Poniżej prezentujemy ważne wydarzenia, które wpisały się w życie i najnowszą historię Kościoła Pobrygidkowskiego.

 

Wieczory muzyczne w Kościele Pobrygidkowskim


KONCERT WIELKANOCNY: MIŁOSIERDZIE BĘDĘ WYCHWALAĆkoncert plakat milosierdzie A3 16.04.2023

16 kwietnia 2023 r. (niedziela) godz. 18.45

Kościół Rektoralny pw. Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej
w Lublinie
ul. Gabriela Narutowicza 6

W programie: A. Vivaldi, J.S. Bach, G.F. Händel


Wykonawcy:
Magdalena Maciąg – skrzypce
Stanisław Maryjewski – organy
Jarosław Długoszek – lektor

W repertuarze koncertu znajdzie się religijna muzyka instrumentalna w wykonaniu duetu organy i skrzypce. Kwartet wykona utwory muzyczne, które będą tłem do zaprezentowania wybranych fragmentów z Dzienniczka św. Faustyny w wykonaniu narratora, aktora. Koncert ma na celu organizację wieczoru słowno-muzycznego poświęconego postaci św. Faustyny, Apostołki Bożego Miłosierdzia, którą Jan Paweł II nazwał darem Boga dla naszych czasów. Autorka Dzienniczka stanowiącego dziś cenną perłę polskiej literatury mistycznej zachwyca i budzi podziw nie tylko prostych ludzi, ale również teologów ze względu na prostotą i głębię mówienia o Bożych tajemnicach i możliwości doświadczenia obecności Boga w swoi wnętrzu. Jest przede wszystkim świadkiem Boga miłosierdzia nieustannie obecnego w dziejach świata i w losie człowieka. Koncert ma na celu upowszechnianie wśród mieszkańców Lublina potrzeby kierowania się w codziennym życiu wyobraźnia miłosierdzia, która wskazuje obszary wymagające naszego zaangażowania.

MAGDALENA MACIĄG - naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku lat siedmiu w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. K. Lipińskiego w Lublinie-mieście rodzinnym. Kontynuowała ją następnie w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie skrzypiec Prof. J. Kaliszewskiej i dr B. Siarkiewicza. Na przestrzeni wszystkich tych lat rozwijała dodatkowo swoje umiejętności biorąc udział w licznych kursach międzynarodowych w Polsce i za granicą: Łańcut, Frombork, Kozłówka, Zamość, Puławy, Przemyśl, Lehrte(Niemcy), gdzie doskonaliła swój warsztat u światowej sławy profesorów: R. Szreder, M. Trojanowski, W. Wiłkomirska, K. Levin, T. Gadzina, W. Kwaśny, M. Baranowski. Laureatka konkursów regionalnych (Zamość, Lublin) oraz finalistka ogólnopolskich (Wrocław, Kraków, Warszawa). Dwukrotnie otrzymała stypendium Prezydenta Miasta Lublina. Za działalność artystyczną została odznaczona Dyplomem Uznania Marszałka Województwa Lubelskiego, Medalem Prezydenta Miasta Lublin, Dyplomem Zasłużenia Rektora Uniwersytetu Medycznego w Lublinie. Praktykę estradową rozwijała w kraju i za granicą (Chiny, Japonia, Niemcy) głównie jako solistka, ale również jako kameralistka i muzyk orkiestrowy współpracując okresowo z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, orkiestrą kameralną Baltica Neopolis (Szczecin) oraz Filharmonią Lubelską. Od 2012 roku przynależy do Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków ( Oddział lubelski), koncertuje jako solistka i kameralistka na terenie Polski oraz prowadzi liczną klasę skrzypiec w PSM I i II st. im. I. J. Paderewskiego w Chełmie.

STANISŁAW MARYJEWSKI – urodził się w Lublinie. Ukończył Państwową Szkołę Muzyczną IIo w klasie organów dr Jadwigi Kowalskiej oraz Instytut Muzykologii na Wydziale Teologii KUL w klasie organów specjalnych prof. Jarosława Wróblewskiego. Kształcił się również na Wydziale Fortepianu, Klawesynu i Organów w klasie organów tego samego pedagoga na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest pierwszym organistą Archikatedry Lubelskiej, członkiem Komisji ds. Muzyki Kościelnej oraz wykładowcą Studium Organistowskiego w Lublinie. Stanisław Maryjewski ma w swoim repertuarze utwory od muzyki dawnej po współczesność. Ze szczególnym upodobaniem wykonuje literaturę francuską i polską przełomu XIX i XX w. oraz improwizacje. Uczestniczył w kilku kursach mistrzowskich. W 2006 r. zdobył IV miejsce w konkursie kompozytorskim organizowanym przez Koło Naukowe Studentów IM KUL oraz wyróżnienie w Studenckim Międzynarodowym Konkursie Organowym w Ružomberoku (Słowacja). Nagrał kilkadziesiąt płyt z muzyką organową. Dokonał wielu premierowych nagrań utworów organowych polskich kompozytorów. Jest także autorem muzyki do pieśni i nabożeństw. Koncertował w ośrodkach muzycznych w kraju i za granicą. Jako akompaniator współpracuje na stałe z solistami i zespołami. Jest pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym festiwalu „Lubelska Wiosna Organowa” w Archikatedrze Lubelskiej, festiwalu „Antoniańskie Koncerty Organowe” w kościele pw. św. Antoniego Padewskiego w Lublinie oraz festiwalu "Laudamus Deum" w kościele pw. MB Bolesnej w Kraśniku.
Strona internetowa: www.maryjewski.wixsite.com/organista

JAROSŁAW DŁUGOSZEK – lektor w Kościele Rektoralnym pw. Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej w Lublinie

PROGRAM KONCERTU:

1. Antonio Vivaldi (1678–1741) Concerto in Re minore RV 541 Allegro, Grave, Allegro
Fragment Dzienniczka św. Faustyny Kowalskiej
2. Johann Sebastian Bach (1685–1750) - Schmücke dich, o liebe Seele BWV 654
Fragment Dzienniczka św. Faustyny Kowalskiej
3. Joseph Rheinberger (1839–1901) - Thema mit Veränderungen op. 150 nr 1 (1887) Abendlied op. 150 nr 2 (1887)
Fragment Dzienniczka św. Faustyny Kowalskiej
4. Johann Sebastian Bach - Schafe könne sicher weiden z kantaty BWV 208 (1713) 
Fragment Dzienniczka św. Faustyny Kowalskiej
5. Johann Sebastian Bach - Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ BWV 639 (1707/17)
Fragment Dzienniczka św. Faustyny Kowalskiej
6. Maria Theresia von Paradis (1759–1824) - Siciliana
Fragment Dzienniczka św. Faustyny Kowalskiej
7. Georg Fridrich Haendel (1685–1759) - Alleluja z oratorium Mesjasz HWV 56 (1741)
ZREALIZOWANY DZIEKI WSPARCIU ML CMYKPartnerzy:

logo SBP PiaskiWBS Chelm

Patronat medialny:

Radio Lublin

Dziennik Wschodni

Niedziela Lubelska

Lubelski Gość Niedzielny

 

 

Wieczory muzyczne w Kościele Pobrygidkowskim


KONCERT WIELKANOCNY: MIŁOSIERDZIE BĘDĘ WYCHWALAĆkoncert plakat milosierdzie A3 16.04.2023

16 kwietnia 2023 r. (niedziela) godz. 18.45

Kościół Rektoralny pw. Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej
w Lublinie
ul. Gabriela Narutowicza 6

W programie: A. Vivaldi, J.S. Bach, G.F. Händel


Wykonawcy:
Magdalena Maciąg – skrzypce
Stanisław Maryjewski – organy
Jarosław Długoszek – lektor

W repertuarze koncertu znajdzie się religijna muzyka instrumentalna w wykonaniu duetu organy i skrzypce. Kwartet wykona utwory muzyczne, które będą tłem do zaprezentowania wybranych fragmentów z Dzienniczka św. Faustyny w wykonaniu narratora, aktora. Koncert ma na celu organizację wieczoru słowno-muzycznego poświęconego postaci św. Faustyny, Apostołki Bożego Miłosierdzia, którą Jan Paweł II nazwał darem Boga dla naszych czasów. Autorka Dzienniczka stanowiącego dziś cenną perłę polskiej literatury mistycznej zachwyca i budzi podziw nie tylko prostych ludzi, ale również teologów ze względu na prostotą i głębię mówienia o Bożych tajemnicach i możliwości doświadczenia obecności Boga w swoi wnętrzu. Jest przede wszystkim świadkiem Boga miłosierdzia nieustannie obecnego w dziejach świata i w losie człowieka. Koncert ma na celu upowszechnianie wśród mieszkańców Lublina potrzeby kierowania się w codziennym życiu wyobraźnia miłosierdzia, która wskazuje obszary wymagające naszego zaangażowania.

MAGDALENA MACIĄG - naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku lat siedmiu w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. K. Lipińskiego w Lublinie-mieście rodzinnym. Kontynuowała ją następnie w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie skrzypiec Prof. J. Kaliszewskiej i dr B. Siarkiewicza. Na przestrzeni wszystkich tych lat rozwijała dodatkowo swoje umiejętności biorąc udział w licznych kursach międzynarodowych w Polsce i za granicą: Łańcut, Frombork, Kozłówka, Zamość, Puławy, Przemyśl, Lehrte(Niemcy), gdzie doskonaliła swój warsztat u światowej sławy profesorów: R. Szreder, M. Trojanowski, W. Wiłkomirska, K. Levin, T. Gadzina, W. Kwaśny, M. Baranowski. Laureatka konkursów regionalnych (Zamość, Lublin) oraz finalistka ogólnopolskich (Wrocław, Kraków, Warszawa). Dwukrotnie otrzymała stypendium Prezydenta Miasta Lublina. Za działalność artystyczną została odznaczona Dyplomem Uznania Marszałka Województwa Lubelskiego, Medalem Prezydenta Miasta Lublin, Dyplomem Zasłużenia Rektora Uniwersytetu Medycznego w Lublinie. Praktykę estradową rozwijała w kraju i za granicą (Chiny, Japonia, Niemcy) głównie jako solistka, ale również jako kameralistka i muzyk orkiestrowy współpracując okresowo z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, orkiestrą kameralną Baltica Neopolis (Szczecin) oraz Filharmonią Lubelską. Od 2012 roku przynależy do Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków ( Oddział lubelski), koncertuje jako solistka i kameralistka na terenie Polski oraz prowadzi liczną klasę skrzypiec w PSM I i II st. im. I. J. Paderewskiego w Chełmie.

STANISŁAW MARYJEWSKI – urodził się w Lublinie. Ukończył Państwową Szkołę Muzyczną IIo w klasie organów dr Jadwigi Kowalskiej oraz Instytut Muzykologii na Wydziale Teologii KUL w klasie organów specjalnych prof. Jarosława Wróblewskiego. Kształcił się również na Wydziale Fortepianu, Klawesynu i Organów w klasie organów tego samego pedagoga na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest pierwszym organistą Archikatedry Lubelskiej, członkiem Komisji ds. Muzyki Kościelnej oraz wykładowcą Studium Organistowskiego w Lublinie. Stanisław Maryjewski ma w swoim repertuarze utwory od muzyki dawnej po współczesność. Ze szczególnym upodobaniem wykonuje literaturę francuską i polską przełomu XIX i XX w. oraz improwizacje. Uczestniczył w kilku kursach mistrzowskich. W 2006 r. zdobył IV miejsce w konkursie kompozytorskim organizowanym przez Koło Naukowe Studentów IM KUL oraz wyróżnienie w Studenckim Międzynarodowym Konkursie Organowym w Ružomberoku (Słowacja). Nagrał kilkadziesiąt płyt z muzyką organową. Dokonał wielu premierowych nagrań utworów organowych polskich kompozytorów. Jest także autorem muzyki do pieśni i nabożeństw. Koncertował w ośrodkach muzycznych w kraju i za granicą. Jako akompaniator współpracuje na stałe z solistami i zespołami. Jest pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym festiwalu „Lubelska Wiosna Organowa” w Archikatedrze Lubelskiej, festiwalu „Antoniańskie Koncerty Organowe” w kościele pw. św. Antoniego Padewskiego w Lublinie oraz festiwalu "Laudamus Deum" w kościele pw. MB Bolesnej w Kraśniku.
Strona internetowa: www.maryjewski.wixsite.com/organista

JAROSŁAW DŁUGOSZEK – lektor w Kościele Rektoralnym pw. Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej w Lublinie

PROGRAM KONCERTU:

1. Antonio Vivaldi (1678–1741) Concerto in Re minore RV 541 Allegro, Grave, Allegro
Fragment Dzienniczka św. Faustyny Kowalskiej
2. Johann Sebastian Bach (1685–1750) - Schmücke dich, o liebe Seele BWV 654
Fragment Dzienniczka św. Faustyny Kowalskiej
3. Joseph Rheinberger (1839–1901) - Thema mit Veränderungen op. 150 nr 1 (1887) Abendlied op. 150 nr 2 (1887)
Fragment Dzienniczka św. Faustyny Kowalskiej
4. Johann Sebastian Bach - Schafe könne sicher weiden z kantaty BWV 208 (1713) 
Fragment Dzienniczka św. Faustyny Kowalskiej
5. Johann Sebastian Bach - Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ BWV 639 (1707/17)
Fragment Dzienniczka św. Faustyny Kowalskiej
6. Maria Theresia von Paradis (1759–1824) - Siciliana
Fragment Dzienniczka św. Faustyny Kowalskiej
7. Georg Fridrich Haendel (1685–1759) - Alleluja z oratorium Mesjasz HWV 56 (1741) 
ZREALIZOWANY DZIEKI WSPARCIU ML CMYKPartnerzy:

logo SBP PiaskiWBS Chelm

Patronat medialny:

Radio Lublin

Dziennik Wschodni

Niedziela Lubelska

Lubelski Gość Niedzielny

 

 

 

 

Program Rekolekcji Wielkopostnych
25-29.03.2023 r.
prowadzący: ks. prof. dr hab. Mirosław Kalinowski
rektor Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II

25.03.2023 r. Sobota – Liturgia V NIEDZIELI WIELKIEGO POSTU
18.00 Msza św. z nauką ogólną na rozpoczęcie rekolekcji

26.03.2023 r. NIEDZIELA
7.00 Msza św. z nauką ogólną
8.00 Msza św. z nauką ogólną
9.30 Msza św. z nauką ogólną
11.00 Msza św. z nauką ogólną
12.00 Msza św. z nauką ogólną
13.15 Msza św. z nauką ogólną
16.00 Msza św. z nauką ogólną
17.30 Nabożeństwo: Gorzkie Żale
18.00 Msza św. z nauką ogólną
Spowiedź:
W czasie każdej Mszy świętej

27.03.2023 r. PONIEDZIAŁEK
7.00 Msza św. z nauką ogólną
10.30 Nabożeństwo: Gorzkie Żale
11.00 Msza św. z nauką ogólną
17.30 Nabożeństwo: Gorzkie Żale
18.00 Msza św. z nauką ogólną
Spowiedź:
7.00 – 7.45; 10.45 – 11.45; 17.45 – 18.45

28.03.2023 r. WTOREK
7.00 Msza św. z nauką ogólną
10.30 Nabożeństwo: Gorzkie Żale
11.00 Msza św. z nauką ogólną
17.30 Nabożeństwo: Gorzkie Żale
18.00 Msza św. z nauką ogólną
Spowiedź:
7.00 – 7.45; 10.45 – 11.45; 17.45 – 18.45

 

29.03.2023 r. ŚRODAZakończenie rekolekcji
7.00 Msza św. z nauką ogólną
10.30 Nabożeństwo: Gorzkie Żale
11.00 Msza św. z nauką ogólną
17.30 Nabożeństwo: Gorzkie Żale
18.00 Msza św. z nauką ogólną
Spowiedź:
7.00 – 7.45; 10.45 – 11.45; 17.45 – 18.45 

Serdecznie zapraszamy !!!

 

 

Wieczory muzyczne w Kościele Pobrygidkowskim

Koncert Pasyjny - Siedem ostatnich słów Chrystusa na Krzyżu Koncert 2023.03.26

26 marca 2023 r. (niedziela) godz. 18.45

Kościół Rektoralny pw. Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej
w Lublinie
ul. Gabriela Narutowicza 6

W programie: Joseph Haydn - Siedem ostatnich słów Chrystusa na Krzyżu

Wykonawcy:
Kwartet smyczkowy Filharmonii Lubelskiej:
Tomasz Kusiak-I skrzypce
Lech Gąsior-II skrzypce
Katarzyna Czerniawska-altówka
Szymon Krzemień –wiolonczela

Tomasz Kusiak /skrzypce/ - urodzony w Lublinie, absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. K. Lipińskiego w klasie skrzypiec prof. F. Falgera. W 1992 roku ukończył z wynikiem bardzo dobrym studia na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej w Krakowie. Kształcił się w klasie prof. A. Lwowicz-Pawłowskiej i prof. R. Kabary. Swoje umiejętności pogłębiał na kursach mistrzowskich pod kierunkiem F. Fisha i G. Żyslina.
Już podczas studiów nawiązał współpracę z Capellą Cracoviensis i Filharmonią Krakowską. W 1992 roku podjął pracę w Orquestra Sinfonica Portuguesa w Lisbonie. Od roku 1993 jest muzykiem-solistą Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie, od 1994 roku pełni funkcję prowadzącego grupę II skrzypiec. Współpracował ponadto m. in. z warszawską orkiestrą „Camerata Academia”, orkiestrą Teatru Muzycznego w Lublinie, Cameratą Lubelską, Orkiestrą Trybunału Koronnego, występował pod batutą wybitnych dyrygentów jak Philipp Herreweghe, Roland Bader, Jan Krenz, Antoni Wit, Kazimierz Kord, Wojciech Rodek i inni.
Wielokrotnie koncertował za granicą jako muzyk orkiestrowy i kameralista. W latach 2013-2019 pięciokrotnie odbył tournée po Chinach z European Johann Strauss Orchestra. Występował jako solista z Orkiestrą Filharmonii Lubelskiej i Orkiestrą Trybunału Koronnego. Wykonywał również recitale z fortepianem lub organami. Jest muzykiem Kwartetu Lubelskiego, z którym zagrał wiele koncertów w Polsce i za granicą oraz nagrał płytę CD „Millenium”. W 2020 roku był pomysłodawcą założenia Kwartetu Smyczkowego Filharmonii Lubelskiej, w którym gra II skrzypce. Od roku 2013 pełni funkcję koncertmistrza Orkiestry Trybunału Koronnego.

Lech Gąsior /skrzypce/ - w 1985 roku ukończył naukę w OSM (Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną) im. K. Lipińskiego w Lublinie w klasie skrzypiec F. Falgera. W roku 1990 ukończył studia w klasie skrzypiec prof. M. Pawlak w Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku.
Od 1994 roku jest pracownikiem Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie na stanowisku I głos solista-skrzypek. Równolegle do pracy w orkiestrze zajmuje się działalnością pedagogiczną w OSM im. K. Lipińskiego w Lublinie, w której od 1990 roku jest nauczycielem skrzypiec. Był również Kierownikiem Sekcji Instrumentów Strunowych, a obecnie pełni stanowisko Dyrektora ds. muzycznych w tejże szkole.
W latach 1991-1995 jako kameralista grał w zespole muzycznym w Niemczech. Jest członkiem lubelskiego Kwartetu Divertimento. Współpracował z Filharmonią Bałtycką, Orkiestrą w Słupsku, Capellą Bydgostiensis, Teatrem Muzycznym w Gdyni, Teatrem Muzycznym w Lublinie oraz Orkiestrą Trybunału Koronnego.

Katarzyna Czerniawska /altówka/ - urodziła się w Lublinie. W 2005 roku ukończyła Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie altówki prof. Ireny Albrecht. W latach 2004-2005 pracowała w Państwowej Operze Bałtyckiej, a w latach 2003-2009 była członkiem Orkiestry Kameralnej Hanseatica oraz Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus.
Od 2006 roku związana jest głównie z instytucjami kulturalnymi Lublina, m. in. z Filharmonią im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie, Ogólnokształcącą Szkołą Muzyczną I i II stopnia im. Karola Lipińskiego, Teatrem Muzycznym w Lublinie (2006 r.).
Poza grą w orkiestrze symfonicznej bardzo ceni sobie kameralistykę, którą zainteresowała się bliżej na studiach. Swoje pasje do muzyki kameralnej rozwija grając w kwartecie smyczkowym i orkiestrze kameralnej (m.in. Orkiestrze Trybunału Koronnego). Jako kameralistka i solistka bierze udział w rozmaitych festiwalach i koncertach (m.in. Gdańska Wiosna Muzyczna, Festiwal Radia Francuskiego w Montpellier, Rottweiler Sommersprossen, Festiwal Filmu i Sztuki Dwa Brzegi w Kazimierzu Dolnym).
Jest gotowa na wszelkie wyzwania muzyczne, które stawia sobie współpracując z różnymi formacjami muzycznymi, nie tylko związanymi z muzyką klasyczną. W swoim dorobku artystycznym posiada nagrania koncertów dla telewizji, nagrania studyjne do filmów i seriali, muzykę graną na żywo do spektakli teatralnych. Bierze udział w nagraniach artystów i grup muzycznych polskiej sceny muzycznej. Od 2009 roku uczy w klasie altówki w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Karola Lipińskiego w Lublinie. W 2019 roku odznaczona Medalem Honorowym Zasłużony dla Województwa Lubelskiego. Obecnie jest prowadzącą grupę altówek w Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie. Gra na mistrzowskiej altówce Jana Bobaka z 2012 roku. 

Szymon Krzemień /wiolonczela/ - studiował na Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Z. Łapińskiego. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie prof. A. Orkisza. W latach 2004-2006 był koncertmistrzem Teatru Muzycznego w Lublinie. Jest nauczycielem wiolonczeli w szkole muzycznej w Lublinie.
Od 2008 roku pracuje w Radomskiej Orkiestrze Kameralnej, a od 2011 w Filharmonii Lubelskiej. Współpracuje z Orkiestrą Trybunału Koronnego w Lublinie oraz Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej. Założyciel Agencji Koncertów Nietypowych AKNE. 23 października 2009 roku w schronisku górskim „Murowaniec“ zorganizował koncert „Karłowicz in Memoriam“ upamiętniający setną rocznicę śmierci kompozytora. W programie koncertu wykonanego przez orkiestrę kameralną AUKSO znalazły się: „Serenada na smyczki” M. Karłowicza, „Orawa” W. Kilara, „Kresy” M. Hertela oraz utwór napisany specjalnie na tę okazję „Hommage a Karłowicz” S. Bromboszcza.
W 2001 roku zdobył II nagrodę w kategorii trio na Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej im. K. Pendereckiego w Krakowie. W 1997 roku zdobył I miejsce na Ogólnopolskim Konkursie Wiolonczelowym im. K. Wiłkomirskiego w Poznaniu. Był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki oraz Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci. Uczestniczył w wielu kursach muzycznych w kraju i zagranicą u takich pedagogów jak: M. Flaksman, V. Yagling, E. Prochac, T. Strahl, R. Aldulescu, M. Moś.

Program: Joseph Haydn-Siedem ostatnich słów Chrystusa na Krzyżu

Ewangelie przekazują siedem wypowiedzi Jezusa umierającego na Krzyżu (nazywanych umownie „siedmioma słowami”) – te szczególnie ważne dla chrześcijan przekazy były często tematem rozważań teologów, motywem homilii, a także ¬ muzycznych opracowań. Tak ujął je w XVII wieku wielki Heinrich Schütz, w kolejnym – m.in. Giovanni Battista Pergolesi i Christoph Graupner. Dzieła wymienionych twórców przekazywały słowa Zbawiciela wokalnie – były oratoriami lub kantatami.

W roku 1786 Joseph Haydn otrzymał nietypowe zamówienie aż z krańców Hiszpanii, z andaluzyjskiego Kadyksu – duchowny z tego miasta, Don José Sáenz de Santa María zapragnął, by w tamtejszym Oratorio de la Santa Cueva wykonano w Wielki Piątek kolejnego roku kompozycję instrumentalną, towarzyszącą modlitewnej kontemplacji „Siedmiu Słów”.

Haydn pozostawał wówczas wciąż w służbie możnego, apodyktycznego księcia Mikołaja Esterházy’ego, który nader niechętnie wypuszczał swego ulubionego muzyka z okazałej rezydencji nad Jeziorem Nezyderskim, ale mimo to sława Haydna sięgała już całego kontynentu, czego dowodziło także wspomniane zamówienie.

Kompozytor stworzył więc dzieło bardzo niekonwencjonalne, niemające dotąd precedensu: Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze, złożone z siedmiu orkiestrowych sonat (wszystkie utrzymane w wolnych tempach, jak adagio, largo, grave, lento), poprzedzonych introdukcją i zakończonych żywą częścią finałową, ilustrującą trzęsienie ziemi, które nastąpiło po śmierci Jezusa.

Dzieło Haydna odniosło ogromny sukces – wykonano je nie tylko w Kadyksie, lecz także m.in. w Wiedniu, Paryżu i Berlinie.

Uskrzydlony tym sukcesem autor przygotował wkrótce jego wariant przeznaczony na kameralny kwartet smyczkowy (także do dziś popularny), a dziesięć lat po skomponowaniu – wersję oratoryjną, z głosami wokalnymi (nie planował tego, ale podczas pobytu w bawarskiej Pasawie usłyszał taką aranżację dokonaną przez miejscowego kapelmistrza – postanowił więc stworzyć analogiczną wersję autorską).


Syn człowieczy wyrzekł siedem znamiennych słów...
Introduction. Maestoso ed Adagio
Ojcze, przebacz im...
I. Largo
Dziś ze mną będziesz w raju
II. Grave e cantabile
Niewiasto, oto syn Twój...
III. Grave
Boże mój, Boże mój, czemuś mnie opuścił?
IV. Largo
Pragnę
V. Adagio
Wykonało się
VI. Lento
Ojcze, w ręce Twoje...
VII. Largo
Ziemia zadrżała...
Il Terremoto. Presto e con tutta forza

ZREALIZOWANY DZIEKI WSPARCIU ML CMYK

Partnerzy:

Wschodni Bank Spółdzielczy w Chełmie
Powiatowy Bank Spółdzielczy w Piaskach
Powizytkowski Ośrodek Kultury w Lublinie

Wieczory muzyczne w Kościele Pobrygidkowskim

Koncert Pasyjny - Siedem ostatnich słów Chrystusa na Krzyżu Koncert 2023.03.26

26 marca 2023 r. (niedziela) godz. 18.45

Kościół Rektoralny pw. Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej
w Lublinie
ul. Gabriela Narutowicza 6

W programie: Joseph Haydn - Siedem ostatnich słów Chrystusa na Krzyżu

Wykonawcy:
Kwartet smyczkowy Filharmonii Lubelskiej:
Tomasz Kusiak-I skrzypce
Lech Gąsior-II skrzypce
Katarzyna Czerniawska-altówka
Szymon Krzemień –wiolonczela

Tomasz Kusiak /skrzypce/ - urodzony w Lublinie, absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. K. Lipińskiego w klasie skrzypiec prof. F. Falgera. W 1992 roku ukończył z wynikiem bardzo dobrym studia na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej w Krakowie. Kształcił się w klasie prof. A. Lwowicz-Pawłowskiej i prof. R. Kabary. Swoje umiejętności pogłębiał na kursach mistrzowskich pod kierunkiem F. Fisha i G. Żyslina.
Już podczas studiów nawiązał współpracę z Capellą Cracoviensis i Filharmonią Krakowską. W 1992 roku podjął pracę w Orquestra Sinfonica Portuguesa w Lisbonie. Od roku 1993 jest muzykiem-solistą Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie, od 1994 roku pełni funkcję prowadzącego grupę II skrzypiec. Współpracował ponadto m. in. z warszawską orkiestrą „Camerata Academia”, orkiestrą Teatru Muzycznego w Lublinie, Cameratą Lubelską, Orkiestrą Trybunału Koronnego, występował pod batutą wybitnych dyrygentów jak Philipp Herreweghe, Roland Bader, Jan Krenz, Antoni Wit, Kazimierz Kord, Wojciech Rodek i inni.
Wielokrotnie koncertował za granicą jako muzyk orkiestrowy i kameralista. W latach 2013-2019 pięciokrotnie odbył tournée po Chinach z European Johann Strauss Orchestra. Występował jako solista z Orkiestrą Filharmonii Lubelskiej i Orkiestrą Trybunału Koronnego. Wykonywał również recitale z fortepianem lub organami. Jest muzykiem Kwartetu Lubelskiego, z którym zagrał wiele koncertów w Polsce i za granicą oraz nagrał płytę CD „Millenium”. W 2020 roku był pomysłodawcą założenia Kwartetu Smyczkowego Filharmonii Lubelskiej, w którym gra II skrzypce. Od roku 2013 pełni funkcję koncertmistrza Orkiestry Trybunału Koronnego.

Lech Gąsior /skrzypce/ - w 1985 roku ukończył naukę w OSM (Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną) im. K. Lipińskiego w Lublinie w klasie skrzypiec F. Falgera. W roku 1990 ukończył studia w klasie skrzypiec prof. M. Pawlak w Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku.
Od 1994 roku jest pracownikiem Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie na stanowisku I głos solista-skrzypek. Równolegle do pracy w orkiestrze zajmuje się działalnością pedagogiczną w OSM im. K. Lipińskiego w Lublinie, w której od 1990 roku jest nauczycielem skrzypiec. Był również Kierownikiem Sekcji Instrumentów Strunowych, a obecnie pełni stanowisko Dyrektora ds. muzycznych w tejże szkole.
W latach 1991-1995 jako kameralista grał w zespole muzycznym w Niemczech. Jest członkiem lubelskiego Kwartetu Divertimento. Współpracował z Filharmonią Bałtycką, Orkiestrą w Słupsku, Capellą Bydgostiensis, Teatrem Muzycznym w Gdyni, Teatrem Muzycznym w Lublinie oraz Orkiestrą Trybunału Koronnego.

Katarzyna Czerniawska /altówka/ - urodziła się w Lublinie. W 2005 roku ukończyła Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie altówki prof. Ireny Albrecht. W latach 2004-2005 pracowała w Państwowej Operze Bałtyckiej, a w latach 2003-2009 była członkiem Orkiestry Kameralnej Hanseatica oraz Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus.
Od 2006 roku związana jest głównie z instytucjami kulturalnymi Lublina, m. in. z Filharmonią im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie, Ogólnokształcącą Szkołą Muzyczną I i II stopnia im. Karola Lipińskiego, Teatrem Muzycznym w Lublinie (2006 r.).
Poza grą w orkiestrze symfonicznej bardzo ceni sobie kameralistykę, którą zainteresowała się bliżej na studiach. Swoje pasje do muzyki kameralnej rozwija grając w kwartecie smyczkowym i orkiestrze kameralnej (m.in. Orkiestrze Trybunału Koronnego). Jako kameralistka i solistka bierze udział w rozmaitych festiwalach i koncertach (m.in. Gdańska Wiosna Muzyczna, Festiwal Radia Francuskiego w Montpellier, Rottweiler Sommersprossen, Festiwal Filmu i Sztuki Dwa Brzegi w Kazimierzu Dolnym).
Jest gotowa na wszelkie wyzwania muzyczne, które stawia sobie współpracując z różnymi formacjami muzycznymi, nie tylko związanymi z muzyką klasyczną. W swoim dorobku artystycznym posiada nagrania koncertów dla telewizji, nagrania studyjne do filmów i seriali, muzykę graną na żywo do spektakli teatralnych. Bierze udział w nagraniach artystów i grup muzycznych polskiej sceny muzycznej. Od 2009 roku uczy w klasie altówki w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Karola Lipińskiego w Lublinie. W 2019 roku odznaczona Medalem Honorowym Zasłużony dla Województwa Lubelskiego. Obecnie jest prowadzącą grupę altówek w Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie. Gra na mistrzowskiej altówce Jana Bobaka z 2012 roku. 

Szymon Krzemień /wiolonczela/ - studiował na Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Z. Łapińskiego. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie prof. A. Orkisza. W latach 2004-2006 był koncertmistrzem Teatru Muzycznego w Lublinie. Jest nauczycielem wiolonczeli w szkole muzycznej w Lublinie.
Od 2008 roku pracuje w Radomskiej Orkiestrze Kameralnej, a od 2011 w Filharmonii Lubelskiej. Współpracuje z Orkiestrą Trybunału Koronnego w Lublinie oraz Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej. Założyciel Agencji Koncertów Nietypowych AKNE. 23 października 2009 roku w schronisku górskim „Murowaniec“ zorganizował koncert „Karłowicz in Memoriam“ upamiętniający setną rocznicę śmierci kompozytora. W programie koncertu wykonanego przez orkiestrę kameralną AUKSO znalazły się: „Serenada na smyczki” M. Karłowicza, „Orawa” W. Kilara, „Kresy” M. Hertela oraz utwór napisany specjalnie na tę okazję „Hommage a Karłowicz” S. Bromboszcza.
W 2001 roku zdobył II nagrodę w kategorii trio na Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej im. K. Pendereckiego w Krakowie. W 1997 roku zdobył I miejsce na Ogólnopolskim Konkursie Wiolonczelowym im. K. Wiłkomirskiego w Poznaniu. Był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki oraz Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci. Uczestniczył w wielu kursach muzycznych w kraju i zagranicą u takich pedagogów jak: M. Flaksman, V. Yagling, E. Prochac, T. Strahl, R. Aldulescu, M. Moś.

Program: Joseph Haydn-Siedem ostatnich słów Chrystusa na Krzyżu

Ewangelie przekazują siedem wypowiedzi Jezusa umierającego na Krzyżu (nazywanych umownie „siedmioma słowami”) – te szczególnie ważne dla chrześcijan przekazy były często tematem rozważań teologów, motywem homilii, a także ¬ muzycznych opracowań. Tak ujął je w XVII wieku wielki Heinrich Schütz, w kolejnym – m.in. Giovanni Battista Pergolesi i Christoph Graupner. Dzieła wymienionych twórców przekazywały słowa Zbawiciela wokalnie – były oratoriami lub kantatami.

W roku 1786 Joseph Haydn otrzymał nietypowe zamówienie aż z krańców Hiszpanii, z andaluzyjskiego Kadyksu – duchowny z tego miasta, Don José Sáenz de Santa María zapragnął, by w tamtejszym Oratorio de la Santa Cueva wykonano w Wielki Piątek kolejnego roku kompozycję instrumentalną, towarzyszącą modlitewnej kontemplacji „Siedmiu Słów”.

Haydn pozostawał wówczas wciąż w służbie możnego, apodyktycznego księcia Mikołaja Esterházy’ego, który nader niechętnie wypuszczał swego ulubionego muzyka z okazałej rezydencji nad Jeziorem Nezyderskim, ale mimo to sława Haydna sięgała już całego kontynentu, czego dowodziło także wspomniane zamówienie.

Kompozytor stworzył więc dzieło bardzo niekonwencjonalne, niemające dotąd precedensu: Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze, złożone z siedmiu orkiestrowych sonat (wszystkie utrzymane w wolnych tempach, jak adagio, largo, grave, lento), poprzedzonych introdukcją i zakończonych żywą częścią finałową, ilustrującą trzęsienie ziemi, które nastąpiło po śmierci Jezusa.

Dzieło Haydna odniosło ogromny sukces – wykonano je nie tylko w Kadyksie, lecz także m.in. w Wiedniu, Paryżu i Berlinie.

Uskrzydlony tym sukcesem autor przygotował wkrótce jego wariant przeznaczony na kameralny kwartet smyczkowy (także do dziś popularny), a dziesięć lat po skomponowaniu – wersję oratoryjną, z głosami wokalnymi (nie planował tego, ale podczas pobytu w bawarskiej Pasawie usłyszał taką aranżację dokonaną przez miejscowego kapelmistrza – postanowił więc stworzyć analogiczną wersję autorską).


Syn człowieczy wyrzekł siedem znamiennych słów...
Introduction. Maestoso ed Adagio
Ojcze, przebacz im...
I. Largo
Dziś ze mną będziesz w raju
II. Grave e cantabile
Niewiasto, oto syn Twój...
III. Grave
Boże mój, Boże mój, czemuś mnie opuścił?
IV. Largo
Pragnę
V. Adagio
Wykonało się
VI. Lento
Ojcze, w ręce Twoje...
VII. Largo
Ziemia zadrżała...
Il Terremoto. Presto e con tutta forza

ZREALIZOWANY DZIEKI WSPARCIU ML CMYK

Partnerzy:

Wschodni Bank Spółdzielczy w Chełmie
Powiatowy Bank Spółdzielczy w Piaskach
Powizytkowski Ośrodek Kultury w Lublinie