KULTURA CYFROWA 2023

Cyfrowa historia Kościoła Rektoralnego pw. Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej w Lublinie – etap IV:tablica informacyjna 420x280mm stworzenie nowoczesnej aplikacji internetowej oraz udostępnienie przewodnika wirtualnego 3d online 1 page 0001
Stworzenie nowoczesnej aplikacji internetowej oraz udostępnienie przewodnika wirtualnego 3d online
dofinansowano ze środków
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
– państwowego funduszu celowego

dofinansowanie: 75.000,00 zł

całkowita wartość zadania: 93.750,00 zł

data podpisania umowy: 25 maja 2023 r. 

Projekt zakładał 2 cele:
1. Zbudowanie aplikacji internetowej, która w sposób przyjazny użytkownikom, przy użyciu współczesnych technologii internetowych, będzie udostępniała, prezentowała i pomagała wyszukać wg metadanych, wszystkie dotychczas zdigitalizowane obiekty związane z kościołem pobrygidkowskim, tworząc podsumowanie dotychczas zrealizowanych projektów w ramach programu Kultura Cyfrowa.

Kod aplikacji oraz modele zabytków oraz tabliczek memoratywnych dostępne są pod adresem:
https://github.com/swbrygida/brygidaArch 
podgląd dostępny pod adresem:
https://brygida-arch.vercel.app 

Dodatkowo całość uwzględniające wszystkie zrealizowane dotychczas projekty znajduje się pod adresem:
https://brygida-start.vercel.app

2. Udostępnienie przewodnika wirtualnego 3d po kościele w formie online oraz integracja tegoż przewodnika z aplikacją internetową, by obie części tworzyły spójną całość. Łącznie projekt doprowadził do udostępnienia 318 obiektów.

Kod aplikacji oraz modele kościoła wewnątrz i zewnątrz dostępne są pod adresem:
https://github.com/swbrygida/brygidaModel 
podgląd dostępny pod adresem:
https://brygida-model.vercel.app 

Na potrzeby projektu wykorzystane zostaną zdigitalizowane w ramach działania - Kultura Cyfrowa 2016, 2017 oraz 2021 – zasoby, które stworzyły spójną, nowoczesną i dostępną w Internecie ofertę.

Dzięki temu zasoby cyfrowe kościoła, zostały wykorzystane zarówno do celów popularyzacyjnych, edukacyjnych oraz naukowych.

Ponadto osiągnięto dodatkowe cele:
-udostępniono i umożliwiono ponowne wykorzystanie zasobów cyfrowych;
-zwiększono dostępność opracowanych zbiorów przy zastosowaniu atrakcyjnych form ich prezentacji z wykorzystaniem nowoczesnych technologii
-przełamano bariery w dostępie do dóbr kultury, w tym w dostępie do kultury dla osób niepełnosprawnych i wykluczonych cyfrowo;
-udostępniono za pośrednictwem nowych mediów wartościowe zasoby polskiego dziedzictwa kulturowego.
-stworzono - dzięki udostępnionym zbiorom - spójną ofertę edukacyjną i kulturalną skierowaną do szerokiego grona odbiorców.
Powyższe cele zostały osiągnięte w 100%.

Zakładane jakościowe rezultaty zadania również zostały osiągnięte. Zabytkowe zasoby Kościoła Pobrygidkowskiego zaprezentowano i udostępniono w formie wirtualnej. Kościół został ufundowany przez króla Władysława Jagiełło jako dziękczynne wotum za zwycięstwo pod Grunwaldem (1412 - 1426). Obecnie znajduje się na terenie Pomnika Historii w Lublinie.

Zrealizowane elementy składowe zadania pn. Stworzenie nowoczesnej aplikacji internetowej oraz udostępnienie przewodnika wirtualnego 3d online:
Etap 1:
Opisano 318 obiektów metadanymi.
Opis zawiera nazwę, numer w rejestrze zabytków, materiał oraz technikę, styl, czas powstania, autor lub szkoła i pełny opis. Są to standardowe metadane dostępne na kartach konserwatorskich obiektów, którymi dysponujemy.

Opracowano graficznie potrzebne zbiory i obiekty, korekty graficzne oraz teksturowanie 3d do modułu przewodnika wirtualnego 3d w formie online:
- wszystkie modele 3d z projektu przewodnik wirtualny 3d - wersja offline zostały poddane przebudowie szkieletu w celu zmniejszenia ich złożoności poprzez zmniejszenie ilości punktów w przestrzeni (dla szybszego przeliczania przez słabsze komputery i telefony) oraz ponownemu teksturowaniu (czyli zmianie normal map, opacity map, specular map, color map) aby obiekty miały mniejsze rozmiary oraz łatwiej poddawały się renderowaniu w środowisku 3d online

Na tym etapie prac uwzględniono późniejszą integracja przewodnika z aplikacją internetową, aby obie części projektu tworzyły - z punktu widzenia doświadczenia użytkownika - jedną całość.

Etap 2:
Stworzono silnik oparty na bibliotece three.js do przewodnika wirtualnego 3d online:
- do oświetlenia oraz osadzenia obiektów 3d użyto technologii webGL oraz biblioteki ThreeJs,
-silnik zbudowano z uwzględnieniem ustawienia zabytków (w formie modeli 3d) w przestrzeni, w oryginalnym kontekście w jakim się znajdują, co stworzyło możliwość wirtualnej podróży pomiędzy nimi, obejścia ich dookoła oraz uzyskania informacji o tych obiektach (opisy oraz metadane).

Etap 3:
Opracowano projekt graficzny interfejsu aplikacji sieciowej jako wspólnego nośnika wszystkich dotychczasowych elementów. - pozycja dotyczyła zebrania i ponownego zorganizowania w sposób metodyczny i intuicyjny wszystkich dotychczas zdigitalizowanych obiektów dotyczących instytucji, ujednolicenia wszystkich opisów i nadanie im spójnej formy, wreszcie - zaprojektowanie interfejsu aplikacji która pozwoli przeszukiwać i oglądać wszystkie te obiekty.

W tym etapie uwzględniono wszystkie projekty, dotychczas odrębne i niezależne - zostały one zintegrowane z aplikacji internetową, tworząc jedną spójną stronę, na której można z łatwością nawigować pomiędzy wszystkimi dostępnymi obiektami i projektami.

Etap 4:
Zaprogramowano aplikację internetową:
- aplikację napisano w języku JavaScript przy użyciu frameworka VueJs, z dodatkową opcją wyszukiwarki obiektów i projektów
- do aplikacji, jako podstrona, dodano i zintegrowano przewodnik wirtualny 3D po kościele

Etap 5:
Dostosowano aplikację internetową oraz zintegrowanego przewodnika 3D do potrzeb osób niepełnosprawnych wg standardu WCAG 2.1

Etap 6:
Audiodeskrypcja treści.
-audiodeskrypcji poddano opisy wszystkich dostępnych pozycji co znacząco zwiększyło ich dostępność

Etap 7:
Udostępniono uspójniony projekt w Internecie. Promocja zdania przy zaangażowaniu partnerów medialnych.

Fundusz Kultury 07.12.2023