XXVI MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL TEMPUS PASCHALEAfisze Tempus Paschale XXVI 2020 II2

                                     INAUGURACJA

 

Kościół Rektoralny pw. Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej w Lublinie 

6.09.2020 r. godz. 18.45

 

KONCERT: GÓRA DANTEGO

 

Wykonawcy:

Grażyna Jakubecka – aktorka

Akademicki Chór Politechniki Lubelskiej

Elżbieta Krzemińska - dyrygent

Maciej Łacny – wiolonczela

Jolanta Műnch - fortepian

 

W końcu dotarliśmy, gdzie stał na skale

Zamek, broniony murami siedmioma,

odbity w strugi okrężnym krysztale

 

 

 

zaproszenie program Tempus Paschale XXVI 2020 A5b

 

Oczywiście, to jest tytuł filmu (Dante’s Peak), ale topografia zaświatów w Boskiej Komedii nadaje górze szczególne znaczenie. Poza tym w 2006 r. ukazało się nowe tłumaczenie poematu, dokonane przez poznańską italianistkę Agnieszkę Kuciak (Klub Książki Katolickiej, Wydawnictwo Dębogóra) - dokładnie sto lat po wydaniu przekładu Edwarda Porębowicza. Całkowicie współczesny, lekko archaizowany język Agnieszki Kuciak zostaje dopełniony przez jeden fragment poematu w tłumaczeniu Stanisława Barańczaka. Taki wybór językowy pokazuje uniwersalny, ponadczasowy charakter Dantejskiego poematu i pozwala nam sięgnąć do ilustracji muzycznej, wykraczającej poza epokę, w której żył autor (w 2021 r. będziemy obchodzić 700-lecie jego śmierci).

 

 

Uniwersalny charakter Boskiej Komedii polega na tym, że jest ona – by odwołać się do słów Ericha Auerbacha – naśladownictwem rzeczywistości we wszystkich jej sferach. Został w niej przedstawiony cały fizykalno-kosmologiczny, etyczny i historyczno-polityczny porządek świata i w tym sensie jest ona niewątpliwie syntezą kultury średniowiecznej, w której kształtowaniu wielką rolę odegrało dziedzictwo antyku, asymilowane przez pisarzy i myślicieli chrześcijańskich – tam, gdzie to było możliwe.

 

 

W warstwie muzycznej koncertu znajdą się fragmenty solowych suit wiolonczelowych Bacha i Paganiniego-Silvę Wariacje na temat La Preghiera z opery Rossiniego „Mosé in Egitto”, background fortepianowy do recytacji oraz 4-5 utworów na chór a cappella.