwałą Rady Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie uzyskał stopień doktora habilitowanego.
Jacek Brzeziński – w 1977 roku ukończył studia magisterskie na kierunku lologia polska UMCS. W latach 1977 – 81 pracował jako asystent w zakładzie logopedii UMCS. W tym czasie też odbył dwuletnie Podyplomowe Studia Logopedyczne. W Centrum Języka i Kultury Polskiej dla Polonii i Cudzoziemców UMCS pracuje od 1991 roku, gdzie prowadzi lektorat języka polskiego a także zajęcia z kultury żywego słowa. Współpracował z Wyższą Szkołą Dziennikarstwa im. M. Wańkowicza w Lublinie (1998/99) oraz z Katolickim Uniwersytetem Lubelskim (2011-2012). Owocem długoletniej pracy z cudzoziemcami jest stworzony przez niego Chór i Teatr ponad Granicami CJKP z UMCS prezentujący spektakle oparte na polskiej dramaturgii (np., „Dziady”, „Odprawa posłów greckich”, „Brat naszego Boga” czy „Historyja o chwalebnym zmartwychwstaniu Pańskim”), jasełka i koncerty kolęd czy wieczory pieśni patriotycznych i biesiadnych. Organizuje Dwujęzyczne Konkursy Recytatorskie, w których biorą udział wyłącznie cudzoziemcy. Od 1974 roku jako aktor związany jest z Teatrem „Provisorium”. Uczestniczył w kilkudziesięciu festiwalach teatralnych o zasięgu krajowym i międzynarodowym w Polsce i wielu krajach Europy. Występował też w Japonii, Korei Płd., syberyjskiej części Rosji, Egipcie i USA. Prowadził wspólnie z innymi warsztaty teatralne w kilku ośrodkach uniwersyteckich w USA, Niemczech i w Polsce. Współpracował przy adaptacjach teatralnych kilku powieści. Jest laureatem wielu nagród ogólnopolskich i międzynarodowych (m.in. dwukrotnie otrzymane Fringe First na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Edynburgu (1992, 2001), Grand Prix Festiwalu Teatralnego „Klasyka Polska” w Opolu (1999), Nagrodę Artystyczną Miasta Lublina (1999), wyróżnienie na Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Aktorskiej w Kaliszu (1999), Grand Prix w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2004) czy Nagroda Prezydenta Lublina (1996, 2001, 2004, 2014). Jako aktor uczestniczył w telewizyjnych nagraniach kilku spektakli. W 2002 roku odznaczony został Medalem Komisji Edukacji Narodowej. W 2010 roku otrzymał Nagrodę Specjalną Ministra Kultury i Sztuki, a w roku 2012 – Srebrny Krzyż Zasługi.
Sponsorzy i Partnerzy koncertu:
Firma Handlowo-Usługowa HANDBUD Włodawa
Lubelski Węgiel "Bogdanka" S.A.
Lubelskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Lublinie
Wschodni Bank Spółdzielczy w Chełmie
Spółdzielczy Bank Powiatowy w Piaskach
Powizytkowski Ośrodek Kultury w Lublinie
- Szczegóły
- Kategoria: Z życia kościoła 2018
Wieczory muzyczne w Kościele Pobrygidkowskim
KONCERT: CZŁOWIEK SUMIENIA
W hołdzie Świętemu Janowi Pawłowi II
Kościół Rektoralny pw. Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej w Lublinie
ul. Gabriela Narutowicza 6
20 października 2019 r. godz. 18.45
Muzyka klasyczna i fragmenty homilii Jana Pawła II z V Pielgrzymki do Polski
Program koncertu: CZŁOWIEK SUMIENIA
Barka
=======
zapowiedź koncertu
=======
J. S. Bach - Alla breve BWV 589
=======
fragment homilii Jana Pawła II wygłoszonej w czasie Mszy św. odprawianej na wzgórzu "Kaplicówka" w dniu 22 maja 1995 r. w Skoczowie
=======
B. Stieler - Andante non troppo
M. Reger - Liebestraum
P. Maszyński - Andante mosso (Petite Berceuse)
=======
fragment homilii Jana Pawła II wygłoszonej w czasie Mszy św. odprawianej na wzgórzu "Kaplicówka" w dniu 22 maja 1995 r. w Skoczowie
=======
W. A. Mozart - Adagio i fuga KV 546
=======
fragment homilii Jana Pawła II wygłoszonej w czasie Mszy św. odprawianej na wzgórzu "Kaplicówka" w dniu 22 maja 1995 r. w Skoczowie
=======
F. Mendelssohn-Bartholdy - V Symfonia B-dur na ork. smyczkową
Boże coś Polskę
Wykonawcy:
Orkiestra Trybunału Koronnego w Lublinie
Przemysław Stanisławski - dyrygent
Jacek Brzeziński - narracja
Orkiestra Trybunału Koronnego powstała w Lublinie w 1995 roku. Pomysłodawcą powołania zespołu był lubelski altowiolista Renaldo Wójtowicz. Pozostając pod jego kierownictwem do 2010 roku, orkiestra od początku występowała pod obecną nazwą, nawiązującą do dziedzictwa kulturowego Lublina. Swoje istnienie Orkiestra zainaugurowała wykonaniem Mszy Nelsońskiej J. Haydna w lubelskiej Archikatedrze. Trzon Orkiestry Trybunału Koronnego stanowi kwintet smyczkowy, zaś instrumenty dęte, organy i klawesyn dobierane są do składu podstawowego w zależności od potrzeb repertuarowych. Na początku działalności nawiązana została trwająca do chwili obecnej stała współpraca z zespołami chóralnymi Lublina. Orkiestra podczas swej działalności współpracowała z różnymi dyrygentami. Działalność Orkiestry Trybunału Koronnego od 2010 roku wspierana jest przez Stowarzy-szenie o tej samej nazwie którego prezesem jest Dariusz Dąbrowski. Kierownictwo artystyczne objął Przemysław Stanisławski.Na przestrzeni kilkunastu lat działania zespół wystąpił w kilkudziesięciu koncertach. Brał udział w lubelskich festiwalach takich jak: Dni Muzyki Organowej, Żakeria, Wielkopostne Śpiewanie; występował we Wrocławiu w ramach festiwalu Wratislavia Cantans, w Helu na Letnim Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej, na Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie oraz festiwalu Gdynia Classica Nova; uczestniczył w licznych koncertach wokalno-instrumentalnych i instrumentalnych, takich jak koncerty prezydenckie, koncerty realizowane we współpracy z Miastem Lublin, gale jubileuszowe chórów lubelskich. Ważnym projektem Orkiestry był koncert z okazji Prezydencji Polski w Unii Europejskiej (w programie: oratorium Mesjasz G. F. Haendla, dyr. P. Stanisławski), który odbył się w grudniu 2011 roku. Kolejne projekty, zrealizowane we współpracy z Miastem Lublin w 2012 roku, to koncert muzyki Mozarta (Symfonia g-moll KV 550, Msza Koronacyjna KV 317, Exsultate, jubilate KV 165) w odrestaurowanym Wirydarzu lubelskiego Klasztoru Dominikanów oraz koncert muzyki na orkiestrę smyczkową (w programie m.in. Serenada C-dur op. 48 P. Czajkowskiego), pod dyrekcją szefa artystycznego zespołu. W tym samym roku, wspólnie z wrocławską Akademią Muzyczną, zespół wziął udział w realizacji spektaklu operowego Agatka, czyli przyjazd pana Jana Dawida Hollanda. Pod dyrekcją Marka Toporowskiego zaprezentował go w Tarnowie i Krakowie. 15 sierpnia 2012 r. Orkiestra Trybunału Koronnego wystąpiła w Kościele Świętego Krzyża w Warszawie na koncercie pod patronatem Prymasa Seniora Polski – Józefa Glempa. Wiosną 2013 roku Orkiestra uczestniczyła w koncertach Gorzkich żali R. Rozmusa oraz nagraniu CD. Następnie towarzyszyła chórom uczestniczącym w I Festiwalu Miast Partnerskich Lublina podczas koncertu Te Deum W. Kilara (maj 2013). W czerwcu 2013 r. razem z Cameratą Lubelską wykonała koncert Przedziwny, Święty Antoni, patronie Miasta Lublina oraz w składzie smyczkowym koncert z okazji 100 rocznicy urodzin Witolda Lutosławskiego – Lutosławski i jemu współcześni. Również we współpracy z Cameratą Lubelską zespół wziął udział w XVI Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej – Gdynia Classica Nova, gdzie przedstawił prawykonania litanii Jana Wańskiego i Józefa Zeidlera. W ostatnich latach we współpracy z Urzędem Miasta Lublin zrealizowanych zostało kilka następnych projektów: Kantaty Jana Sebastiana Bacha (2014), koncert A. Vivaldi – Cztery pory roku (2014), koncert Orkiestra Trybunału Koronnego mieszkańcom Lublina (2014), koncert Saksofon i smyczki (2015), koncert oratorium G. F. Haendla Baltazar (2015), koncert Orkiestra Trybunału Koronnego mieszkańcom Lublina (2015), J. Haydn: Siedem ostatnich słów Chrystusa – Koncert Wielkopostny (2016), Noc Kultury 2016 – W kręgu zapomnianej pieśni polskiej (2016), Orkiestra Trybunału Koronnego mieszkańcom Lublina (2016) oraz koncert Muzyka Jana Sebastiana Bacha (2016). We współpracy z Chórem Akademickim KUL zespół orkiestry dokonała nagrania płyty CD „Tryumfy Króla Niebieskiego” – kolędy i pastorałki.
W 2017 roku orkiestra wzięła udział w realizacji projektu Zakochani w Lublinie z okazji 700-lecia lokacji miasta Lublin, wykonała koncert Muzyka religijna z XIX-wiecznych rękopisów – odkrycia lubelskich muzykologów oraz koncert Orkiestra Trybunału Koronnego Mieszkańcom Lublina – 50-lecie pracy artystycznej Przemysława Stanisławskiego.
W lutym 2018 roku Orkiestra wzięła udział w projekcie „Biblia Audio” – Koncert „Ja Jestem” z okazji 100-lecia Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.
Przemysław Stanisławski – urodził się w Poznaniu. Edukację muzyczną rozpoczął w wieku sześciu lat. Ukończył teorię muzyki w Akademii Muzycznej w Poznaniu i dyrygenturę symfoniczno-operową w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Henryka Czyża. Od 1966 do 1986 roku śpiewał w Poznańskim Chórze Chłopięcym Jerzego Kurczewskiego.W 1983 roku utworzył męski zespół wokalny „A abre Concinui”. Od powstania do 1992 roku był kierownikiem artystycznym tego zespołu występując na wielu estradach w kraju i poza granicami. W latach 1986-1991 pracował w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy pełniąc funkcję asystenta dyrygenta. W tym czasie założył Polski Chór Kameralny specjalizujący się w wykonawstwie muzyki wokalno-instrumentalnej baroku i klasycyzmu.Jako dyrygent koncertował z orkiestrami: Camerata Academia, Warszawska Orkiestra Kameralna, Polish Sinfonietta, Filharmonii – Bałtycka, Koszalińska, Lubelska, Olsztyńska, Pomorska, Polska Filharmonia Kameralna Sopot, a także poza granicami (Belgia, Francja, Hiszpania, Japonia, USA).W roku 1991 został zaproszony na Flandryjski Festiwal Muzyczny do wykonania z orkiestrą i chórem BRT, Philharmonia Choir i Polskim Chórem Kameralnym dzieła G. Ligetiego „Requiem”. W 1992 roku otrzymał zaproszenie z Nantes, by wraz z Orchestre de Pays de la Loire wykonać IX Symfonię L. van Beethovena. W tymże roku był o cjalnym reprezentantem kraju w „Dniu Pol-skim” na światowej wystawie EXPO 92 w Sewilli.Znaczącym wydarzeniem było zaproszenie w 1993 roku na Międzynarodowy Festiwal Muzyczny w Kyoto, gdzie z tamtejszą orkiestrą wykonał „Koncerty brandenburskie” J.S. Bacha i „Historię żołnierza” I. Strawińskiego. Od października 1993 roku prowadzi zespoły kantatowo-oratoryjne i zespoły operowe na Wydziale Wokalno-Aktorskim w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Przygotował kilkadziesiąt premier operowych i oratoryjnych (H. Purcell, J.S. Bach, G.F. Haendel – polska premiera oratorium „Susanna”, „Belshazzar” – polska premiera, J.A. Hasse „Cleo de” – polska premiera, G. Pergolesi, D. Cimarosa, J. Haydn, W.A. Mozart, G. Rossini, S. Moniuszko, G. Donizetti, G. Puccini, H. Czyż, T.Z. Kassern „The comedy of the dumb wife“ – światowa prapremiera, G.C. Menotti – polska premiera „The old maid and the thief”, M. Rimski-Korsakow – polska premiera „Carska narzeczona” i in.).Dokonał wielu nagrań dla polskich i zagranicznych RTV, a także CD (Muzyka polskiego Renesansu; G.F.Haendel – Mesjasz; W.A.Mozart – Requiem; T.Z. Kassern – Comedy of the dumb wife; J. M. Poniatowski – Mass in F „World Premiere Recording”; W. Żeleński – Sacred Choral Works „World Premiere Recording”). W latach 1995-2000 współpracował z orkiestrą Akademii Muzycznej im. Fryderyka Cho-pina w Warszawie, z którą często koncertował w krajach Beneluksu, Francji i Hiszpanii.Od 2010 jest kierownikiem artystycznym Chóru i Orkiestry Trybunału Koronnego w Lublinie, a od kwietnia 2011 do kwietnia 2015 był dyrygentem zespołu Camerata Lubelska. Z tymi zespołami dokonał kilkunastu światowych prawykonań dzieł Jana Wańskiego, Józefa Zeidlera, Józefa Michała Poniatowskiego, Władysława Żeleńskiego i w 2014 roku z Polską Filharmonią Kameralną Sopot, solistami i Zespołem Wokalnym Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Gdańsku dzieł: Missa in Dis „Die Zauber öte” (sygnowana nazwiskiem W.A. Mozart) i Floriana Schoena. W 2015 roku uchwałą Rady Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie uzyskał stopień doktora habilitowanego.
Jacek Brzeziński – w 1977 roku ukończył studia magisterskie na kierunku lologia polska UMCS. W latach 1977 – 81 pracował jako asystent w zakładzie logopedii UMCS. W tym czasie też odbył dwuletnie Podyplomowe Studia Logopedyczne. W Centrum Języka i Kultury Polskiej dla Polonii i Cudzoziemców UMCS pracuje od 1991 roku, gdzie prowadzi lektorat języka polskiego a także zajęcia z kultury żywego słowa. Współpracował z Wyższą Szkołą Dziennikarstwa im. M. Wańkowicza w Lublinie (1998/99) oraz z Katolickim Uniwersytetem Lubelskim (2011-2012). Owocem długoletniej pracy z cudzoziemcami jest stworzony przez niego Chór i Teatr ponad Granicami CJKP z UMCS prezentujący spektakle oparte na polskiej dramaturgii (np., „Dziady”, „Odprawa posłów greckich”, „Brat naszego Boga” czy „Historyja o chwalebnym zmartwychwstaniu Pańskim”), jasełka i koncerty kolęd czy wieczory pieśni patriotycznych i biesiadnych. Organizuje Dwujęzyczne Konkursy Recytatorskie, w których biorą udział wyłącznie cudzoziemcy. Od 1974 roku jako aktor związany jest z Teatrem „Provisorium”. Uczestniczył w kilkudziesięciu festiwalach teatralnych o zasięgu krajowym i międzynarodowym w Polsce i wielu krajach Europy. Występował też w Japonii, Korei Płd., syberyjskiej części Rosji, Egipcie i USA. Prowadził wspólnie z innymi warsztaty teatralne w kilku ośrodkach uniwersyteckich w USA, Niemczech i w Polsce. Współpracował przy adaptacjach teatralnych kilku powieści. Jest laureatem wielu nagród ogólnopolskich i międzynarodowych (m.in. dwukrotnie otrzymane Fringe First na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Edynburgu (1992, 2001), Grand Prix Festiwalu Teatralnego „Klasyka Polska” w Opolu (1999), Nagrodę Artystyczną Miasta Lublina (1999), wyróżnienie na Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Aktorskiej w Kaliszu (1999), Grand Prix w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2004) czy Nagroda Prezydenta Lublina (1996, 2001, 2004, 2014). Jako aktor uczestniczył w telewizyjnych nagraniach kilku spektakli. W 2002 roku odznaczony został Medalem Komisji Edukacji Narodowej. W 2010 roku otrzymał Nagrodę Specjalną Ministra Kultury i Sztuki, a w roku 2012 – Srebrny Krzyż Zasługi.
Sponsorzy i Partnerzy koncertu:
Firma Handlowo-Usługowa HANDBUD Włodawa
Lubelski Węgiel "Bogdanka" S.A.
Lubelskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Lublinie
Wschodni Bank Spółdzielczy w Chełmie
Spółdzielczy Bank Powiatowy w Piaskach
Powizytkowski Ośrodek Kultury w Lublinie
- Szczegóły
- Kategoria: Z życia kościoła 2018
Wieczory muzyczne w Kościele Pobrygidkowskim
KONCERT: SaxophoneOrgano Meditation
8 września 2019 r. godz.18.45
Kościół Rektoralny pw.Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej w Lublinie
ul. Gabriela Narutowicza 6
Wykonawcy:
JOANNA WRÓBLEWSKA
MONIKA HOŁOWNIA
Program:
T. Dubois, Messe de Mariage: Invocation
P. Maurice, Tableaux de Provence: II. Cansoun per ma Mio; III. La Boumiano
H. Heilmann, Sonata breve
G. de Lioncourt, Trois melodies gregoriennes: Clemens rector
J. Alain, Choral Dorien
H. Heilmann, Pastorale
K. Haidmayer, Altorgano
J. Sengstschmid, Meditation, op. 43c
R. Noda, Improvisation
T. Dubois, Messe de Mariage: Laus Deo (Sortie)
JOANNA WRÓBLEWSKA – saksofon altowy i sopranowy. Absolwentka Krakowskiej Akademii Muzycznej. Swój warsztat muzyczny doskonaliła podczas kursów z pedagogami z Polski i zagranicy. Uczestniczyła w wielu festiwalach jako solistka i kameralistka, m. in. Festiwal Kultury Żydowskiej w Krakowie, Ladies Jazz Festiwal w Gdyni, Hot Jazz Spring w Częstochowie, Złota Tarka w Iławie, Internacional de Bandes de Musica (Hiszpania), Beijing International Teenager Art Week – Beijing International Band Festiwal (Chiny). Współpracowała z Teatrem Juliusza Słowackiego w Krakowie, Teatrem Sztuk w Oleśnicy, Filharmonią Krakowską, Centrum Muzyki i Muzykoterapii „Gaia”. Współtworzy żeński kwartet Saksofonarium oraz FantAsMa Duo. Współpracuje również z zespołami Standard Brass Band oraz Klucze.
MONIKA HOŁOWNIA – organistka, muzykolog. Absolwentka Instytutu Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II w klasie organów dr hab. szt. muz. Elżbiety Charlińskiej. W roku 2014 zdobyła dyplom na międzynarodowym konkursie muzycznym Študentská umelecká činnosť (Słowacja). Aktualnie obejmuje stanowisko organistki w Kościele Rektoralnym pw. Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej w Lublinie.
Sponsorzy i Partnerzy koncertu:
Lubelski Węgiel "Bogdanka" S.A.
Firma Handlowo-Usługowa HANDBUD Włodawa
Lubelskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Lublinie
Wschodni Bank Spółdzielczy w Chełmie
Spółdzielczy Bank Powiatowy w Piaskach
Powizytkowski Ośrodek Kultury w Lublinie
- start
- Poprzedni artykuł
- 1
- 2
- Następny artykuł
- koniec